Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1x11 ervaringen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

1x11 ervaringen

1x is voor onderweg misschien wel makkelijk, maar ik weet niet of dat de beste oplossing is als je ook woon-werk tripjes op deze fiets wilt maken. Ik zou persoonlijk dan eerder kiezen voor een 2x met kleinere stapjes tussen de versnellingen. Ook al zou je dat ook kunnen oplossen door verschillende cassettes te gebruiken voor bepakt en onbepakt

bdr schreef:
za 24 apr, 2021 14:05
nicolevelo schreef:
za 24 apr, 2021 13:38
En hoe zou ik dat dan kunnen doen? Of lukt dat dan enkel met 1x11?
1x11 is zeker gemakkelijk, grootte voorblad aanpassen en klaar.

Bij 2x11 zijn er verschillende mogeiljkheden om de range lager te krijgen:
Ik heb ook naar dit soort opties zitten kijken voor mijn n+1 fiets. Groot nadeel van de 11-40 in een 2x setup vind ik dat het grootste voordeel van een 2x wegvalt, namelijk een cassette met kleine stapjes.

Terwijl je met de 46 voor wel weer een hoop top-end snelheid krijgt die je volgens mij niet snel gebruikt als je niet aan het racen bent.

Beste optie lijkt mij dan om een ander crankstel te gebruiken. Alee Denham heeft op zijn website een mooi artikel met wat opties:
https://www.cyclingabout.com/low-climbi ... -crankset/
ThomasG schreef:
za 24 apr, 2021 19:09
Ik heb ook naar dit soort opties zitten kijken voor mijn n+1 fiets. Groot nadeel van de 11-40 in een 2x setup vind ik dat het grootste voordeel van een 2x wegvalt, namelijk een cassette met kleine stapjes.
Een 11-speed 11-40T heeft even grote stappen als een 9-speed 11-32T en daar hoor je toch weinig mensen over klagen. Maar dat is inderdaad snel opgelost: voor gebruik op vlak terrein steek je een "vlakkere" cassette.

Ik fiets zelf met de 11-40T cassette, ik vind de stappen mooi gelijkmatig. Maar ik heb ook een dunne banden wielset met 12-25T cassette, die fietst hier op de dijken veel fijner. Maar vanaf er wat refiëf in het spel zit is het bereik dan weer veel te klein en moet je teveel schakelen.

ThomasG schreef:
za 24 apr, 2021 19:09
Beste optie lijkt mij dan om een ander crankstel te gebruiken. Alee Denham heeft op zijn website een mooi artikel met wat opties:
https://www.cyclingabout.com/low-climbi ... -crankset/
Dit artikel is ouder dan Shimano GRX groepset. Met de GRX-600 46-30T crank heeft Shimano de meeste cranks in dat lijstje overbodig gemaakt. De cranks van White Industries en Middleburn zijn dan weer moeilijker te vinden en/of duur.

Nu, voor alles is een oplossing te vinden, mij lijkt het belangrijkste dat nicolevelo een fietsenmaker vindt die met haar meedenkt want spijtig genoeg zijn de off-the-shelf groepsets die Shimano en SRAM voor dropbar bieden, te groot voor normale stervelingen, IMHO.
beetje uit de oude doos', maar met 3x7 kom je overal:
https://www.dickenels.nl/Verhalen/rijde ... etsen.html

met twee à drie voorbladen en zelf je cassette samenstellen kun je het maken zoals je wilt (met 7, 8 of 9-speed is dat niet moeilijk en thuis te doen). bijvoorbeeld kleine stapjes voor op het vlakke en licht en heel licht voor het niet-vlakke.
begin met een vrij vlakke cassette, bijvoorbeeld 13-25 en pas de grootste drie aan tot ruim dertig voor het grootste kettingblad en dan ben je er ongeveer.
hoogframe schreef:
zo 25 apr, 2021 10:07
beetje uit de oude doos', maar met 3x7 kom je overal:
https://www.dickenels.nl/Verhalen/rijde ... etsen.html

met twee à drie voorbladen en zelf je cassette samenstellen kun je het maken zoals je wilt (met 7, 8 of 9-speed is dat niet moeilijk en thuis te doen). bijvoorbeeld kleine stapjes voor op het vlakke en licht en heel licht voor het niet-vlakke.
begin met een vrij vlakke cassette, bijvoorbeeld 13-25 en pas de grootste drie aan tot ruim dertig voor het grootste kettingblad en dan ben je er ongeveer.
De cassette zelf aanpassen: daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!
Ik deed dat tot iets van 15 jaar geleden ook. Met UG-kransjes was dat simpel. Maar die raakten onverkrijgbaar.
Toen werd het verkrijgen van losse kransjes een groter probleem dan het probleem dat ermee werd opgelost. De reden daarvoor lag vooral in het feit dat je je bij het kopen van die kransjes aan de schakelcode (letters) op de kransjes moet houden. In de kransjes zitten namelijk uitsparingen die het schakelen beter maken. In dit geval is dat niet iets optioneels, maar als je je er niet aan houdt schakelt het echt heel slecht.
Daarnaast zijn de verkrijgbare complete sets best redelijk doordacht, en bovendien spotgoedkoop. Dat de meeste (vrijwel allemaal) nu met een 11 beginnen is inderdaad wel wat zonde.

Ik vind het ergens raar dat er hier naar een oplossing wordt gezocht in een fiets die nog niet eens gekocht is. Een bergbikepackingfiets en een polderwoonwerkfiets zijn misschien toch wel té verschillend om in één fiets te willen hebben met maar 11 opeenvolgende verzetten.
Leon schreef:
zo 25 apr, 2021 10:55
Ik vind het ergens raar dat er hier naar een oplossing wordt gezocht in een fiets die nog niet eens gekocht is. Een bergbikepackingfiets en een polderwoonwerkfiets zijn misschien toch wel té verschillend om in één fiets te willen hebben met maar 11 opeenvolgende verzetten.
Met de gravelbikes is er juist een nieuwe categorie "racefietsen" ontstaan die wel veelvuldig inzetbaar zijn en die prima als reisfiets en woon-werkfiets kunnen dienen. Maar, en daar gaan mijn opmerkingen in dit draadje over, de versnellingssystemen zijn daarbij niet meteen gevolgd. Op zich heeft de markt zich al een stuk gecorrigeerd, Shimano heeft met de GRX groepen het bereik al een stuk verlaagd, maar nog niet genoeg om overeen te komen met de ondergrens van een 3x9 triple (die eigenlijk uit de MTB wereld komt). Dat er vraag is naar lagere versnellingen blijkt ook uit het artikel op bike-packing.com.

Nu, ik baseer mijn advies aan Nicolevelo op haar opmerking dat ze op haar huidge 3x9 fiets eigenlijk alleen het kleinste en middenste blad gebruikt. Ik ga daarbij vanuit dat het een -- redelijk standaard -- 44-32-22T crank is, als het een 48-38-28T crank is, dan zal een standaard 2x11 systeem wel volstaan (of 1x11).
Leon schreef:
zo 25 apr, 2021 10:55
Ik vind het ergens raar dat er hier naar een oplossing wordt gezocht in een fiets die nog niet eens gekocht is.
Is dat raar? Ik wilde zelf een fiets samenstellen en dus informeer ik vooraf naar de mogelijkheden om de afmontage op mijn wensen af te stemmen. Ondertussen, dankzij de bovenstaande informatie is het voor mij duidelijk dat de oplossing 2x11 prima is.
Accoord, als het bereik voldoende is is het voldoende. Maar is het ook genoeg?
Mijn persoonlijke ervaring met een 11 speed groep is op de MTB 29" , rij ik met 2 x 11 36/26 voor en en achter 11/42 en XT kan tot 11/46.
Volgas zit ik net boven de 30km/u al op de 11 en echt steile klimmen gaat net niet met 36/42.
De voorbeelden hier van de ritzel calculator zijn gebaseerd op een hele hoge cadans, die trap ik niet.
De stapjes bij 17 tot 28 km/u zijn fijn en klein genoeg en het verschil in stappen bij een 42 of 46 cassette zitten op de lichtste kransjes, heb 11 speed op de MTB gezet om dat 12 speed cassettes echt heel duur zijn en een dubbel omdat ik de vlotte klap van een voorderailleur bij een onverwachte steile klim erg prettig vind, qua gewicht scheelt het nog geen half volle bidon.
1x11 bevalt me meer dan prima. Wel in acht genomen dat ik voor mijn gebruik eigenlijk nooit lichter dan 1:1 nodig heb, dus geen extreem exclusieve cassettes. (alhoewel alles is tegenwoordig exclusief :roll: )

Voor de spreiding wat wisselen tussen een 11-28 en een 11-36 is het simpelste wat er is.

Wat ik zeggen wou: als je dropbar icm 1x11 icm mechanische remmen wilt, dan wordt de keuze zeer beperkt. Zojuist zoiets opgebouwd en dat kon eigenlijk alleen netjes met APEX (niks ten nadele van dat, integendeel).
Mr. Z schreef:
zo 25 apr, 2021 20:30
een dubbel omdat ik de vlotte klap van een voorderailleur bij een onverwachte steile klim erg prettig vind, qua gewicht scheelt het nog geen half volle bidon.
Inderdaad, dat is voor mij ook een van de doorslaggevende factoren ten voordele van de 2x11.
Grandonneur schreef:
zo 25 apr, 2021 20:59
Wat ik zeggen wou: als je dropbar icm 1x11 icm mechanische remmen wilt, dan wordt de keuze zeer beperkt. Zojuist zoiets opgebouwd en dat kon eigenlijk alleen netjes met APEX (niks ten nadele van dat, integendeel).
Bedoel je velgremmen?
In geval van mij wel ja, maar dat geldt natuurlijk ook voor mechanische schijfremmen.

Dropbar en 1x11 wordt nu eenmaal 97% met hydraulische remmen aangeboden.
Grandonneur schreef:
zo 25 apr, 2021 20:59
Wat ik zeggen wou: als je dropbar icm 1x11 icm mechanische remmen wilt, dan wordt de keuze zeer beperkt.
Dat begrijp ik niet, je kan toch eender welke set voor velgremmen nemen en de linkershifter niet aansluiten?
Ja zeker kan dat. Echter: ik vind dat geen nette optie voor een nieuwe fiets, voorkeur om delen te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
Er is alsnog niet veel keuze in. Het is onnodig duur. Losse remgreep en brifter combineren kan ook, maar wat is een passende combi. Je moet zelf willen (laten) bouwen.
Grandonneur schreef:
ma 26 apr, 2021 08:46
Ja zeker kan dat. Echter: ik vind dat geen nette optie voor een nieuwe fiets, voorkeur om delen te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.
Er is alsnog niet veel keuze in. Het is onnodig duur. Losse remgreep en brifter combineren kan ook, maar wat is een passende combi. Je moet zelf willen (laten) bouwen.
Gevenalle 1x11 set?
Ik rij met de 2x11 set voor V-brakes of mechanische schijven en die bevallen prima!
Is op voorraad bij Gevenalle zelf ook nog...
En welk verschil merk je concreet als je rijdt met een 'gravelgroep' zoals GRX ten opzichte van een 'road' groep zoals Tiagra/105?
nicolevelo schreef:
ma 26 apr, 2021 22:14
En welk verschil merk je concreet als je rijdt met een 'gravelgroep' zoals GRX ten opzichte van een 'road' groep zoals Tiagra/105?
Hier wellicht een interessant vergelijk:

https://biketestreviews.com/shimano-grx ... ou-choose/

Bij de aanschaf van de gravelbikes van mijn zoon en van mijzelf heb ik er niet zo bij stil gestaan welke groep het meest geschikt kon zijn voor mijn zoon of voor mijzelf.

Mijn zoon rijdt op een Kona Rove nrb met Sram Apex met 1 x 11 afmontage en ik op een Rondo Mutt AL met Shimano Tiagra/105 2 x 11 afmontage.

Beiden zijn gravelbikes en zouden, het artikel lezend, idealiter met een GRX groep afgemonteerd moeten zijn. Dat dit nu niet het geval is ervaren wij beiden niet als een nadeel.
Wel ging mijn voorkeur uit naar 2 bladen voor, om met beklimmingen lichter te kunnen fietsen.
Mijn zoon is (bijna) 14 en denkt daar nog niet over na. Dat is misschhien maar goed ook, het voorkomt een hoop keuzestress.
nicolevelo schreef:
ma 26 apr, 2021 22:14
En welk verschil merk je concreet als je rijdt met een 'gravelgroep' zoals GRX ten opzichte van een 'road' groep zoals Tiagra/105?
Afgelopen vrijdag nog: "Jullie kunnen veel kleiner trappen, ik krijg de trappers nauwelijks rond" (105 met 50-34T crank versus selfmade pre-"GRX" met 46-30T crank + 11-40 cassette en ook nog 3x9 triple met 22-32-44 crank)