bdr schreef: ↑di 02 nov, 2021 00:44
... schepen het restafval van olieraffinage verbranden ...
Binnen Europa (onder andere) is dit dus
niet correct: daar worden destillaten verstookt! (Met uitzondering dus van schepen die zijn uitgerust met een uitlaatgassenreiniger. Waarbij aangetekend dat zogenaamde "Open Loop Scrubbers" niet zijn toegelaten in Europese wateren).
Wat betreft vliegtuigbrandstof: ExxonMobil geeft voor Jet A-1 ook 0,3% voor het totaal aan zwavel (gewichtsprocenten).
Voor geïnteresseerden: kerosine is precies hetzelfde als wat wij kennen als petroleum, de brandstof waar half sub-sahara nu nog op moet koken en wat ze voor verlichting moeten gebruiken.
(En als je een Waka Waka powerbank/lamp koopt kun je ze helpen van de petroleum lampen af te komen )
Mij gaat het er dan ook niet om wat nu het slechts is. Wat verbeteren kan, moet verbeteren. Maar de feiten moeten spreken, niet de meningen.
_Peter_ schreef: ... om ons groene fietsers duidelijk te maken dat niet alle keuzes die we maken zo groen zijn als ze lijken
100% mee eensch! En daar gaat het mij dus ook om. We kunnen wel stellen dat we als fietsers goed bezig zijn, maar is dat ook zo? De feiten moeten ook hier tellen.
In het draadje over vliegschaamte wordt het volgende gesteld:
"Nu zijn wij wereldfietsers al enorm groen. We leggen enorme afstanden af op de fiets, voortgedreven op pasta, bananen en energierepen".
(sorry, ik weet niet hou ik moet quoten uit een ander draadje... )
Je kunt je afvragen of het allemaal wel zo groen is. Die bananen komen niet vanzelf in Nederland of waar dan ook. Die energiereep: welke transporten zijn er allemaal aan voorafgegaan en hoeveel energie is er nodig geweest voordat al die ingrediënten een energiereep vormen?
Vragen al diegene die quinoa en bulgur eten (wie niet?) zich ook af hoe hun voedsel hier is gekomen? En als je dat dan weet, vindt je het dan nog zo "groen"? Soja? Ga eens fietsen in Argentinië, langs de Rio Paraná. Ik heb daar zelf gezien hoe "groen" soja is.
Daarnaast, ook leuk: ooit afgevraagd waar je fiets vandaan komt? Dat mooie aluminium frame? Hooguit de lucht in de banden in van Nederlandse afkomst...
Groet,
Tom.