door
joukon » di 02 nov, 2021 17:18
Leon schreef: ↑di 02 nov, 2021 16:37
joukon schreef: ↑di 02 nov, 2021 16:34
Formeel juridisch zouden je buren geen bomen kunnen planten als je zonnepanelen op dak liggen en dan naderhand zou blijken dat door slagschaduw die panelen minder zon krijgen.
Ik ben toch wel erg benieuwd waar je dit juridisch op baseert want zover ik weet is er nergens in de wet iets als een recht op zon vastgelegd.
Als je het baseert op iets algemeens als hinder of vermindering van woongenot dan ben ik benieuwd naar jurisprudentie die dit toepast op zonnepanelen.
Er is wetgeving gemaakt over afstand die bomen moeten staan van erfgrens sinds september 2021 van kracht. Ook bestaat een hinderverbod artikel 5:37 Burgerlijk Wetboek. Buren mogen elkaar geen onrechtmatige hinder bezorgen op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van erven hinder toebrengen zoals door verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.
Deze wetgeving geldt voor eigenaren. Huurders worden daarbij uitgesloten.
Bij huurders kan je de verhuurder vragen je zaak te ondersteunen.
Als bomen er al stonden dan zal een rechter vaker vinden dat je er vanuit mag gaan dat de bomen zouden doorgroeien. Je kan van te voren voorzien dat er meer hinder zou kunnen ontstaan.
Of er al jurisprudentie bestaat zou ik verder moeten nazoeken.
Bij nieuwbouw wordt vaak al rekening gehouden met de inrichting van ruimte en de zongerichte situering van woningen. Ook zijn er dan vaak plannen van de juiste boom op de juiste plek.
Edit; hier een vonnis dat een boom niet gekapt hoeft te worden omdat die er eerder stond. Wel is er sprake van onrechtmatige hinder, in de zin van artikel 5:37 BW, het minder renderen van de zonnepanelen. De vordering van snoeien werd toegewezen. En een dwangsom bij niet nakomen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:5852