Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
liefhebber schreef:
di 15 dec, 2020 18:52
Investeerders en autofabrikanten blijken heel andere ideeen over de fiets te hebben, dan hier boven geformuleerd.

Het fietsmerk Canyon heeft bijv een nieuwe investeerder die wil gaan investeren in een fietsenfabriek omdat ze betrokken willen zijn bij increasing our exposure to secular trends such as sustainable mobility, health awareness and digitalizsation.

Tesla (van de autos) blijkt ook een fiets te hebben ontworpen.
Met als belangrijkste uitgangspunt doesn’t require physical input from the rider
Dat heeft geresulteerd in een fiets met aandrijving op beide wielen, een stuur dat niet kan draaien, en vering met weinig veerweg.
This, combined with dual drive hub motors in both the front and rear wheel which “apply power accordingly”, allows the bike “full autonomy to get the user out of harm’s way or guide them effortlessly to their destination.”


https://www.cyclingweekly.com/news/late ... tor-486380

https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... ike-486263
jemig. Dit is toch wel echt de wereld op zijn kop. Fietsen is IMO toch echt geen fietsen meer als er geen fysieke inspanning door trappen meer bij zit......
Poppink schreef: Voor wie is de elektrische fiets wél handig?
https://youtu.be/6MM6MbDISQI
Voor vrijwel iedereen.
Tijd om een elektrische fiets te kopen.
:D ik vond 't een gave video!
liefhebber schreef:
di 15 dec, 2020 18:52
... Tesla (van de autos) blijkt ook een fiets te hebben ontworpen. Met als belangrijkste uitgangspunt doesn’t require physical input from the rider...
Dit doet me denken aan Wall-E (2008), een m.i. goede animatiefilm met interessante (maar ontmoedigende) toekomstbeelden...

wall-e-bed.jpg
Nu het ineens electrisch kan schijnen veel mensen dus niet eens in de gaten te hebben dat een fiets met een apparaat wat voor jou trapt een motor is, of dat nu op benzine of stroom werkt.
Maar ja, als lui als Elon Musk het uitkramen, dan zal het wel waar zijn....
Leon schreef:
do 25 mar, 2021 16:47
Nu het ineens electrisch kan schijnen veel mensen dus niet eens in de gaten te hebben dat een fiets met een apparaat wat voor jou trapt een motor is, of dat nu op benzine of stroom werkt.
Maar ja, als lui als Elon Musk het uitkramen, dan zal het wel waar zijn....
Je plaat blijft hangen....

En wat je schrijft klopt niet. De electrische fiets ondersteunt alleen als je zelf trapt en kracht zet.
Je weet best wat ik bedoel. Vanwaar deze reactie?
(N.b. als je goed kunt lezen dat lees je 'voor jou trapt', niet 'met jou trapt')
Blackbelt schreef:
vr 26 mar, 2021 11:16

Je plaat blijft hangen....
Tja, iemand heeft onlangs dat plaatje weer opgezet, hoewel het al volledig grijsgedraaid was. Dan gebeurt het wel eens dat plaatjes blijven hangen.

Kijk, fietsen is iets anders dan e-fietsen. Mensen die dat vlakaf ontkennen, kom ik eigenlijk alleen op het internet tegen. De mensen van vlees en bloed met een e-fiets die ik ken, geven dat toe. Het kan hen trouwens geen r**t schelen dat e-fietsen en fietsen twee verschillende dingen zijn. Ze doen nu dingen met hun e-fiets die ze niet kunnen of willen doen met de fiets. Van sommige van mijn kennissen heb ik me stiekem wel eens afgevraagd of ze eigenlijk wel konden fietsen; nu zie ik ze aardig wat kilometers wegtrappen op de e-fiets.

Die attitude kan ik wel waarderen. Ik zal ze zelf aannemen wanneer ik het fietsen vaarwel zeg en overstap op de e-fiets. Grijsgedraaide plaatjes die blijven hangen, zouden niet voorkomen, mochten meer mensen die attitude aannemen.
Ik had het over apparaten met 100% electrische aandrijving, die wettelijk motoren of e-scooters zijn, niet over E-bikes (met een gelimiteerde ondersteuning). Die plaat zetten jullie nu op.
derdekeer schreef:
vr 26 mar, 2021 12:39
Kijk, fietsen is iets anders dan e-fietsen.
Dat beseft mijn vrouw nu ook ;)
Sinds dat zij de gravelbike heeft is de e-bike amper aangeraakt en ze vind het eigenlijk ook niets meer aan. Kan is groot dat de e-bike er uit gaat (of ze moet hem echt nodig hebben in Z-Limburg).

Mijn moeder van 78 heeft ook de e-bike trouwens weer ingeruild voor een normale fiets. Ze vindt het niet nodig en vond de slechte handelbaarheid irritant (ze weegt zelf nog geen 60 kilo schat ik).
derdekeer schreef:
vr 26 mar, 2021 12:39
Blackbelt schreef:
vr 26 mar, 2021 11:16

Je plaat blijft hangen....
Tja, iemand heeft onlangs dat plaatje weer opgezet, hoewel het al volledig grijsgedraaid was. Dan gebeurt het wel eens dat plaatjes blijven hangen.

Kijk, fietsen is iets anders dan e-fietsen. Mensen die dat vlakaf ontkennen, kom ik eigenlijk alleen op het internet tegen. De mensen van vlees en bloed met een e-fiets die ik ken, geven dat toe. Het kan hen trouwens geen r**t schelen dat e-fietsen en fietsen twee verschillende dingen zijn. Ze doen nu dingen met hun e-fiets die ze niet kunnen of willen doen met de fiets. Van sommige van mijn kennissen heb ik me stiekem wel eens afgevraagd of ze eigenlijk wel konden fietsen; nu zie ik ze aardig wat kilometers wegtrappen op de e-fiets.

Die attitude kan ik wel waarderen. Ik zal ze zelf aannemen wanneer ik het fietsen vaarwel zeg en overstap op de e-fiets. Grijsgedraaide plaatjes die blijven hangen, zouden niet voorkomen, mochten meer mensen die attitude aannemen.
Hier kan ik me helemaal in vinden. Een e-fiets die geen kracht vraagt zou ik ook niet kopen.

@Leon: deze keer ben ik te snel geweest. Die fiets van Elon is inderdaad geen fiets, maar je hebt wel een reputatie opgebouwd. Dus sorry voor deze keer.
Fedor schreef:
vr 26 mar, 2021 13:45
derdekeer schreef:
vr 26 mar, 2021 12:39
Kijk, fietsen is iets anders dan e-fietsen.
Dat beseft mijn vrouw nu ook ;)
Sinds dat zij de gravelbike heeft is de e-bike amper aangeraakt en ze vind het eigenlijk ook niets meer aan. Kan is groot dat de e-bike er uit gaat (of ze moet hem echt nodig hebben in Z-Limburg).

Mijn moeder van 78 heeft ook de e-bike trouwens weer ingeruild voor een normale fiets. Ze vindt het niet nodig en vond de slechte handelbaarheid irritant (ze weegt zelf nog geen 60 kilo schat ik).
Hier raak je een belangrijk punt. Sommige mensen hebben echt last met het gewicht van een ebike.
Mijn schoonmoeder heeft het geprobeerd nadat ze met een gewone fiets niet meer uit de voeten kan. Spijtig voor haar lukt het met een ebike ook niet, maar ze had vroeger al eens last van evenwichtstoornissen.
Leon schreef:
vr 26 mar, 2021 13:25
Ik had het over apparaten met 100% electrische aandrijving, die wettelijk motoren of e-scooters zijn, niet over E-bikes (met een gelimiteerde ondersteuning). Die plaat zetten jullie nu op.
En ga je ook op het forum vertellen dat een locomotief geen fiets is? Of dat een fietsenstalling geen fiets is, terwijl er wel het woord 'fiets' in voorkomt.
C'mon...
Zou het mogelijkerwijs, misschien, theoretisch, zo kunnen zijn dat je je ergens vergist hebt in wat je had kunnen lezen maar niet gedaan hebt? Ik heb het inmiddels tien keer nagekeken wat ik geschreven heb en ik kan niks geks vinden. Helaas leg jij niet uit wat het probleem is maar gebruikt alleen grote woorden om je ongenoegen te uiten, nu al meerdere keren achter elkaar.
Wat wil je daarmee bereiken? Kan ik je ergens mee helpen of zo?
Ik kan het toch niet laten om nog even wat aan te halen... ik lees in een ander draadje hier op het forum:

" je hoeft nauwelijks te trappen, alleen de pedalen rond te bewegen en je rijd al weg met een snelheid die je normaal alleen
zou krijgen als je hard op de pedalen staat. Ik ben al wat ouder (54)"

Ja sorry hoor, maar dat vind ik zo'n flauwekul excuus om je fiets om te bouwen naar elektrisch of om over te stappen op een elektrische fiets, als je verder helemaal gezond bent en niks van dien aard mankeert dat gewoon fietsen nog gewoon moet kunnen.

Wat is er dan in vredesnaam mis met het feit dat je niet nauwelijks hoeft te trappen op een gewone fiets, maar juist een beetje gezonde inspanning moet leveren? En waarom zou je dan ook niet even op de pedalen staan om met een bepaalde snelheid weg te rijden op een gewone fiets?

En dan ook nog massieve banden... om maar geen moeite te hoeven doen om een keer een bandje te moeten plakken?
Ik zou zeggen: sloop die 5 kg zware accu eraf en die andere rommel ook, een paar goede luchtbanden erop en lekker lichter gaan fietsen op eigen kracht. Niks mis mee.

En dan: "ik ben al wat ouder (54)".... kom op zeg, ik heb net een nieuwe gravelbike gekocht om èn relaxed te kunnen fietsen èn me helemaal in het zweet te trappen om me moe en voldaan op te frissen onder de douche. Een beetje sporten kan geen kwaad toch, op deze leeftijd?
Ik realiseer me daarbij wel dat ik gezond ben en geen ongemakken heb om dit te kunnen (blijven) doen en een ander wellicht niet.

Ik wil hier niemand mee tegen de schenen schoppen, maar wel mijn grootste verbazing uiten.

En als het gaat om iemand met dusdanige lichamelijke beperkingen dat diegene er alleen maar mee geholpen is om over te gaan naar een elektrische ondersteuning, dan heb ik niks gezegd :wink:
Mijn vrouw rijdt elektrisch woon werk. Via de kleuterschool slechts zo'n 6 km enkel. Ze is 41 pas.
Ze houdt niet van die dagelijkse fietsinspanning en is sneller op het werk alwaar ze al genoeg inspanning levert, kleuter s avonds sneller opgehaald.

Elke avond onderhoudt ze haar conditie door een half uur tot uur te fitnessen, daar houdt ze dan wel weer van.

Als ze mij vraagt om de korte fietsvakanties in de buurt ook elektrisch te rijden ga ik ze niet tegenhouden. Kan ik wat meer doortrappen en kan zij wat meer gewicht dragen, daar hou ik dan weer wel van.

Als iemand het fijn vindt z'n fiets om te bouwen om wat voor reden dan ook zie ik niet in wat ik daar fout zou kunnen aan vinden. 'k Vraag mij af waarom sommige wereldfietsers zo'n bekrompen visie hierop hebben. Vrij contradictorisch imho.
Iponel schreef:
do 15 apr, 2021 21:29
Als iemand het fijn vindt z'n fiets om te bouwen om wat voor reden dan ook zie ik niet in wat ik daar fout zou kunnen aan vinden.
Andere mensen zien dat wel in. Soms proberen ze dat ook uit te leggen. Net zoals anderen uitleggen waarom ze ebikes oké vinden.

Iponel schreef:
do 15 apr, 2021 21:29
'k Vraag mij af waarom sommige wereldfietsers zo'n bekrompen visie hierop hebben.
De visie van een ander is bekrompen omdat hij afwijkt van de jouwe?
Als iemand op een Ebike moet rijden omdat het anders niet meer gaat vind ik dat prima. Maar laten we niet vergeten dat dit een forum en een vereniging is van mensen die graag fietsen. Ik fiets in de stad, ik maak snelle ritten om mijn conditie op peil te houden en ik maak lange reizen met kampeerbagage omdat dat zo leuk is. En het houdt me fit: ik ben 68. Ik kan iets minder woest fietsen dan veertig jaar geleden, maar veel scheelt het ook weer niet. Laten we niet vergeten dat de IC vol ligt met dikke mensen zonder conditie.
Joe Biden heeft nog geen Ebike - en die heeft een echte baan. Hij fietst nog heel lekker op de echte fiets en traint vooral in de winter op een Peloton, dat is een Amerikaanse indoor fiets.
Het komt hier regelmatig nogal veroordelend over. Voor iemand die over de wereld fiets vind ik dat bekrompen ja. Heeft niks te maken met een andere mening. Ik veroordeel niemand die liever auto, moto of wat dan ook verkiest.

Naast de fiets zijn er nog vele mogelijkheden om fit te blijven.

Ik begrijp je punt Wim, maar gooi kan dan maar meteen deze hele "Reizen per elektrische fiets" rubriek in de prullenbak of sta die gewoon niet toe hier in de eerste plaats. Nu komt iemand fier en met foto's zijn nieuwe aanwinst voorstellen en wordt opnieuw hetzelfde liedje gezongen. Lijkt mij niet fijn voor de man in kwestie.
Ik ben nog "maar" 30 jaar en heb twee jaar geleden een elektrische fiets gekocht.

Tot mijn 17 heb ik aan topsport gedaan en ik pluk daar nog altijd fysiek de vruchten van.

Ik fiets iedere dag naar mijn werk dat op een verbluffende 3km van mijn huis is.


Ik heb geen auto en gebruik mijn fiets als alternatief.
Een auto gebruik je niet enkel om naar je werk te rijden, boodschappen te doen of op vakantie te gaan.
Je gebruikt hem ook om naar sollicitaties, restaurants en familie/trouwfeesten te rijden.

Ik weet niet hoe jullie erover denken maar ik kom liever niet bezweet en ligt vermoeid aan op een trouwfeest.

De fiets vervangt bij mij (en ik neem aan ook bij vele andere hier op het forum) de auto. (Tenzij het echt niet anders kan)

Zo'n elektrisch fietsje is voor mij heel handig. Ik denk dat boventstaande reden nog niet in het oorsponkelijke lijstje stond.

De fiets is voor mij niet enkel een vervoersmiddel om fit mee te blijven. Het moet mij zoals een auto ook confortbel kunnen vervoeren.
Ik schrik hiervan. Een jonge, gezonde persoon zonder lichamelijke beperking die in de kracht van zijn leven voor het gemak van een rijwiel met trapondersteuning kiest. Ik veronderstel ook voor fietsvakanties. Als dat het nieuwe normaal wordt, dus ondersteund met allerlei elektrische toeters en bellen, dan haak ik af.

/edit:
Nu ik het vorige bericht nog een keer goed lees, denk ik dat het een grap is, en dat de schrijver een beetje zit te stoken. Goed geprobeerd! 🤭