Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Staal hardsolderen met messing. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Staal hardsolderen met messing.

Heeft er ook mee te maken dat nieuwe soorten aluminium
speciaal ontworpen zijn voor elektrisch lassen.


Om bij metaal te blijven,
het metaal word gekozen samen met een passende lasdraad, bij een lasproces.
Dit wordt proefondervindlijk bij allerlei soorten testen vast gesteld.
Ook hier worden klachten en opmerkingen uit het dagelijks gebruik mee genomen.
Mogelijk zijn er proefpersonen met het nieuwste model een jaar onderweg.


Een voorbeeld:
"Formule een"
staat als proeftuin voor auto's met alles dat er in en erop zit.
Alles is onderzocht en wordt bij gebruik scherp in de gaten gehouden.
De gewone wereld zal er een keer van profiteren.
soldeermens schreef:
zo 19 dec, 2021 21:14
Een voorbeeld:
"Formule een"
staat als proeftuin voor auto's met alles dat er in en erop zit.
Alles is onderzocht en wordt bij gebruik scherp in de gaten gehouden.
De gewone wereld zal er een keer van profiteren.
Dat wordt vaak gezegd, vooral om Formule een te verdedigen. De werkelijkheid blijkt een pak genuanceerder en de meeste van de moderne technieken in auto's waren er ook gekomen zonder Formule een of komen eigenlijk helemaal niet uit de formule 1.
(ABS is afkomstig uit de luchtvaart, airbags zijn niet speciaal ontwikkeld voor de formule 1 en zijn er ondertussen al jaren niet meer toegestaan, ...)
Dat wordt vaak gezegd,
vooral om Formule een te verdedigen
.

Zo zwart-wit zie ik het niet.
Er sijpelen altijd dingen door naar de dagelijkse praktijk.
Sijpelen, want er wordt flink gefilterd.

Dan is er nog de omgekeerde werking.
Bedrijven zetten een tandje bij om ook onderdelen voor dure auto's, vliegtuigen of andere hoogdravende dingen te kunnen leveren.

En dan even dicht bij huis:
Zo wordt er iemand betrapt met een motortje in een racefiets,
Even later fiets heel gewoon Nederland daarmee.
soldeermens schreef:
ma 20 dec, 2021 08:11
En dan even dicht bij huis:
Zo wordt er iemand betrapt met een motortje in een racefiets,
Even later fiets heel gewoon Nederland daarmee.
Je wilt toch niet suggereren dat het laatste ook maar een beetje een gevolg is van het eerste hoop ik?
De ontwikkeling van kleine efficiënte electromotoren en besturingselectronica heeft zich beslist niet afgespeeld in of als gevolg van de illegale wielerwereld.
Ik heb het niet over illegaal of wat dan ook.
Ik heb het over ontwikkelingen.

Zoals ik schreef:
Het is toch frappant,
Iemand wordt betrapt met een motortje,
Even later fiets heel Nederland met een motortje.

Hoe iets overgenomen kan worden/doorsijpeld.
Iemand heeft dat eerste inbouw motortje bedacht.
Tot daar aan toe waren er eigenlijk alleen maar aanbouwmotoren.
Ontwikkeling, innovatie hoe je het ook wil noemen.
Je redenering rammelt van alle kanten.
# E-bikes zijn als in de negentiende eeuw uitgevonden; het eerste patent dateert van 1895. (wikipedia e-bike)
# Dat het zo lang heeft geduurd voordat het een succes is geworden heeft met vanalles te maken maar nauwelijks met de motoren.
# Wie er betrapt zijn zijn wielrenners die een motortje onzichtbaar ingebouwd hadden in hun frame. Ik kan het even niet vinden maar dat idee is vast ook al veel langer geleden bedacht dan je zou verwachten.
# Tot op de dag van vandaag zijn dat NIET de motoren waar de e-bikes die als warme broodjes verkopen mee aangedreven worden.

Het een heeft niks te maken met het ander. Dan is er niks frappants aan.
Frame metaal legerings meting.

Dan is er nog de vraag welke lasdraad is er gebruikt?
Ik denk, een soort lasdraad voor beide lassen.
Zal als het mogelijk is een lasdraad legeringsmeting doen.



Ik heb een metaal legerings meting laten doen aan een Nederlands aluminium frame.

Het aluminium frame was van het type AL-7005 ca.
93% alu, 4.41% zink, 1.06 Mg, 0,29% Mn, 0,12% Ti, 0,10% Si.

Ook de lassen laten meten type AA-5083 AlMg
92,24% Alu, 4,22% Mg, 1,19%Zn, 0,72%Bi, 027% Ti, 0,23%Si.

Mijn conclusie, deze twee metalen passen bij elkaar.
Resultaat een goed frame.

Soldeermens.
Nondestructieve manier van frame ocntrole/onderzoek

Warmte camera voor detectie koude verschil door verschillende gebruikt materialen.
Roentgens scan in drie D.
Ultrasoon onderzoek.

Destructief onderzoek doe ik met kleine regelmaat.
Ik trek, buig,
en als laatste zaag ik door de gelaste/hardgesoldeerde verbinding.
Legeringsmetingen.

Of je geeft niet het geld uit voor NON destructief.
En een frame in de puree helpen al helemaal niet.

Maar, wat is er werkelijk te zien,
Welk metaal, welke wanddikte, welk lasmetaal, doorgelast of er in gescheten,
strakmaak plamuur en evt. laklaagdikte,

En dan,
Of jij er als fietser iets aan hebt?
Nee, niks
Ik heb een metaal legerings meting laten doen aan een Nederlands aluminium frame.

Het aluminium frame was van het type AL-7005 ca.
93% alu, 4.41% zink, 1.06 Mg, 0,29% Mn, 0,12% Ti, 0,10% Si.

Ook de lassen laten meten type AA-5083 AlMg
92,24% Alu, 4,22% Mg, 1,19%Zn, 0,72%Bi, 027% Ti, 0,23%Si.

Dit zijn de legeringsaandelen van de metalen AL-7005 en AlMg4,5 in procenten.
Kijk in de bijlage op de foto voor de gemeten waarden.

Bijlagen

Aluminium frame

Om het verhaal af te ronden.
Destructief onderzoek.
Ik heb het frame deel doorgezaagd. Dit is ook het deel dat ik gebruikt heb voor de legeringsmeting.
Je kunt zien hoe de las beide te verbinden delen raakt.
Ook is links en rechts een spleet te zien boven in de "V" aan de binnenkant.
In deze spleet zijn de metalen niet aan elkaar gesmolten.

Nogmaals,
Dit frame is gewoon afgedankt door de bezitter.
Het is een normaal doorsnee goed frame.

Speciaal voor het "Wereldfietser Forum".
Om zicht te geven in (een deel van) de constructie van een aluminium frame.
Bekijk in de bijlage de foto's van het kleine onderzoek.


Soldeermens

Bijlagen

soldeermens schreef:
vr 24 dec, 2021 12:16
Ook is links en rechts een spleet te zien boven in de "V" aan de binnenkant.
In deze spleet zijn de metalen niet aan elkaar gesmolten.
Hier is de las dus niet goed doorgelast. Kennelijk was dat hier toelaatbaar. In de (druk)vatenbouw voor de industrie is dit niet toegestaan.

Maar dit gaat wel wat voor op dit forum. Het is verre van eenvoudig.
Frame

Hier is de las dus niet goed doorgelast.
Hier is geen sprake van doorlassing, de lasser/robot is er doorgeschoten.

Kennelijk was dat hier toelaatbaar.
Er is een inbranding/versmelting waar beide framedelen elkaar raken.
Van een echte doorlas zoals bij ketels is geen sprake.
De las versmelt de delen niet tot binnen in de buis.
Het hoekje word gewoon volgescheten.
En toch is dit geteste frame goed.

In de (druk)vatenbouw voor de industrie is dit niet toegestaan.
Gelaste of hardgesoldeerde ketels en vaten.
Druk en drukvaten, ketelbouw daar gelden andere normen.
Ik veel ketels gebouwd zien worden. Ook grote stoomketels.
Totaal ander laswerk, met alleen maar gecertificeerde lassers.
Zo draadje weer even opgeschoond. Graag on topic blijven, het gaat hier over hardsolderen en niet over speculaas bakken.
Hoe worden Cantilevernokken geplaatst en gebrazeerd?
Bij stalen, RVS en aluminiumframe's

Om deze vraag van een forumlid te antwoorden:

Google Afbeeldingen:
Cantilever brazing

Kijk bij:
https://thehandsomeboy.wordpress.com/20 ... brazing-2/

Meestal worden deze nokjes met messing aangesoldeerd.
Zelden zijn ze doorgestoken en gesoldeerd.
Zoals ze aangesoldeerd zijn
kunnen ze als ze niet in de buis
of door de buis gestoken zijn
weer gedesoldeerd worden.

Zouden de nokjes ingestoken zijn
krijg je met desolderen een gat in de buis,
dat wil je niet.
Ben je toch al aan het solderen kun je het nokje in dezelfde sessie terugzetten.
Niets aan de hand.

Wil je de buizen niet opzadelen met de soldeerwarmte dan is zagen, vijlen en schuren de oplossing.

Weet je niet of de nokjes ingestoken zijn
en ze moeten weg
kort afzagen, vijlen en schuren.

Soldeermens
Hardsolderen

Het is hier erg rustig wat betreft hardsolderen.
Ik neem aan dat er maar weinig mensen mee bezig zijn of dat hier niet delen.

Hardsolderen geeft veel mogelijkheden tegenover lassen.
Hardsolderen geeft strakke soldeerverbindingen.
Staal aan staal, staal aan rvs, staal aan messing, aluminium aan aluminium etc.

En toch zijn er nog steeds fietsframes en andere gerelateerde zaken die gesoldeerd worden.
Af en toe zie ik een heel mooie, net als afgelopen week.
Een grote kerel op een mooie iele fiets.
Super gemaakt, hij was verguld met het compliment.
soldeermens schreef:
zo 09 jul, 2023 09:47

Hardsolderen

Het is hier erg rustig wat betreft hardsolderen.
Ik neem aan dat er maar weinig mensen mee bezig zijn of
dat hier niet delen.

Hardsolderen
geeft veel mogelijkheden tegenover lassen.
Hardsolderen
geeft strakke soldeerverbindingen.
Staal aan staal, staal aan rvs, staal aan messing,

aluminium aan aluminium etc.

En toch zijn er nog steeds fietsframes en andere gerelateerde zaken die gesoldeerd worden.
Af en toe
zie ik een heel mooie, net als afgelopen week.

Een grote kerel op een mooie iele fiets.
Super gemaakt, hij was verguld
met het compliment.

Begin jaren '90 haalde je hier moeiteloos het podium mee op de kleinere poëziewedstrijden.
Op een dag dat het om half elf in de ochtend al 30 graden is zal de wachtrij van de aanmelders wel meevallen.
Afbeelding
Leon

Was gister middag een vers ijsje halen.
Geen hond aan de kraam
te heet.
Wel een vers lekker ijsje.
CarlW schreef:
zo 09 jul, 2023 10:39
Begin jaren '90 haalde je hier moeiteloos het podium mee op de kleinere poëziewedstrijden.


Ja,
leuk he.
Op het IHF in Panningen was een workshop aluminium hardsolderen voor bezoekers.
20230731_115719.jpg
20230731_115705.jpg
Dit waren de achterblijvers.
Iedereen die wou kon een soldering maken.
Mooie solderingen.
Een standaard aluminium aan aluminium met aluminium lasdraad hardgesoldeerd.