bdr schreef: ↑di 09 nov, 2021 00:46
De
achtergrond vervoer op eco-reizen.nl laat ook een enorm spagaat zien tussen de "ferry" (< 50g per persoon per km, een veerpont?) en "cruise" (350g per persoon per km).
Die spagaat is mij ook al opgevallen. De verschillen tussen schepen onderling zijn blijkbaar net zo groot als die tussen schepen en vliegtuigen. Naast de gebruikte brandstof en de vaarsnelheid is ook de omvang van het schip en het aantal passagiers doorslaggevend.
Interessant is
dit verhaal van een Brit, die probeert te achterhalen wat de impact is van een boottocht naar Spanje:
We hadn’t been on a ferry for a few years since we realised that the Eurotunnel offers a more eco-friendly option for crossing the Channel. Eurotunnel was not a viable option this time as it was a short trip all the way down to Spain, and so the ferry seemed like a more practical option. On the environmental side, Brittany Ferries claim that it’s the lowest carbon way to get there.
Wanneer hij zwarte rook uit de schoorsteen van de boot ziet walmen, gaat hij twijfelen aan de claim van Brittany Ferries. Hij vraagt de rederij om een onderbouwing van de groene claim en krijgt een beleefd maar nietszeggend antwoord, dat veel weg heeft van een standaardtekst die door de PR-afdeling geschreven is. Hij doet een nieuwe poging.
I gave it one last attempt and asked Brittany Ferries if they could provide me any information at all about the specific emissions or fuel consumption of the ship that we traveled on, the Cap Finisterre, or at least clarify the assumptions made in creating their generic emissions figure.
I received another very friendly but evasive email stating that “Having investigated your query, I am sorry but this is commercially sensitive information which we are not at liberty to divulge.”
Zijn conclusie is dat de veerbootmaatschappijen drommels goed weten hoe vervuilend hun schepen zijn, maar alleen die data willen presenteren die een schoon en groen imago opleveren.
Dit artikel uit 2008 laat zien dat passagiersschepen zeker een goed alternatief kunnen zijn voor de luchtvaart, maar dan moeten ze anders ingericht worden. Ter illustratie wordt de laatste transatlantische veerboot (de Queen Mary 2, die is ingericht met 15 restaurants en bars, 5 zwembaden, een casino, een danszaal, een theater en een planetarium) vergeleken met een Boeing 747.
De conclusie is hilarisch: als de passagiers in de Queen Mary 2 even weinig bewegingsruimte zouden hebben als de passagiers in een Boeing 747, dan zou het schip meer dan 500.000 passagiers kunnen vervoeren. Het motorvermogen per passagier bedraagt dan 0,18 kilowatt, vergelijkbaar met het vermogen van een goed getrainde fietser. Als de passagiers van de moderne Queen Mary 2 evenveel bewegingsruimte zouden hebben als die van de (luxueuze) Titanic, dan zou het schip nog altijd meer dan 8.000 mensen kunnen meenemen, drie keer zoveel als de huidige capaciteit.
Ook de nieuwe Holland Norway Line koestert een groen imago. Onder het kopje ‘
sustainability’ is te lezen:
We aim to be the first cruise-ferry line with net zero emissions by 2026!
Dat gaat niet lukken met wat ledlampjes en afwasbare koffiemokken. Zonder autodek zou het al makkelijker worden. Misschien is er een compleet nieuw schip ontworpen. Als ze op een geloofwaardige manier waar kunnen maken wat ze beloven, dan heeft de luchtvaart het nakijken. Al blijft het lastig om appels en peren te vergelijken.