Ik denk dat Martin er goed aan heeft gedaan om niet zelf te gaan prutsen. Een trapas vervangen is inderdaad geen rocket science, maar het is vaak wel een heidens karwei om een oude trapas die jaren geleden gemonteerd is, op een fatsoenlijke manier uit het frame te krijgen.
Mijn broer, die sinds enkele jaren gediplomeerd fietsenmaker is, is het tot nu toe niet gelukt om - met de beperkte middelen die hij in zijn schuurtje tot zijn beschikking heeft - een trapas, die al sinds 2001 in mijn Creafiets* uit 1990 zit, te verwijderen. Hij wil het frame graag helemaal strippen om dit opnieuw te laten spuiten of poedercoaten. (Ik heb hem overigens aangeraden om die trapas lekker te laten zitten, omdat ik deze fiets in 2004 heb vervangen door een ligfiets. Die trapas is waarschijnlijk beter dan wat er nu nieuw te krijgen is en gaat vast nog jaren mee - zeker omdat mijn broer geen vakantiefietser is; hij heeft wel een half dozijn old timers in zijn schuur staan, maar de meeste kilometers maakt hij op zijn stadsfiets).
* Uit dit draadje:
Mijn broer, die sinds enkele jaren gediplomeerd fietsenmaker is, is het tot nu toe niet gelukt om - met de beperkte middelen die hij in zijn schuurtje tot zijn beschikking heeft - een trapas, die al sinds 2001 in mijn Creafiets* uit 1990 zit, te verwijderen. Hij wil het frame graag helemaal strippen om dit opnieuw te laten spuiten of poedercoaten. (Ik heb hem overigens aangeraden om die trapas lekker te laten zitten, omdat ik deze fiets in 2004 heb vervangen door een ligfiets. Die trapas is waarschijnlijk beter dan wat er nu nieuw te krijgen is en gaat vast nog jaren mee - zeker omdat mijn broer geen vakantiefietser is; hij heeft wel een half dozijn old timers in zijn schuur staan, maar de meeste kilometers maakt hij op zijn stadsfiets).
* Uit dit draadje:
keesswart schreef: ↑wo 27 jan, 2016 21:45Toen mijn Creafiets 11 jaar oud was, kwam ik er drie dagen voor het begin van een tocht door Portugal achter dat het trapstel (met de inmiddels 17 jaar oude TA cranks) acuut vervangen moest worden. Inmiddels woonde ik in Leiden, waar het wemelt van de fietsenzaken. Toch wilde geen enkele fietsenboer mij uit de brand helpen. 'Die spullen worden niet meer geleverd', kreeg ik steeds te horen. 'De cranksets die we hebben, passen niet op deze fiets.'
Ten einde raad ging ik naar Van Herwerden in Voorburg. Zonder probleem werd de Creafiets daar binnen een dag voorzien van een modern trapstel (vierkante as met 22-32-44 triple; vandaag de dag wordt die haast alleen nog met buitenboordlagers geleverd).