In 2018 bouwde ik mijn stalen vakantiefiets tijdelijk om tot een lichtere ‘touring’ fiets met als doel deel te nemen aan de Bike for ThinkPInk Classic. Dankzij de adviezen van behulpzame forumleden was de transformatie 1.0 een succes. De fiets reed veel leuker dan voorheen zodat ik hem ook na de Bike challenge zo liet. Het is nu mijn dagelijkse ww-fiets.
Tijd nu voor een volgende gedaanteverwisseling: ik droom al lang van een comfortabele fiets met dropbars en brede banden, en was van plan een geheel nieuwe fiets op te bouwen, maar gezien de onderdelenschaarste op dit moment is dat geen optie.
Dus vroeg ik me af of ik mijn oude Vlerick zou kunnen ombouwen naar een ‘randonneur’ met dropbar: transformatie 2.0 dus.
Een nieuw projectje dus, waarvoor ik graag hulp heb.
Dit is momenteel de afmontage (zie de bijlage voor details en oorspronkelijke onderdelen, waarvan enkele ondertussen veranderd)
- 3x9 versnellingen Deore LX (derailleurs nog in goede staat, voortandwielen aan vervanging toe),
- crankstel is nu Deore (met 170mm cranks en versleten tanden), ik heb ook nog het oude SLX crankstel (met 175 mm cranks en middelmatig versleten tandwielen).
- Tandwielverhoudingen: voor: 22/32/44, achter 11/32. Ik vind dit bereik prima.
- velgremmen Deore LX: nog OK
- shifters: rem en versnelling geïntegreerd (rapidfire heet dat denk ik)
- wielset 28 inch, velgen 622/19: velgen versleten, naven OK (waarvan een shimano naafdynamo voor)
- stuurpen: een verstelbare stuurpen (1”1/8) 4 bouts): wil ik graag vervangen door iets anders
De concrete vragen die in me opkomen
1. Zijn de huidige versnellingen compatibel met een dropbarsysteem of wat moet ik veranderen om dit compatibel te maken?
2. kan ik mijn velgremmen behouden ?
3. welk soort shifters zal ik nodig hebben?
4. Als ik nieuwe velgen koop met dezelfde maat en aantal gaatjes, is het dan moeilijk om zelf de wielen opnieuw te spaken?
5. Kan ik een ander type stuurpen monteren? Zoja, welke zijn de mogelijkheden? Ik verwacht nl dat die korter zal moeten zijn dan nu en heb een stuur op het oog met een grotere diameter (31.
.
6. Waar moet ik nog allemaal aan denken? Alle input welkom!
Alvast bedankt voor jullie deskundige adviezen!
Tijd nu voor een volgende gedaanteverwisseling: ik droom al lang van een comfortabele fiets met dropbars en brede banden, en was van plan een geheel nieuwe fiets op te bouwen, maar gezien de onderdelenschaarste op dit moment is dat geen optie.
Dus vroeg ik me af of ik mijn oude Vlerick zou kunnen ombouwen naar een ‘randonneur’ met dropbar: transformatie 2.0 dus.
Een nieuw projectje dus, waarvoor ik graag hulp heb.
Dit is momenteel de afmontage (zie de bijlage voor details en oorspronkelijke onderdelen, waarvan enkele ondertussen veranderd)
- 3x9 versnellingen Deore LX (derailleurs nog in goede staat, voortandwielen aan vervanging toe),
- crankstel is nu Deore (met 170mm cranks en versleten tanden), ik heb ook nog het oude SLX crankstel (met 175 mm cranks en middelmatig versleten tandwielen).
- Tandwielverhoudingen: voor: 22/32/44, achter 11/32. Ik vind dit bereik prima.
- velgremmen Deore LX: nog OK
- shifters: rem en versnelling geïntegreerd (rapidfire heet dat denk ik)
- wielset 28 inch, velgen 622/19: velgen versleten, naven OK (waarvan een shimano naafdynamo voor)
- stuurpen: een verstelbare stuurpen (1”1/8) 4 bouts): wil ik graag vervangen door iets anders
De concrete vragen die in me opkomen
1. Zijn de huidige versnellingen compatibel met een dropbarsysteem of wat moet ik veranderen om dit compatibel te maken?
2. kan ik mijn velgremmen behouden ?
3. welk soort shifters zal ik nodig hebben?
4. Als ik nieuwe velgen koop met dezelfde maat en aantal gaatjes, is het dan moeilijk om zelf de wielen opnieuw te spaken?
5. Kan ik een ander type stuurpen monteren? Zoja, welke zijn de mogelijkheden? Ik verwacht nl dat die korter zal moeten zijn dan nu en heb een stuur op het oog met een grotere diameter (31.

6. Waar moet ik nog allemaal aan denken? Alle input welkom!
Alvast bedankt voor jullie deskundige adviezen!