Ik fietste door Parijs, in 2012, maar ik verwacht niet dat er in essentie iets veranderd is sindsdien.
Ik koos voor Parijs omdat ik na een kleine week door de dorpen en landerijen wel eens de afwisseling en het spektakel van de metropool wilde ervaren.
Het alternatief is uiteraard ten Westen van Parijs, met als belangrijkste bezienswaardigheid de kathedraal van Chartres; één van Frankrijks (en 's-werelds) beroemdste bouwwerken.
Ten zuiden van Parijs is er de kathedraal van Orleans, met (ook) fraai glas-in-lood met taferelen van de oorlog tegen de Engelsen met Jeanne d'Arc, als geheel is echter de kerk in Chartres van een andere klasse. Ik vond Orleans ook wat verlaten, Chartres heeft meer charme, is ook veel kleiner. Zijn beiden interessante routes, ik heb er destijds een half uur over nagedacht...
Dus door Parijs dan zie je de stad en Orleans, ten westen dus Chartres en veel lommerrijk boerenland.
Een probleem in Parijs is overnachten, tenminste als je kampeert zoals ik deed. Ik stond op de camping in het Bois de Boulogne op een stuk modder, de fraaiere graspercelen zijn voor de campers. Relatief duur ook, maar dat is te verwachten.
Hetzelfde geldt voor de hotels uiteraard, en dan zit je nog met de fiets dus dat is het beste van tevoren even uit te zoeken.