Ben benieuwd hoe ik geacht wordt daarvoor zorg te dragen op Gare Du Nord waar volgens al mijn ervaringen tot nu toe pas 10 minuten voor vertrek aangeven wordt op welk perron de trein vertrekt en pas dan de toegang tot dit perron geopend wordt.
Maar het mooiste was nog wel mijn laatste keer met de Thalys in 2019. Luistert en huivert:
De trein uit Nederland en België komt met dik 15 minuten vertraging binnen.
Er wordt gemeld dat het treinstel naar Brussel kapot is. Er wordt omgeroepen dat alle reizigers naar Brussel kunnen kiezen tussen een vrij plaatsje zoeken op het treinstel naar Amsterdam (dat helemaal volgeboekt is) of wachten op de volgende (die ook helemaal volgeboekt is)
Met een rugzak op mijn rug, racefiets in hoes aan draagriem om mijn schouder, overige bagage in tas gedragen in linkerhand ren ik over het perron zoveel mogelijk mensen voorbij naar mijn gereserveerde plek in wagon 18 van de 9, dus voldoende tijd om de goegemeente in te halen.
Ik weet mijn gereserveerde plaats te bereiken voor die door een Brusselaar geclaimd is en mijn fiets in het bagagerek boven mijn zitplaats te leggen zodat de bagage der Brusselaars hem niet meer kan pletten. De eerste slag is gewonnen!
De trein vertrekt met dubbel zoveel vertraging als waarmee hij aankwam. Gangpaden staan vol met reizigers.
Uurtje later. Ik hoor iets over het dak van de trein vliegen. De trein begint te remmen en staat 17 km later stil (ja dat is de remweg bij 300 km per uur).
Na enige tijd wordt het duidelijk dat een hert de stroomafnemer geraakt heeft. Er zal een nieuwe trein komen om ons op te halen.
Na dik twee uur wordt besloten in een sukkelgangetje met slechts één werkend motorrijtuig op halve kracht door te boemelen naar Brussel.
In Brussel moet ik weer met de fiets op mijn nek gaan rondrennen om op een andere Thalys over te stappen.
Met 3 uur en 20 minuten vertraging kom ik in Rotterdam aan. Om nog een beetje nachtrust mee te kunnen pakken neem ik een taxi naar huis.
Taxirit krijg ik niet vergoed. Thalys deelt tussen Brussel en Rotterdam gratis maaltijden uit en geeft mij als compensatie een gratis reis die ik binnen één jaar moet verzilveren. Negen maanden later gaan we in lockdown wegens een pandemie.
Dit alles na een reis terug vanuit Sant Celoni in Catalonië waar ik ook al twee keer extra over moest stappen tussen Girona en Lyon. Ik hou twee maanden rugklachten over aan het lopen met de fiets op mijn nek van:
Hotel naar station Sant Celoni
Station Girona naar TGV station Girona
Station Figueres Vilafant zelfde perron (ongepland)
Station Perpignan zelfde perron (ongepland)
Station Lyon Part Dieu trap af en op naar ander perron
Station Paris Gare de Lyon naar station Paris Lyon Banlieue
Paris Gare Du Nord RER naar Gare Du Nord Grande Lignes (rennen ongepland)
Station Bruxelles Midi zelfde perron (ongepland)
Station Rotterdam CS naar taxi standplaats
Je moet wat over hebben voor een fantastisch hemelvaartsfietsweekend van Latour-de-Carol naar Sant Celoni...