door
Adieu » di 06 apr, 2021 22:49
Leon schreef: ↑di 06 apr, 2021 22:25
Misschien zijn de nu verkochte auto's gewoon duurder en luxer dan die uit 2010 en is dat die 37k?
Zou kunnen. De auto’s zijn wat gemiddelde prijs betreft duurder geworden en wat gemiddelde uitrusting wellicht luxer. Dat idee heb ik zelf inderdaad ook.
(Gemiddeld) duurdere auto’s hebben echter niet geleid tot een afname van aantallen auto’s, in tegendeel, de aantallen zijn (behoorlijk) toegenomen.
De suggestie was dat het duurder maken van vliegen/auto’s bijna per definitie het gebruik ervan zou doen afnemen.
Ik wilde hiermee duidelijk maken dat dat niet per definitie het geval hoeft te zijn.
Ik denk alleen dat het duurder maken tot gevolg heeft dat je daar voornamelijk de mensen mee treft voor wie de betaalbaarheid in het gedrang komt.
Maar ja, als dat juist de bedoeling is en alleen de happy few er geen last van heeft, dan bereik je daarmee misschien wel het doel.
Ik zou liever onderzoeken of er andere maatregelen zijn die minstens zo doeltreffend zijn, maar voor iedereen gelden, rijk en arm. Misschien dan toch een verbod? Ik weet het niet, lastig verhaal...
Wat auto’s betreft denk ik dat er meerdere alternatieven moeten komen voor auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Dat is nu nog een kostbare zaak, electrische auto’s zijn nu eenmaal duurder dan hun fossiele brandstof equivalenten. Dat kan wellicht ook de prijsstijging van de gemiddelde autoprijs nog verklaren, maar ik vind het verschil desalniettemin nog best wel groot (2010 vs. 2020).