1x is voor onderweg misschien wel makkelijk, maar ik weet niet of dat de beste oplossing is als je ook woon-werk tripjes op deze fiets wilt maken. Ik zou persoonlijk dan eerder kiezen voor een 2x met kleinere stapjes tussen de versnellingen. Ook al zou je dat ook kunnen oplossen door verschillende cassettes te gebruiken voor bepakt en onbepakt
Terwijl je met de 46 voor wel weer een hoop top-end snelheid krijgt die je volgens mij niet snel gebruikt als je niet aan het racen bent.
Beste optie lijkt mij dan om een ander crankstel te gebruiken. Alee Denham heeft op zijn website een mooi artikel met wat opties:
https://www.cyclingabout.com/low-climbi ... -crankset/
Ik heb ook naar dit soort opties zitten kijken voor mijn n+1 fiets. Groot nadeel van de 11-40 in een 2x setup vind ik dat het grootste voordeel van een 2x wegvalt, namelijk een cassette met kleine stapjes.bdr schreef: ↑za 24 apr, 2021 14:051x11 is zeker gemakkelijk, grootte voorblad aanpassen en klaar.nicolevelo schreef: ↑za 24 apr, 2021 13:38En hoe zou ik dat dan kunnen doen? Of lukt dat dan enkel met 1x11?
Bij 2x11 zijn er verschillende mogeiljkheden om de range lager te krijgen:
- Een grotere cassette dan officiëel toegestaan: 11-40T werkt bij GRX vaak ook.
- Evt in samenwerking met een Roadlink DM: cassette tot 11-42T.
- Het crankstel vervangen door (oude) triple crank waarvan je alleen het binnen- en middenste blad gebruikt, zie bijvoorbeeld de super compact chainsets van Spa-cycles (leveren niet meer in Europa sinds de Brexit )
- Een hele lijst met mogelijkheden op bike-packing.com
Terwijl je met de 46 voor wel weer een hoop top-end snelheid krijgt die je volgens mij niet snel gebruikt als je niet aan het racen bent.
Beste optie lijkt mij dan om een ander crankstel te gebruiken. Alee Denham heeft op zijn website een mooi artikel met wat opties:
https://www.cyclingabout.com/low-climbi ... -crankset/