Als hier geen "echte" besluiten (en nee, zoveel % verminderen in 2050 is geen besluit) worden genomen, blijft het alleen strijdbaar voor de bühne. Wat waren de toespraken mooi gisteren hè.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Als hier geen "echte" besluiten (en nee, zoveel % verminderen in 2050 is geen besluit) worden genomen, blijft het alleen strijdbaar voor de bühne. Wat waren de toespraken mooi gisteren hè.
Er zit toch zeker een kern van waarheid in "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral"? Hoe kan je goed maatregelen verkopen als daarmee de bevolking zwaar gepakt (zo voelt men dat dan) wordt? Ethiek is een luxegoed wat makkelijker wordt ingeleverd dan het dagelijks bestaan.
Wat relativeren betreft is het maar net vanuit welke invalshoek dat dat gebeurt. Voor velen blijft een vliegreis toch een bijzonder, niet alledaags uitje en is de trein voor velen een stuk toegankelijker als (openbaar) vervoermiddel. En voor velen is een reisje ook bijzonder, zodat vliegen én goedkoper én minder alledaags is.Polling schreef: ↑di 02 nov, 2021 09:38Dat verschil in reistijd en prijzen moet je wel een beetje relativeren, de wachttijden / inchecktijden op het vliegveld en de reistijden tussen stadscentrum en vliegveld / station zou je ook moeten meenemen. En over de prijs: een aantal jaren geleden vlogen we van Eindhoven naar Barcelona voor 25 euro, en van het vliegveld naar de stad met de bus kostte 45 euro (en meer dan een uur rijden).Edwin* schreef: ↑ma 01 nov, 2021 14:44Voor de aardigheid eens gekeken voor een reis van Amsterdam naar Lyon, heenreis woensdag 17 november, terugreis maandag 22 november a.s.:
- vliegreis heen met KLM vertrek om 07:40 uur en ruim anderhalf uur later aankomst in Lyon om 09:15 uur, terugreis vertrek om 09:45 uur en ook weer ruim anderhalf uur later om 11:25 uur aankomst op Schiphol. Prijs vliegticket retour € 191,-.
- treinreis heen met de Thalys/TGV 2e klas vertrek om 9:15 uur en ruim 6,5 later aankomst in Lyon om 15:56 uur, terugreis vertrek om 09:04 uur, 1 x overstappen en ook weer ruim 6,5 uur later aankomst in Amsterdam. Prijs treinkaartje retour € 322,-.
Degene die er een lang weekend uit wil en daarvoor de trein verkiest boven het vliegtuig moet er dus € 131,- meer en 10 uur reistijd in totaal meer voor over hebben.
Hier vat je de boel goed samen. Het gaat niet om de aarde, het gaat om de toekomst van de mensheid. Het hele klimaatgebeuren komt voort uit egoïsme over het eigen bestaan. De aarde redt zich wel, ook (en vooral) als de mensheid verdwenen is.Belle schreef: ↑ma 01 nov, 2021 22:54We denken ook wel eens dat sommige mensen het hebben opgegeven, de aarde is toch niet meer te redden. Type Trump-aanhanger. Of het ontkennen want dan kunnen we onszelf weer aankijken in de spiegel. Dan ben ik weer blij met mijn keuze, ik hoef me nl. geen zorgen te maken over de toekomst van mijn kinderen of kleinkinderen.
Je doet alsof je verplicht bent het vliegtuig te gebruiken. Als iemand werkelijk 'zo min mogelijk wil vliegen' (en in de veronderstelling niet verplicht te worden voor het werk), dan vliegt iemand niet.
Politici weten dat donders goed.
Eh, dit soort initiatieven zijn er bij de honderden. Vanwaar deze ene dan noemen in een reclamebericht? Daar was jij toch wars van?Belle schreef: ↑di 02 nov, 2021 12:24Goed nieuws voor wie geen (geschikt/eigen) dak heeft voor zonnepanelen. Kijk eens bij ****
Daar kan je tot 10 zonnepanelen aanschaffen die bijvoorbeeld in een zonnepark langs de snelweg zitten of op het dak van een industriecomplex. In de app zie je wat ze dagelijks opwekken en wat je zelf verbruikt. Tip met zonne-energie gebruiken: laat de was- en vaatmachine overdag draaien. Wat je panelen opwekken gaat van je energierekening.
Het aantal zonnepanelen bij Vrij op Naam dat je kan leasen (9 jaar) is beperkt tot het aantal kilowatt verbruik dat je hebt. In mijn situatie maximaal 2 + 1 gratis.
Ik schat dat je dan toch gauw zo'n 8-10 panelen nodig hebt. Hier een 2-persoons huishouden dat in de zomer met 12 panelen ongeveer 2 keer het verbruik opwekt (daarnaast nog gas voor koken, warm water en verwarming). Met een bewolkte lucht is dat veel minder.
Ik herken dit wel. Het aantal kilometers dat ik in Afrika heb afgelegd is verwaarloosbaar klein vergeleken met wat ik in Europa heb gefietst. Toch willen wereldfietsers die mij niet goed kennen, het altijd weer over die Afrikaanse tochten hebben – zoals een redacteur van het tijdschrift enkele maanden terug tijdens een interview met mij: als het thema toen niet Noord-Frankrijk was geweest (alleen daar al heb ik waarschijnlijk meer banden versleten dan in Afrika, zie bv. dit draadje), had hij het met mij misschien alleen maar over Afrika willen hebben, terwijl ik daar 13 jaar terug voor het laatst geweest ben .Spinnetje schreef: ↑di 02 nov, 2021 13:03Juist door dit forum en mensen die ik op weekenden ontmoette, ben ik gaan vliegen. Ook de Wereldfietser (bestuurs) leden organiseerden reisje van een weekje of wat naar bijv. Turkije en enkele leden, die misschien nu wel het hardst om het milieu roepen (niet te bewijzen) waren heel stoer dat ze een weekje in bv. Jordanië gingen biken.
Zoek op Postcoderoos.Belle schreef: ↑di 02 nov, 2021 12:24Goed nieuws voor wie geen (geschikt/eigen) dak heeft voor zonnepanelen. Kijk eens bij energieleverancier Vrij Op Naam. Daar kan je tot 10 zonnepanelen aanschaffen die bijvoorbeeld in een zonnepark langs de snelweg zitten of op het dak van een industriecomplex. In de app zie je wat ze dagelijks opwekken en wat je zelf verbruikt. Tip met zonne-energie gebruiken: laat de was- en vaatmachine overdag draaien. Wat je panelen opwekken gaat van je energierekening.