Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kleinste verzet nieuw toerfiets is nogal groot - Forum Wereldfietser

kleinste verzet nieuw toerfiets is nogal groot

Ik ga een nieuw toerfiets kopen, Kona Sutra SE voorheen reed ik op een MTB verbouwt als toerfiets met als kleinste verzet 22 voor en 32 achter 11 - 32 op 26 inch wielen dan is het kleinste verzet 1,52 meter

wat mij opvalt is dat de toerfietsen ook de Kona Sutra aangeboden worden met 3 x voor 26 en achter 36 verzet 1,60 en het daarna 1,80 meter. Ik
nu zal die 4 cm ten opzichte van mijn toer MTB niets uitmaken in de praktijk.

maar met 20 kg bagage en met helling van 7- 10 % dan daalt mijn cadans tot denk, schat ik (heb niet nageteld) 60 rpm.
wat is er op tegen om standaard een MTB triple (22-33-44) te monteren kleinste verzet 1,36 zodat je een hogere cadans omhoog kunt trappen en door die hogere cadans effiicienter kunt trappen. (je krijgt wel meer doublures, overlappende versnelling combinaties lijkt het

Ik hoor heel graag jullie ervaringen, ook als het antwoord is je moet meer trainen. :D

ook hoor ik wat jullie van die Kona Sutra SE vinden. https://www.konaworld.com/sutra_se.cfm
Er zitten microsifters in de barends (ipv geïntegreerd in de remhandles) op ik vraag mij af of dat wel handig is om te schakelen en wellicht ook kwetsbaar als je je fiets tegen een muurtje zet.
Het kan zijn dat de voorderailleur iets minder lekker schakelt. Mijn ervaring is dat derailleurs het fijnste schakelen als het helemaal bij elkaar hoort. Vaak zijn andere combinaties wel mogelijk, maar met net iets minder schakelen. Dat neemt niet weg dat ik zelf ook een 22-32-42 ipv een 26-36-46 heb gemonteerd. De voorderailleur moet wel een tikkie omlaag.
26 voor 36 achter is echter geen heel zwaar verzet. Je zou het ook gewoon kunnen proberen.
Of je zet het nieuwe cranckstel erop en bewaart het oude voor als het tegenvalt.
Mooie fiets!

Daar zit gewoon een Deore MTB/trekking crankset met 48/36/26T. Op hetzelfde crankset kun je ook prima 44/32/22T tandwielen monteren. Een compleet crankset met die drie tandwielen kost je minder dan 40 euro, en dan kun je die tandwielen gewoon overzetten. Maar misschien zijn drie losse tandwielen met de juiste steek wel goedkoper?

Wel even kijken of je voorderaillieur daar blij van wordt. Die moet dan vast wel een stukje omlaag, en misschien loopt 'ie dan wel ergens tegenaan zoals bijvoorbeeld band of spatbord, en let ook even op je derailleurkabel als je 'm gaat verplaatsen.

En als je de kleinere tandwielen gemonteerd hebt ook ketting even aanpassen qua lengte.

Ook misschien een mooi moment om je paklijst eens door te nemen trouwens ;) Kijk eens in het paklijst topic voor inspiratie en plaats de jouwe eens als je wil dat anderen meedenken:

viewtopic.php?f=21&t=35033
dank voor jullie razendsnel en praktisch adviezen, kennis van zaken dat is duidelijk.
ben vorig jaar naar de Pyreneen gefietst 1500 km het ging goed met dat mtb verzet maar hellingen van 10% in de zon dan wordt het voor mij (bel al wat ouder) toch wel aan de limiet te geraken maar het gaat wel. vandaar de vraag of het door een hogere cadans beter gaat.
wat betreft gewicht dat ik meenemen nu daar heb ik echt de kam door gehaald dus inclusief 2 liter water 20 KG. is volledige kampeerset lichtgewicht enkeldaks shelter, met 1 stok 800 gram etc. ik zelf kan nog 2 a 3 kg kwijt :D

heeft iemand ervaring met die barend shifters op die Kona? dus einde van stuur ziet er knullig en in niet handig uit (heb ook met suicide shifters op het frame gereden dat heette toen nog geen suicide shifters)
Het koppel/hefboom bij de 26-36 combinatie zal aangenamer aanvoelen dan dat van de 22-32....
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:35
heeft iemand ervaring met die barend shifters op die Kona? dus einde van stuur ziet er knullig en in niet handig uit
Op zich werkt dat heel prima. Had het in een ver verleden ook eens, maar dan dura ace geïndexeerd, vooral vanwege cool 8)

Maar je moet wel altijd de (stuur)bocht induiken om te kunnen schakelen. Tja. Normale brifters waar je hoofdzakelijk bovenop steunt zijn 100x praktischer.

Het wordt gedaan vanwege de (on)mogelijkheid om een mtb groep vanaf een racestuur te bedienen.
okay nu begrijp ik de logica waarom die shifters in de barends. inderdaad rechterhand los grijpen naar dat hendeltje lijkt we goede tijden slechte tijden toen die niet geindexeerde shifters nog op het frame zaten (mijn eerste racefiets...) het is een standaard fiets geen optie flatbar maar dat kan later nog dan moet ik onder remhandels en shifter erbij kopen....

ik kende dat merk Kona niet maar ik heb mij de laatste maanden gek gezocht naar trekkingfiets 3x10 die nog te krijgen is onder de 2500 alles is uitverkocht zelf bouw ook geen optie een frame kopen is ook vele maanden levertijd en onzeker of ze zich aan die termijn houden maatframe bouwen is 6 maanden... een santos van 6000 kan wel na 2 maanden maar dat is overkill voor mijn toertjes
mocht iemand nog een medium frame of fiets weten dan hou ik mij aanbevolen
PhilipBe schreef:
di 28 dec, 2021 17:59
Het koppel/hefboom bij de 26-36 combinatie zal aangenamer aanvoelen dan dat van de 22-32....
ik weet wat koppel is maar begrijp je niet helemaal
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 18:31
het is een standaard fiets geen optie flatbar maar dat kan later nog dan moet ik onder remhandels en shifter erbij kopen....
Prima fietsen hoor Kona. 'k Rij er zelf al jaren mee. Maar als je een flatbar wil zou ik geen Sutra kopen, maar gewoon iets waar die flatbar al op zit.
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:35
ben vorig jaar naar de Pyreneen gefietst 1500 km het ging goed met dat mtb verzet maar hellingen van 10% in de zon dan wordt het voor mij (bel al wat ouder) toch wel aan de limiet te geraken maar het gaat wel. vandaar de vraag of het door een hogere cadans beter gaat.
Ik twijfel nu niet meer: zet die 22 er op. Je zult er veel plezier van hebben.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die van fietsvakantie terugkwam en vertelde dat de verzetten te licht waren. Te zwaar wel. Heel vaak zelfs.
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 18:32
PhilipBe schreef:
di 28 dec, 2021 17:59
Het koppel/hefboom bij de 26-36 combinatie zal aangenamer aanvoelen dan dat van de 22-32....
ik weet wat koppel is maar begrijp je niet helemaal
het gaat aangenamer voelen omdat bij het fietsen de kracht die je op je pedalen zet niet gelijkmatig verdeeld is over een omwenteling. En die onregelmatigheid "versterkt" wordt bij kleiner voorste tandwiel.

De kracht die je op je pedalen zet gaat (over 1 toer bekeken) van 0 naar VEEL naar 0 naar VEEL....
hoe groter het voorste tandwiel hoe gelijkmatiger dit naar het achterwiel gaat...
immers bij een voorblad van 44 gaat bij 1 toer van de pedalen de ketting 44 halve schakels vooruit.
bij een voorblad van 22 gaat de ketting slecht 22 halve schakels vooruit.
diezelfde cuclus van ( 0-veel-0-veel-) wordt dan achteraan eigenlijk aanvoelt als (o - dubbel zo veel - 0 - dubbel zoveel)

stel je nu een extreem klein voorste tandwiel voor van bv 4 (met een achtertandwieltje van 6 heb je dezelfde verhouding, dus op het eerste gezicht moet dit gelijkwaardig gaan) .maar bij 1 toer van de pedalen gaat de ketting nu slechts vier halve tanden vooruit.... de kracht waarmee je dus trekt wordt nu eigenlijk (0 - 10xveel - 0 - 10x veel), dus een 4 tands tandwiel wordt een soort aan-af, en gaat heel snokkerig rijden.
Ik heb al aardig wat uren van mijn leven blaadje 22 zitten rondtrappen maar nog nooit iets gemerkt van het kleine aantal tandjes.
PhilipBe schreef:
di 28 dec, 2021 19:39
... en gaat heel snokkerig rijden.
Met een beetje oefening valt dat best mee.
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:01
Ik ga een nieuw toerfiets kopen, Kona Sutra SE voorheen reed ik op een MTB verbouwt als toerfiets met als kleinste verzet 22 voor en 32 achter 11 - 32 op 26 inch wielen dan is het kleinste verzet 1,52 meter

Wat mij opvalt is dat de toerfietsen ook de Kona Sutra aangeboden worden met 3 x voor 26 en achter 36 verzet 1,60 en het daarna 1,80 meter.
Ik had als 2 kleinsten 1,61 meter en 1,82 meter
Ik had het zwaar op steile hellingen.
Ik heb nu als 2 kleinsten 1,30 meter en 1,48 meter
Ik heb het nog steeds zwaar op steile hellingen, maar kan nu wel zelf kiezen wanneer ik even wil afstappen om wat te rusten.

1,30 meter als kleinste is wel heel erg klein. Op een steil keienpad in de bergen gaat het voorwiel soms op een kei omhoog of schiet opzij en moet je minder hard trappen om het voorwiel op de grond te houden.
Met een verzet waarbij iedere omwenteling 1,48 meter is houdt een wandelaar je makkelijk bij, je uitstraling als stevige fietser komt het niet bepaald ten goede.

Zoals ik er nu tegenaan kijk houd ik deze verhoudingen.
Als de ketting of de tandwielen ooit versleten raken zal ik mogelijk voor de laagste naar 1,35 tot 1,40 meter gaan.
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:35
Wat betreft gewicht dat ik meenemen nu daar heb ik echt de kam door gehaald dus inclusief 2 liter water 20 KG. is volledige kampeerset lichtgewicht enkeldaks shelter, met 1 stok 800 gram etc. ik zelf kan nog 2 a 3 kg kwijt :D
Over welk gewicht praten we dan?
20 bagage, 18 fiets en 75 kg mens?
PhilipBe schreef:
di 28 dec, 2021 19:39
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 18:32
PhilipBe schreef:
di 28 dec, 2021 17:59
Het koppel/hefboom bij de 26-36 combinatie zal aangenamer aanvoelen dan dat van de 22-32....
ik weet wat koppel is maar begrijp je niet helemaal
het gaat aangenamer voelen omdat bij het fietsen de kracht die je op je pedalen zet niet gelijkmatig verdeeld is over een omwenteling. En die onregelmatigheid "versterkt" wordt bij kleiner voorste tandwiel.

De kracht die je op je pedalen zet gaat (over 1 toer bekeken) van 0 naar VEEL naar 0 naar VEEL....
hoe groter het voorste tandwiel hoe gelijkmatiger dit naar het achterwiel gaat...
immers bij een voorblad van 44 gaat bij 1 toer van de pedalen de ketting 44 halve schakels vooruit.
bij een voorblad van 22 gaat de ketting slecht 22 halve schakels vooruit.
diezelfde cuclus van ( 0-veel-0-veel-) wordt dan achteraan eigenlijk aanvoelt als (o - dubbel zo veel - 0 - dubbel zoveel)

stel je nu een extreem klein voorste tandwiel voor van bv 4 (met een achtertandwieltje van 6 heb je dezelfde verhouding, dus op het eerste gezicht moet dit gelijkwaardig gaan) .maar bij 1 toer van de pedalen gaat de ketting nu slechts vier halve tanden vooruit.... de kracht waarmee je dus trekt wordt nu eigenlijk (0 - 10xveel - 0 - 10x veel), dus een 4 tands tandwiel wordt een soort aan-af, en gaat heel snokkerig rijden.
Dank voor jde uitleg ik volg wat je zegt maar ik heb naar de Pyreneen met een MTB verzet shimano XT triple 22 voor gereden, ik heb het niet als een nadeel ervaren, met kleiner verzet kan weer meer toeren maken om hetzelfde vermogen te leveren dat zou weer efficienter zijn.... ik ben geen specialist in bio mechanica erg ingewikkeld alleemaal enige dat ik weet is dat als je omhoog moet trappen met stevige hellingen 10% bij temperaturen boven de 30 graden met 20kg ikzelf 64 kg fiets 14 kg bijna 100kg dat ik een beetje aan mijn limiet kom.
Poppink schreef:
di 28 dec, 2021 22:19
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:01
Ik ga een nieuw toerfiets kopen, Kona Sutra SE voorheen reed ik op een MTB verbouwt als toerfiets met als kleinste verzet 22 voor en 32 achter 11 - 32 op 26 inch wielen dan is het kleinste verzet 1,52 meter

Wat mij opvalt is dat de toerfietsen ook de Kona Sutra aangeboden worden met 3 x voor 26 en achter 36 verzet 1,60 en het daarna 1,80 meter.
Ik had als 2 kleinsten 1,61 meter en 1,82 meter
Ik had het zwaar op steile hellingen.
Ik heb nu als 2 kleinsten 1,30 meter en 1,48 meter
Ik heb het nog steeds zwaar op steile hellingen, maar kan nu wel zelf kiezen wanneer ik even wil afstappen om wat te rusten.

1,30 meter als kleinste is wel heel erg klein. Op een steil keienpad in de bergen gaat het voorwiel soms op een kei omhoog of schiet opzij en moet je minder hard trappen om het voorwiel op de grond te houden.
Met een verzet waarbij iedere omwenteling 1,48 meter is houdt een wandelaar je makkelijk bij, je uitstraling als stevige fietser komt het niet bepaald ten goede.

Zoals ik er nu tegenaan kijk houd ik deze verhoudingen.
Als de ketting of de tandwielen ooit versleten raken zal ik mogelijk voor de laagste naar 1,35 tot 1,40 meter gaan.
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:35
Wat betreft gewicht dat ik meenemen nu daar heb ik echt de kam door gehaald dus inclusief 2 liter water 20 KG. is volledige kampeerset lichtgewicht enkeldaks shelter, met 1 stok 800 gram etc. ik zelf kan nog 2 a 3 kg kwijt :D
Over welk gewicht praten we dan?
20 bagage, 18 fiets en 75 kg mens?
ik ben wat lichter 64 kg fiest is 14 kg plus 20 kg bagage denk aan 100kg totaal
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 18:54
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:35
ben vorig jaar naar de Pyreneen gefietst 1500 km het ging goed met dat mtb verzet maar hellingen van 10% in de zon dan wordt het voor mij (bel al wat ouder) toch wel aan de limiet te geraken maar het gaat wel. vandaar de vraag of het door een hogere cadans beter gaat.
Ik twijfel nu niet meer: zet die 22 er op. Je zult er veel plezier van hebben.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die van fietsvakantie terugkwam en vertelde dat de verzetten te licht waren. Te zwaar wel. Heel vaak zelfs.

Ja precies een waar woord! die hele grote verzetten meer dan 9 meter heb je niet nodig tenzij je downhill nog lekker wil bijtrappen maar dan hang ik toch al snel in de remmen, die fractionele tijdwinst is het mij niet waard om onderuit te gaan. ik probeer een GEMIDDELDE van 20 aan te houden inclusief zoeken naar de route (valt niet mee) hoe efficienter je fiets als het omhoog gaat of met tegenwind hoe beter je je kracht inzet, verdeelt dat levert per saldo het beste resultaat op over een hele dag.
dank Poppink ja een flinke wandelaar houdt je bij als je 5 kmu fietst bergop maar niet een wandelaar met een rugzak met 20 kg!
[Ik had als 2 kleinsten 1,61 meter en 1,82 meter
Ik had het zwaar op steile hellingen.
Ik heb nu als 2 kleinsten 1,30 meter en 1,48 meter
Ik heb het nog steeds zwaar op steile hellingen, maar kan nu wel zelf kiezen wanneer ik even wil afstappen om wat te rusten.

1,30 meter als kleinste is wel heel erg klein. Op een steil keienpad in de bergen gaat het voorwiel soms op een kei omhoog of schiet opzij en moet je minder hard trappen om het voorwiel op de grond te houden.
Met een verzet waarbij iedere omwenteling 1,48 meter is houdt een wandelaar je makkelijk bij, je uitstraling als stevige fietser komt het niet bepaald ten goede./quote]
Bij een cadans van 60 is 1,48 per omwenteling dus 88,8 meter per minuut. Dat is 5,3 kmpu. Dat gaan wandelaars op het vlakke goed bijbenen, maar bergop wordt dat anders. En ik probeer altijd een hogere cadans aan te houden, bij 70 is het al ruim 6,2 kmpu, dat is echt stevig doorwandelen.
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 18:31
okay nu begrijp ik de logica waarom die shifters in de barends. inderdaad rechterhand los grijpen naar dat hendeltje lijkt we goede tijden slechte tijden toen die niet geindexeerde shifters nog op het frame zaten (mijn eerste racefiets...) het is een standaard fiets geen optie flatbar maar dat kan later nog dan moet ik onder remhandels en shifter erbij kopen....

ik kende dat merk Kona niet maar ik heb mij de laatste maanden gek gezocht naar trekkingfiets 3x10 die nog te krijgen is onder de 2500 alles is uitverkocht zelf bouw ook geen optie een frame kopen is ook vele maanden levertijd en onzeker of ze zich aan die termijn houden maatframe bouwen is 6 maanden... een santos van 6000 kan wel na 2 maanden maar dat is overkill voor mijn toertjes
mocht iemand nog een medium frame of fiets weten dan hou ik mij aanbevolen
Als je 3x10 wilt onder de €2500 zonder racestuur denk ik aan de Tout Terrain Amber Road Select 22.2.