door
PietV » zo 29 aug, 2021 06:19
Fedor schreef: ↑ma 18 jun, 2018 13:03
Andere oplossingen tegen zadelpijn (goede zeem, chamoiscreme etc) gebruik ik allemaal al. Het zal dus echt uit het zadel moeten komen... of ik moet nog meer eelt op de zitbotjes kweken...
Er zijn vele goede zadels. Vooral de stevige, harde zadels. Leer is vaak niet de beste oplossing. Leer vervormd te veel. Je krijgt
al snel te veel kuil onder de zitbotjes en ook de flanken van het zadel vervormen te veel. Opspannen geeft vaak een hoge rug in het midden. Ik rij nu jaren op een Gilles Berthoud Mente en ook dat zadel vervormd te veel. De eerste 5.000 km waren het comfortabelste.
Dat de oplossing echt uit een ander zadel met komen betwijfel ik. "Zadelpijn" komt van binnen uit en heeft voornamelijk te maken met leefwijze. Dagelijks lange stukken fietsen in een spijkerbroek is de normaalste zaak van de wereld. Die middennaad van je spijkerbroek zit gewoon in je middennaad en daar heb je geen last aan.
Verkeerde hygiëne is het begin van alle ellende. Je huid wordt voornamelijk beschermd door je huidvet en je microbioom op je huid. Zeep, champoos en desinfecterende cremes, zoals Chamois Creme, doen meer kwaad dan goed.
Tweede oorzaak is dat je microbioom in je darmen onvoldoende wordt gevoed door verkeerde voeding. In Nederland worden veel te veel dierlijke eiwitten gegeten en veel te weinig voedingsvezels. We hebben niet voor niets een Nationaal Darmkanker Onderzoek gekregen. Te veel dierlijke eiwitten zorgen voor een hoge belasting van lever en nieren, verstoord je darmbioom en een verhoogd niveau van je ontstekingsgraad. Een mens is een omnivoor, maar hoofdzakelijk geschikt voor plantaardige voeding.
Doe 1 maand de
https://veganchallenge.nl/ en je bent voor een groot deel van je "zadelpijn" af. Laat je huid zichzelf herstellen.
Ik ben nu ruim 6 jaar veganist en douche al 10 jaar volledig koud, zonder zeep te gebruiken. Bescherm m'n huid op natuurlijke basis, fiets op verschillende type zadels en ken daarbij geen ongemakken. Kom nooit uit het zadel tijdens het fietsen en blijf heerlijk zitten.