Het lijkt erop dat je met een topic aan de haal gaat door andere problemen erbij te halen en hiervan je eigen issue maakt.Flix schreef: ↑do 10 dec, 2020 12:05Je hebt gelijk, ik zie het niet goed, en mijn generalisatie dat 'minderen' in allerlei zaken een goed idee zou zijn, mag van tafel.
Gelukkig gaan joukon c.s. en Greenpeace alle problemen, dwz 'de korte vluchten' die blijkbaar het verschil gaan maken, oplossen.
Ik ga het ff aankijken de komende maanden hoe jullie dat gaan doen. Succes.
Wat zal de wereld mooi worden.
Ik heb daar zelf soms ook last van overigens
Dus terug naar de les
https://www.greenpeace.org/nl/klimaatve ... -is-enorm/
Greegpeace eist een verbod op korte vluchten.
"Ruim één op de drie vliegtuigen die opstijgt vanaf Schiphol vliegt niet verder dan 750 kilometer. Jaarlijks zijn er zelfs meer dan 200.000 van dit soort korte afstandsvluchten van en naar vliegvelden van Schiphol Group. Dat blijkt uit een rapport van Royal HaskoningDHV".
"Vanuit Nederland wordt veruit het meeste gevlogen op Londen. Gemiddeld vertrekt er iedere twintig minuten een vlucht naar de hoofdstad van Engeland, en dat het hele jaar door. Maar ook naar Parijs gaan dagelijks dertien vluchten en zelfs naar Brussel, een stad die op steenworp afstand ligt, wordt vijf keer per dag gevlogen".
"Vooral vanaf Schiphol is een groot deel van de bestemmingen binnen de 750 kilometer, namelijk 40% van alle vluchten".
Zoals je eind vorig jaar hebt gezien is een actie van GP op Schiphol Plaza met bestuurlijke dwang tegen gegaan.
Ja, ik was erbij. Ik kon mij eraan onttrekken dat ook ik nog meegenomen zou worden met de Koninklijke Marechaussee naar een tijdelijke gevangenis. Busje zat reeds vol. Intimidatie van afvoeren bleek niet te werken. Al snel werd duidelijk dat uit het gehele land hulptroepen moesten komen om demonstranten af te voeren. Sommige van die hulptroepen hadden elkaar al sinds hun opleidingsperiode niet meer gezien. Wat dat betreft was het voor velen ook een soort van reünie.
De sfeer was gemoedelijk.
Mede door een uitgekiende training van actievoerders vooraf. De instructies waren duidelijk en helder; geweldloos verzet.
Hoever kan geweldloos verzet gaan? Daar lopen de meningen over uiteen. Niemand wordt verplicht tot deelname tot een bepaalde vorm van verzet. Je bepaald zelf waar je wilt afhaken. Mahatma Gandhi (India) liet in zijn tijd al zien dat er vele vormen van verzet zijn.
Wapenstok en schild bleken overbodige attributen.
De wapenstok werd vooral gebruikt om individuele demonstrant in de ribben te porren. Hier en daar werd zelfs de gezichtsklem toegepast. Er loopt een rechtszaak hierover van disproportioneel geweldinstructie en het toepassen van een noodverordening.
https://www.greenpeace.org/nl/klimaatve ... en-worden/
Nawoord:
Gelukkig heeft iedereen inmiddels gezien dat de gemeente hun fout lijkt te willen erkennen en herstellen. Op 28 december 2019 ging Extinction Rebellion weer demonstreren in Schiphol Plaza. Het werd ze toegestaan om binnen te demonstreren.
Die tijd kan helaas niet terug gedraaid worden en dat zal nooit achterhaald kunnen worden hoe mooi Protestival was geweest zonder hard ingrijpen van de loco-burgemeester.