Ik herinner me vaagweg dat ik dit draadje begonnen ben, dus hier een mini-verslag.
We waren maar half gevaccineerd, dus Frankrijk mochten we alleen in met een PCR-test die minder dan 48 uur oud was. Het vertrekpunt werd daarom Tournai (Doornik) en niet het geplande Mechelen. Anders zouden we niet op tijd in Frankrijk geweest zijn.
We zijn begin juli vertrokken. Onderweg van controles niks gemerkt. In één restaurant moesten we ons mailadres achterlaten, voor eventuele contact-tracing achteraf. Niets meer van gehoord. De corona-discipline was iha aanwezig maar eerder losjes, vooral in Parijs. Mondkapjes werden daar nauwelijks gedragen in restaurants en winkels.
Parijs binnenfietsen was heel aangenaam, een kleine 25 kilometer autovrij langs het canal de l'Ourcq, dat ons afzette vlakbij het hotel aan de gare du Nord.
Het fietsen binnen de Périphérique verder naar het zuiden ging heel goed. Brussel is 1000 keer erger. Dan kwamen de voorsteden, die wat minder prettig waren, hoewel het autoverkeer meeviel. We reden een stuk door een langgerekt autovrij park, maar dat was duidelijk bedoeld voor recreatie en niet voor fietsers die meer dan 5 kilometer wilden afleggen.
Op 13 juli arriveerden we dan in Tours. De Météo was zeer onheilspellend, dus hebben we meteen de trein naar Parijs genomen. De dag daarna terug naar België.
Al bij al een ervaring die je moet meegemaakt hebben. Blij dat we Parijs gedaan hebben met de fiets.
Ik vraag me trouwens af waar de Fransen hun reputatie van onvriendelijk volk gehaald hebben. Onderweg naar Parijs was een boutje van de Ortlieb-tas losgekomen en verdwenen. In de doe-het-zelf zaak waar ik een oplossing zocht, deden ze hun uiterste best om me te helpen. In het Indische restaurant waar we dineerden, tegenover de doe-het-zelf zaak, zagen ze dat er iets scheelde en kreeg ik gratis een boutje dat me misschien kon helpen(*). Uiteindelijk vond ik het juiste boutje bij een fietsenmaker die beleefd maar gedecideerd mijn briefje van 5 euro weigerde.
(*) Waarom een Indisch restaurant in Parijs een lade vol met bouten en moertjes heeft, geen idee. Maar het was zo. Het eten was uitstekend.