Zo, ik heb 2 dagen fietsenmakers bezocht
Het is gewoon lachwekkend hoe weinig keuze er is.
Eén fietsenmaker zei; dit heb ik in jouw maat...je zou een maat groter misschien kunnen hebben maar...deze ene fiets heb ik.
Een andere grote fietsengigant draaide het computerscherm naar me toe en zei met humor; 'nou mevrouw, dit wordt 'm'. Nexus 7 maar wel een 'belt'. Hij had ook de Gazelle Orange, herenfiets (vind ik niet erg) met nexus 8, ketting en rollerbrakes.
Een andere fietsenmaker zei; 'dit is wat ik heb': ..hij wees 4 fietsen aan waarvan geen één in mijn maat
.
Ik heb ook bericht terug bij een speciaal zaak over een Avaghon maar dan ga ik behoorlijk over mijn budget.
Dus ik heb bedacht dat ik mijn oude gazelle paris met nexus 7 ga opknappen.
De fietsenmaker hoorde van mijn hond en dacht aan een mix systeem met een krat.
De dag er op ben ik naar hem toe gegaan met mijn hond.
Nadat hij vroeg om hem in de krat te zetten zei hij meteen; 'nee, die krat is te klein...kan echt niet, u moet met een fietskar werken'. 'Het wordt gewoon te zwaar'. 'Ook uw hondenmand past hij wel in maar de hele constructie is gewoon te zwaar'. 'Fietst u altijd met uw hond'? ... 'Nee, ook wel recreatieve rondjes zei ik'. 'Is echt te zwaar zei hij'.
En klopt want mijn verlengde bagagedrager was binnen 3 maanden toen doormidden gebroken en ik werk al 7 jaar met (ik moet nu wel wat lachen) touw om de mand eraan vast te binden op een gebroken verlengde bagagedrager. En extra mdf als versteviging.
Ik ga dus werken met een fietskar. Dan wordt de fiets ook lichter. Wie weet hoeveel dit scheelt.
En altijd fijn om een gazelle nexus 7 als reserve fiets te hebben voor in de toekomst.
En ik heb besloten om ook een tweedehands racefiets in de schuur op te knappen.
Daar begon het allemaal mee.
Ik wilde beter 'rondjes' fietsen en had er eentje tweedehands aangeschaft maar behoorlijk verkeken op de kosten.
En als ik dan geld uitgaf wil ik liever een vakantiefiets. Leuk dat racefietsen maar ik miste een standaard, lampje, bagagedrager, .... Ik denk dat ik een toerfietser ben.
Maar een vakantiefiets is in deze tijd niet zomaar aangeschaft als je onder de 2000 euro wil blijven.
Er is gewoon geen keuze om ook even te passen bij de fietsenmaker.
Dus ik ga mijn stadsfiets opknappen (en de zware delen eraf halen).
Met een hondenfietskar werken.
En de racefiets opknappen. Daar voorlopig mijn rondjes mee doen, lekker ontspannen (half voorover hangend op een hard zadel zonder standaard en fietstassen
).
Vakantiefietsen komt in de toekomst.
Als boten weer goed varen, Shimano weer op volle toeren draait en de enige vraag van de fietsenmaker is 'in welke kleur wilt u hem?'