Ik ga heel binnenkort ook zelf een achterwiel vlechten (de velg komt net aan terwijl ik dit bericht typ, hoera!) en heb me aardig ingelezen in de materie. Als je zelf wielen gaat bouwen kan ik
freespoke aanbevelen. Veel velgen en naven staan al in het systeem en de maten zijn echt gemeten, dus je kan redelijk zorgeloos de juiste spaaklengte overnemen. Dit is belangrijk, omdat de ERD van de velgen niet door alle fabrikanten op dezelfde manier worden gemeten, en kan zo 2mm verschil hebben tussen de 'spoke length calculators' van Sapim en DT Swiss (ik vermoed dat DT de dikte van de velg meeneemt in de meting).
Verder is een Zac2000 (ongeveer 600g) velg een prima velg, goedkoop, stevig genoeg voor lichte bagage en een stuk lichter dan een sputnik of SP19 (boven de 700g). Ik heb er zelf heel wat op gereden de afgelopen jaren. Ik zou er geen wereldreis met 35 kilo bagage mee doen, maar er is er is weinig mis mee. Ryde heeft ook nog de zac 421 (630g), die is intern net 2mm breder, waardoor bredere banden iets beter beter zouden moeten bollen, terwijl de velg nog steeds tussen je remblokjes past.
Van DT swiss heb de de 535, erg vergelijkbaar met zac2000 in gewicht en prijs, maar met een hogere maximale belasting (140kg tegen 110kg). En de DT swiss tk540 is weer 60g lichter per wiel en iets smaller (540g, 130kg max, 18mm intern), maar ook gelijk bijna 3x zo duur. Dat komt doordat deze velg gelast is op de naad, de extra bewerking daarvoor is gewoon duur. Die laatste zou mijn voorkeur hebben, met niet al te brede banden (32 tot 40). Als je echt met brede banden wil fietsen zou ik voor de zac421 gaan, maar met brede banden zal het geheel alsnog niet bijzonder licht zijn.
Als je nog lichter wil (onder de 500g) kan dat wel, maar dan kom je uit bij racevelgen, die doorgaans een stuk smaller zijn, dus 17, 15 of zelfs 13mm intern, brede banden kan je dan wel vergeten.
Edit: die DT Swiss R460 van Shadow is ook wel aardig, nog steeds 18mm intern, dezelfde maximale belasting als de zac2000, maar ruim 100g lichter