Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tourfietskeuze-stress - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tourfietskeuze-stress

Toen de kinderen zelf goed genoeg konden fietsen heb ik er voor gekozen om alles met één fiets te doen.
Dat was eerst een Duitse Utopia Silbermöwe en nu een Santos. Beide waren/zijn met Rohloff, Son en Magura hs33 uitgerust. Ik was het zat om alleen in de vakantieweken te genieten van een lekkere fiets en het grootste deel van het jaar op een stadsbarrel te rijden.
Ook geen zin in het dubbele onderhoud. Gewoon goede versnellingen, altijd werkende verlichting en goede remmen. Om minder op te vallen had de fiets wel ordinaire fietstassen en was/is hij zwart zonder al te opzichtig merk/logo.
Jammer dat iemand met een krap budget nu dus toch weer richting een RSM-tractor geadviseerd wordt. :(
[/quote]
Ik sta een beetje alleen, maar ik zie geen enkele reden waarom je op een VSF met 30 versnellingen geen boodschappen kan doen.
[/quote]

Nee hoor, sta je niet alleen in. Je beschrijft juist heel scherp het (luxe) dilemma!

Met een VSF met 30 versnellingen zit ik met een open kettingkast en ik vraag me af hoe happy ik daarvan wordt als het vele dagen achtereen regen is vanaf oktober tot maart. Dat de 'wet-lube' het zowat begeeft en ik moe thuis kom van boodschappen, halve modder in de derailleur en dit eigenlijk schoon zou moeten maken... Ik ken mijzelf een beetje, en ben dan te moe om het goed schoon te maken. Dan fiets ik vrees ik nadat het 'nieuwtje' eraf is toch gewoon door met een vieze derailleur. De boel slijt ervan omdat de fiets niet is gemaakt voor luie schoonmakers. De boodschappen komen er wel prima mee thuis :D

Ik heb trouwens wel een VSF gezien wat misschien echt iets kan zijn, met een beetje verder sparen (zomer is toch, met de wachttijden, voorbij dus ik oog op 2022).
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-842-2020
Zou de duurste fiets van me ooit zijn ... maar hij ziet er wel heel mooi uit!

Tweedehands is ook een optie maar ik heb mij daar een keer eerder behoorlijk op verkeken wat eraan klussen kan kosten. Dus ik ben daar nu heel voorzichtig in.
Een naafversnelling is natuurlijk een prima idee maar alleen een Rohloff naaf heeft dan voldoende bereik en dat maakt de fiets wel 1000 euro duurder. Zelf heb ik dat maar ik durf die dure fiets niet in een winkelstraat te laten staan. Dus heb ik ooit voor 50 euro een weinig gebruikte Koga stadsfiets gekocht.
Ik zou dan, persoonlijk, eerder kijken naar een Alfine 11 dan een Rohloff. Scheelt een slok op een borrel met een Rohloff en is een prima naaf waar je ook wel een heuveltje mee op komt. Wanneer je kiest voor een fiets voor het hele jaar dan vergt een derailleur gewoon heel veel onderhoud en daar moet je maar net trek in hebben. Ik heb dat zelf niet en ik ben echt een sleutelaar.
Nadeel van een Alfine 11 vind ik weer dat het laagste verzet 2 meter is, anders krijg je ruzie met Shimano.
De meeste Rohloff fietsen zullen als laagste verzet 1,5 meter hebben. Derailleur fietsen van 800 euro zitten vaak al op 1,75 meter. Wat je persoonlijk nodig hebt kun je beste in de Ardennen of een onbestemd Engels weggetje in een heuvelachtige streek ondervinden.
Alys,
Wat is bergop? Vergelijkbaar met een viaduct of meer een behoorlijke klim? Zie je wel eens andere fietsers daar met gemak boven komen?
Zelf heb ik de Shimano versnellingsnaven vaarwel gezegd. De stap van de 5e naar de 6e versnelling was te groot voor mijn knieën op lange tochten en voor serieuze heuvels is de lichtste versnelling nog steeds pittig. Een Rohloff versnellingsnaaf of Pinion bak lijkt me wel ideaal: degelijk en onderhoudsarm met een geweldige versnellingsbereik. Helaas te duur. Een 1 x 11 groep (1 voortandwiel x 11 achtertandwielen) zoals op de goedkope Decathlon Riverside Touring 520 van 700 euro zit geeft merkwaardig genoeg verzetten die aardig in de buurt van de Rohloff komen. Voor mij zou dat al genoeg zijn.
Bij mij dus gewoon derailleur aandrijving op de verschillende fietsen. Een 5 liter 'hoge'druk plantenspuit met slang en instelbare spuitkop staat altijd klaar om het ergste vuil van een van de fietsen af te spuiten. Je komt er ook zo lekker mee onder de spatborden

Ik geloof best dat een hele goede fiets verschillende inzetgebieden kan bestrijken.
Zelf geloof ik meer in een fiets voor elk doel.
Dus in Alys geval:
Een betaalbare jaar rond onderhouds- en kosten arme fiets. Dan kom je op een Nexus 8 en een gesloten kettingkast of Chainglider uit. Bijvoorbeeld van VSF:
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/kat ... e-889-2021
Er zijn vele alternatieven aan te dragen waarbij de grote vraag is wat nog leverbaar is. Belangrijkste is dat de fiets bij je lichaam en fietsstijl moet passen. Over hoe je met je zithouding/fietsafstelling vermogen/fietsplezier kunt winnen kun je op dit forum vragen.

En dan voor toeren:
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/kat ... c-888-2021
Dan heb je de verzetten waar je waarschijnlijk ook de Engelse heuvels over komt.
Alivio is echt een prima groep. Fiets er al 10 jaar/25.000 km mee. Het is merkwaardig dat er fietsmerken zij die gerust een XT derailleur monteren op en fiets met een Acera achternaaf. Ik zou het liever precies andersom zien.
Alys schreef:
ma 28 jun, 2021 19:35
Met een VSF met 30 versnellingen zit ik met een open kettingkast en ik vraag me af hoe happy ik daarvan wordt als het vele dagen achtereen regen is vanaf oktober tot maart.
Met jouw kilometeraantallen betekent dat elke maand een nieuwe ketting, een keer of drie per jaar een cassette en elk jaar nieuwe voorbladen, nieuwe derailleurwieltjes, nieuwe binnenkabels en remblokjes. Na twee jaar nieuwe velgen. En dan is er nog niks mis gegaan.
Het is een prachtige fiets maar niet bedoeld voor in de winter.
Hier nog een VSF, met Gates belt en waarschijnlijk 8 speed.
Hij wordt aangeboden "met kunststfoffen ketting", en daardoor wordt er vemoedelijk niet serieus op geboden.
Er wordt nu 100 euro geboden. Als het hier om de hoek was zou ik me moeten inhouden om niet te gaan bieden.

Edit: de link: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... aktur.html
Zo, ik heb 2 dagen fietsenmakers bezocht :)
Het is gewoon lachwekkend hoe weinig keuze er is.
Eén fietsenmaker zei; dit heb ik in jouw maat...je zou een maat groter misschien kunnen hebben maar...deze ene fiets heb ik.
Een andere grote fietsengigant draaide het computerscherm naar me toe en zei met humor; 'nou mevrouw, dit wordt 'm'. Nexus 7 maar wel een 'belt'. Hij had ook de Gazelle Orange, herenfiets (vind ik niet erg) met nexus 8, ketting en rollerbrakes.
Een andere fietsenmaker zei; 'dit is wat ik heb': ..hij wees 4 fietsen aan waarvan geen één in mijn maat :D.
Ik heb ook bericht terug bij een speciaal zaak over een Avaghon maar dan ga ik behoorlijk over mijn budget.

Dus ik heb bedacht dat ik mijn oude gazelle paris met nexus 7 ga opknappen.
De fietsenmaker hoorde van mijn hond en dacht aan een mix systeem met een krat.
De dag er op ben ik naar hem toe gegaan met mijn hond.
Nadat hij vroeg om hem in de krat te zetten zei hij meteen; 'nee, die krat is te klein...kan echt niet, u moet met een fietskar werken'. 'Het wordt gewoon te zwaar'. 'Ook uw hondenmand past hij wel in maar de hele constructie is gewoon te zwaar'. 'Fietst u altijd met uw hond'? ... 'Nee, ook wel recreatieve rondjes zei ik'. 'Is echt te zwaar zei hij'.

En klopt want mijn verlengde bagagedrager was binnen 3 maanden toen doormidden gebroken en ik werk al 7 jaar met (ik moet nu wel wat lachen) touw om de mand eraan vast te binden op een gebroken verlengde bagagedrager. En extra mdf als versteviging.

Ik ga dus werken met een fietskar. Dan wordt de fiets ook lichter. Wie weet hoeveel dit scheelt.
En altijd fijn om een gazelle nexus 7 als reserve fiets te hebben voor in de toekomst.

En ik heb besloten om ook een tweedehands racefiets in de schuur op te knappen.
Daar begon het allemaal mee.
Ik wilde beter 'rondjes' fietsen en had er eentje tweedehands aangeschaft maar behoorlijk verkeken op de kosten.
En als ik dan geld uitgaf wil ik liever een vakantiefiets. Leuk dat racefietsen maar ik miste een standaard, lampje, bagagedrager, .... Ik denk dat ik een toerfietser ben.
Maar een vakantiefiets is in deze tijd niet zomaar aangeschaft als je onder de 2000 euro wil blijven.
Er is gewoon geen keuze om ook even te passen bij de fietsenmaker.

Dus ik ga mijn stadsfiets opknappen (en de zware delen eraf halen).
Met een hondenfietskar werken.
En de racefiets opknappen. Daar voorlopig mijn rondjes mee doen, lekker ontspannen (half voorover hangend op een hard zadel zonder standaard en fietstassen 8) ).

Vakantiefietsen komt in de toekomst.
Als boten weer goed varen, Shimano weer op volle toeren draait en de enige vraag van de fietsenmaker is 'in welke kleur wilt u hem?'
cyclos schreef:
ma 28 jun, 2021 21:06
Alys,
Wat is bergop? Vergelijkbaar met een viaduct of meer een behoorlijke klim? Zie je wel eens andere fietsers daar met gemak boven komen?
Zelf heb ik de Shimano versnellingsnaven vaarwel gezegd. De stap van de 5e naar de 6e versnelling was te groot voor mijn knieën op lange tochten en voor serieuze heuvels is de lichtste versnelling nog steeds pittig.
Ja, je hebt zo'n gelijk!
Viaduct of brug gaat prima. Het probleem komt bij wat meer toeristische heuvels.
Ik zie daar eigenlijk nooit een stadsfiets, besefte ik me toen je het vroeg.
Daar fietsen wielrenners en e-bikes. Soms een hybride.
Maar nooit mensen op een stadsfiets.
En hoe langer in erover nadenk...zeker geen mensen op een stadsfiets met een verlengde bagagedrager en een hondenmand met extra mdf erbij.
Ik moet nu wel een beetje lachen om mijzelf.
Leon schreef:
ma 28 jun, 2021 21:59
Alys schreef:
ma 28 jun, 2021 19:35
Met een VSF met 30 versnellingen zit ik met een open kettingkast en ik vraag me af hoe happy ik daarvan wordt als het vele dagen achtereen regen is vanaf oktober tot maart.
Met jouw kilometeraantallen betekent dat elke maand een nieuwe ketting, een keer of drie per jaar een cassette en elk jaar nieuwe voorbladen, nieuwe derailleurwieltjes, nieuwe binnenkabels en remblokjes. Na twee jaar nieuwe velgen. En dan is er nog niks mis gegaan.
Het is een prachtige fiets maar niet bedoeld voor in de winter.
Ja, heel goed en fijn advies!
Is ook de reden dat ik stadsfiets van plezierfiets ga scheiden.
Ik ben het toch kwijt aan onderhoudt.
En dan is een belt of een dichte kettingkast in de winter gewoon heel fijn voor de allerdagelijkste dingen.
Een derailleur is een mooie en relatief goedkope optie voor de heuvels in Engeland.
Maar de 7000 km stadsfiets aantallen voor de dagelijkse dingen hoeft daar niet mee.
Ik vrees dat ik anders blijf vervangen en schoonmaken.
Leon schreef:
di 29 jun, 2021 11:54
Hier nog een VSF, met Gates belt en waarschijnlijk 8 speed.
Hij wordt aangeboden "met kunststfoffen ketting", en daardoor wordt er vemoedelijk niet serieus op geboden.
Er wordt nu 100 euro geboden. Als het hier om de hoek was zou ik me moeten inhouden om niet te gaan bieden.

Edit: de link: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... aktur.html
Ziet er goed uit! Maar ben helaas een frame 56 en soms 59 dames.
Bij VSF zijn de maten heel anders. Je kunt aan de fiets zien dat de zitbuis nogal kort is voor de rest van de fiets. Ik zeg niet dat deze fiets je past, maar het is wel iets om rekening mee te houden. (Nb ik zeg ook niet dat deze fiets verder goed is; het is voor mij ook maar een advertentie van een wildvreemde)
Ik heb zelf een VSF maat 52 terwijl ik 185 cm lang ben.
Laat ik dit artikel over framematen er nog maar eens bij halen van Michiel uit Gorssel:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Staan best wat leerzame dingen in.
Alys schreef:
wo 30 jun, 2021 18:25
Zo, ik heb 2 dagen fietsenmakers bezocht :)
Ik merk dat je de traditionele "mevrouwtje, dit wordt hem" FM's hebt gevonden.

Al een keer meegemaakt dat mijn vrouw een fiets ging kopen en de fietsenmaker alles aan mij vroeg. Ik elke keer: ZIJ koopt hem, niet ik...
Ik ga dus werken met een fietskar. Dan wordt de fiets ook lichter. Wie weet hoeveel dit scheelt.
En altijd fijn om een gazelle nexus 7 als reserve fiets te hebben voor in de toekomst.
Een fietskar vind ik heel prettig... je merkt het bij het optrekken, maar als het rolt heb je er eigenlijk weinig last van. Voordeel is dat hij straks achter al je fietsen kan.
Maar een vakantiefiets is in deze tijd niet zomaar aangeschaft als je onder de 2000 euro wil blijven.
Laat je niks wijs maken.

- Trek FX3 stagger equiped is volgens mij goed te vinden, dat is 1000,- Trek is geen brol merk en die fiets heeft een prima afmontage.
- Batavus Dinsdag Sport 30 zie ik levertijden die heel redelijk zijn. De dinsdag rijdt heel prettig.
- Ik zie ook een aantal Sensa modellen die prima in aanmerking komen en die op het eerste gezicht verkrijgbaar lijken.
- Als je luxe wil, Velo de Ville is volgens mij relatief snel met leveren (prijs tussen standaard A-merk en de specialisten in)

Prima fietsen waar je probleemloos Europa mee door komt. Daar heb je echt geen Santos of Avagnon voor nodig.
Dus ik ga mijn stadsfiets opknappen (en de zware delen eraf halen).
Met een hondenfietskar werken.
En de racefiets opknappen. Daar voorlopig mijn rondjes mee doen, lekker ontspannen (half voorover hangend op een hard zadel zonder standaard en fietstassen 8) ).
Prima keuze, maar nogmaals, het kan ook vandaag de dag nog (ruim!) onder de 1000,- zelfs nieuw.
Een hondenfietskar lijkt me ook een goede keuze.
Krijg je meteen de vraag welke dan en hoe duur?
De tijden dat ik zelf met een kinderkar reed zijn al lang voorbij. Ken het huidige aanbod niet. Was wel blij met de keuze toen voor een kwalitatief goede kar met stevige wielen, een kunststof bak en een goed koppelingsmechanisme. Die blijven ook waardevast.
Koop er dan ook meteen een extra koppeling voor een 2e fiets bij als dat koppelingsmechanisme daar om vraagt.
Het is wel een ruimtevreter in de schuur zo'n kar en een soms een gemanoevreer voordat je het weer aangekoppeld hebt.
Als je je Nexus 7 fiets gaat verbeteren kan je ook kijken of je met een groter achtertandwiel nog marginaal lichter hellingen op komt. Dat wordt een hele rekensom van aantal tanden voorblad, bandenmaat en het lichtste verzet dat Shimano goedkeurt.
loknor schreef:
zo 04 jul, 2021 08:54

Een fietskar vind ik heel prettig... je merkt het bij het optrekken, maar als het rolt heb je er eigenlijk weinig last van.
Dat is me met een tweewielige kinderkar toch wel eens tegengevallen. Op de terugweg van een dagje fietsen met vrienden zei ik "doe mij die kar nu maar". Een volledig vlakke route maar het doek aan de voorkant werkte als zeil in de tegenwind en ik was ineens de zwakste van de groep.

Ps De kar was op de heenweg gebruikt voor spullen. Op de terugweg leeg. Geen kinderen of honden erin.
Leon schreef:
zo 04 jul, 2021 10:13
loknor schreef:
zo 04 jul, 2021 08:54

Een fietskar vind ik heel prettig... je merkt het bij het optrekken, maar als het rolt heb je er eigenlijk weinig last van.
Dat is me met een tweewielige kinderkar toch wel eens tegengevallen. Op de terugweg van een dagje fietsen met vrienden zei ik "doe mij die kar nu maar". Een volledig vlakke route maar het doek aan de voorkant werkte als zeil in de tegenwind en ik was ineens de zwakste van de groep.

Ps De kar was op de heenweg gebruikt voor spullen. Op de terugweg leeg. Geen kinderen of honden erin.
Ik vind het vooral een kwestie van verstand op nul en niet stressen over je snelheid, maar ik kan me direct voorstellen dat jij het anders ervaart. Gewenning speelt een rol... en fors wind tegen is altijd vervelend.

Ik reed mijn zondags racefiets rondje met een vriend vaak met een Thule dubbele wagen inc kids erachter (zodat mamma ook even kon ademhalen), maar echt met keiharde wind tegen heb ik op puur menschkracht volgens mij nooit gedaan. Voor de rest nu heel wat kilometers met een Roland Carrie M met toch wel echt flink lastige omstandigheden (maar die lading wiebelt niet^^)

Misschien moet je het ook niet vergelijken met een "lege" fiets. Als je het vergelijkt met hond in bak/kind achterop (vangt ook veel wind!) vind ik het echt veel prettiger qua weggedrag, en eigenlijk hoor ik dat van een heleboel mensen.

Zelf laten hollen/fietsen is natuurlijk het prettigste :lol:
loknor schreef:
zo 04 jul, 2021 10:25
Ik vind het vooral een kwestie van verstand op nul en niet stressen over je snelheid, maar ik kan me direct voorstellen dat jij het anders ervaart.
Het punt was dat ik met een groepje was waardoor de snelheid was bepaald op 'dat kun je toch wel?'.