Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Comfort 37/622 banden voor stads/tour fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Comfort 37/622 banden voor stads/tour fiets

Senior2 schreef:
ma 04 jan, 2021 15:37
Ga er maar vanuit dat zodra de massa het signaal geeft dat het overdreven is, het aanbod vanzelf weer terug wordt gedraaid.
Meer is beter zit er helaas nogal diep ingeramd, niet alleen op het gebied van fietsonderdelen.
Ik houd het bij mijn Schwalbe Allmotions 40/622 die mij al jaren zonder lekkage, op 1 punaise na, zonder problemen ondersteunen. Ik probeer niet eens een andere, dus wat mij betreft is 1 type uitvoering voldoende.
Gr Jan
Helaas heeft Schwalbe de uitvoering van die Almotions ongeveer elk jaar aangepast, van dik en zwaar naar lichter en nu weer iets stugger. Bovendien zijn er ineens geen 26 inch versies meer. Ik heb er gelukkig op tijd nog een aantal van gekocht. Over een paar jaar zien we dan wel weer verder.
Nu zou je kunnen zeggen dat 26 inch een ouderwetse maat is, maar er rijden nog heel veel 26 inch fietsen rond. Zelf vind ik het ook nog steeds de ideale maat voor beladen vakantiefietsen. Wat dit alles mij suggereert is dat Schwalbe vooral voor eerste montage aan fietsfabrikanten verkoopt, en dat de vervangingsmarkt voor hen relatief beperkt is.
Zodiac schreef:
ma 04 jan, 2021 20:10
Ik houd het bij mijn Schwalbe Allmotions 40/622 die mij al jaren zonder lekkage, op 1 punaise na, zonder problemen ondersteunen. Ik probeer niet eens een andere, dus wat mij betreft is 1 type uitvoering voldoende.
Gr Jan
De 40mm Allmotion bestaat anno 2021 in twee uitvoeringen, TLE of niet, maar zoals Wim aangeeft wil dat nog al eens veranderen.
Wim schreef:
ma 04 jan, 2021 21:56
Nu zou je kunnen zeggen dat 26 inch een ouderwetse maat is, maar er rijden nog heel veel 26 inch fietsen rond. Zelf vind ik het ook nog steeds de ideale maat voor beladen vakantiefietsen.
Ik vind het vooral de ideale maat voor kleinere mensen, dwz ongeveer kleiner dan 170 cm. Hier in het zuiden van het land zijn ongeveer de helft van de mensen. Als je de dames van nieuwe Nederlanders ziet zijn die vrijwel allemaal nog kleiner. Geen wonder dat die moeite hebben met de Nederlandse fietsen. Een gemiste kans, onbegrijpelijk van de Nederlandse fietsenbouwers.
We raken wat offtopic. sorry Hielke :D.

De almotion is geen band voor de gemiddelde fietser maar voor de kritische fijnproever en een specifiek gebruik. En dan nog in 559. Een niche binnen een niche dus. Het valt Schwalbe nauwelijks kwalijk te nemen dat ze hiermee niet door willen gaan.

584 is een nuttiger maat. Met 47-50mm banden volledig uitwisselbaar (en op dezelfde fiets) voor 30-33mm 622 banden, nu disc definitief is doorgebroken. Met dikke banden wendbaarder dan dikke 622 banden. Met 35mm banden licht en snel voor een woon-werk fiets, ligfiets, schoolfiets, etc, geschikt voor kleinere maten. Maar die ontwikkeling moet nog op gang komen :wink:

Sommige mensen vinden het een oude opgerakelde maat en de marketing zal daar dan wel weer schuld aan hebben. Daar ben ik het niet mee eens. 584 is praktisch nuttiger. 559 is alleen maar opgekomen omdat gary fisher en vrienden destijds geen dikke banden in een andere maat dan die van cruiserbikes konden vinden. Dat was jammer.
"584 is praktisch nuttiger." Dat hangt er maar vanaf hoe groot je bent. 559 is helemaal niet zo'n niche: de halve wereld rijdt erop, alleen witte mannen in rijke landen met veel dierlijk eiwit in het dieet niet. De uitwisselbaarheid van breed 584 en smal 622 vind ik een gezocht commercieel argument om mensen te verleiden die niet weten wat ze willen. Een brede bandenfiets voor slechte wegen is verder namelijk ook heel wat anders dan een snelle asfaltfiets voor smalle bandjes.
Wat mij betreft is 584 alleen maar opgekomen omdat de Amerikaanse marketeers iedereen aan nieuwe fietsen wilden hebben en velen niet pasten op de twentyniner monsterbikes die tegelijk gepushed werden.
Maar goed, Hielke rijdt op 622 en daarvoor is de 40 mm Almotion heel fijn.
Grandonneur schreef:
di 05 jan, 2021 14:41
De almotion is geen band voor de gemiddelde fietser maar voor de kritische fijnproever en een specifiek gebruik.
Ik heb ze op mijn stadfiets en ik vind ze onovertroffen daarvoor.
Ik denk daarom dat als alle fietsen standaard zulke banden hadden de e-bikes iets minder goed zouden verkopen.
Mijn ervaringen met de veelverkochte onplatbare banden zijn namelijk slecht. Diverse huurfietsen met zulke banden waarop ik reed reden zonder uitzondering stroef en onprettig. Dat zal niet alléén aan de banden hebben gelegen maar die speelden beslist wel mee.
De meeste mensen zullen geen fietsfijnproever zijn, maar dat betekent alleen maar dat ze niet kunnen duiden wat ze fysiek wel merken. Hun reactie zal dan uiteindelijk zijn dat het aan henzelf ligt. De oplossing van de markt is dan een e-bike. Of ze fietsen gewoon minder omdat ze het niet leuk vinden.
Het is net al met eten, en een heleboel andere dingen. Van een boel gerechten wist ik niet dat ze lekker konden zijn totdat ik de echt lekkere versies proefde.
De normale Marathon Greenguard 40/622 komen morgen samen met een nieuwe binnenband en ketting binnen. Ben heel benieuwd naar de stoterigheid van die Marathons. En zoals gezegd, valt het me tegen dan gaat die band onder een andere fiets en koop ik Almotions. Wat ik begrepen heb zijn dat tubeless banden die ook van een binnenband voorzien kunnen worden. Corrigeer me aub als ik ernaast zit.

Zal verslag doen van mijn bevindingen met de Marathon op de achteras.
download.jpg
Zowel verkrijgbaar in tubeless-ready als in niet tubeless-ready. De microskin-banden zijn tubeless-ready, maar ook een stuk zwaarder en ze hebben alleen minder rolweerstrand als je ze tubeless gebruikt.
Update. Schwalbe achterband Marathon 40-622 zit eronder. Ook de nieuwe KMC ketting. Montage van beiden verliep soepel.

Moet het comfort vanavond nog wat testen, maar wat me vooral fascineerde was de diameter van de gemonteerde band. Het viel me direct op het blote oog al op dat de band een stuk hoger is (zijwand) dan de Continental City Ride 37-622 die eronder zat, en ook de CST 37-622 die ik op mijn Batavus heb. Ik had achteraf misschien niet voor de 40-622 moeten gaan, maar Schwalbe zelf geeft met de Franse diameter van de buitenkant van de band bij zowel de 37-622 als 40-622 een maat van 700 mm aan. Ik heb met een schuifmaat eerst de gecombineerde hoogte van velg en band opgemeten. Die was en is bij de Continental op de vooras 52,5 mm. Bij de Marathon is die 60,5 mm. Gecombineerd 16 mm meer dan de Continentals! Een beduidend verschil. De Continentals hebben nog 75% profiel. Ook bij opmeten van de gemonteerde banddiameter kom ik op ongeveer 715 mm uit. Reken je dit naar de radius door dan kom ik op 2490 mm. Schwalbe zelf geeft voor de 40-622 een radius van 2220 aan. Voor de 37-622 een radius van 2200.

Zeg het maar. De opgegeven rolomtrek klopt niet. Kan me niet voorstellen dat het met de velg (19mm Koga) te maken heeft. Breedte (38 mm ipv 40) en gewicht (810 gram exact zoals opgegeven) kloppen in ieder geval wel. Vwb de breedte in ieder geval zoals verwacht, net iets minder dan opgegeven. De band loopt nu door die te grote diameter een minimaal klein beetje aan in het spatbord.

Is dit typisch Schwalbe? Gebeurt het bij andere merken ook? Plat de band misschien na inrijden wat af? Kan misschien het spatbord nog wel iets bijbuigen, maar durf die band niet voor de vooras te bestellen. Wie weet waar ie daar kan gaan aanlopen.

Als er al verschillen in de hoogte van de zijwangen bestaan, geef dat dan aan denk ik. Net zoals bij autobanden in procenten van de breedte van de band.

Hoe dan ook, heb lol aan het sleutelen aan de fiets.
Anderen weten hiervan meer dan ik, maar één ding weet ik wel: die "700 mm" betekent niet veel.
Ik heb hier een "700 x 25" band op de racefiets liggen, en de diameter van wiel + band is géén 700 mm, maar eerder 670 mm.

EDIT: De ETRTO-maat van die band is 622 x 25, en geeft wel ongeveer correct informatie. 622 + 2 x 25 = 672 mm.
Zijn dat op die fiets niet bijstelbare spatborden?
Bredere banden zijn altijd navenant hoger. De rest van de extra hoogte is de bekende dikke antileklaag.
Na 10.000 km is zo'n band wat dunner, op het voorwiel duurt het 2x zo lang.
Je kunt hem toch op het voorwiel proberen?
Geen idee Leon of de spatborden bijbestelbaar zijn. Misschien geven de foto's uitsluiting. Op de vooras zou de band met het huidige spatbord sowieso niet gaan passen. De ruimte is 5 mm, de Marathon band is 8 mm extra dik. Ben een tabel tegengekomen waarin vermeld wordt dat de wat smallere 37-622 ongeveer 3 mm minder hoog is dan de 40-622. Ook dat gaat niet passen. Heb inmiddels de vraag bij internet-bikes neergelegd. Neem dan een merk/type band dat wel past. De Schwalbe Marathon op de achteras rijdt trouwens heel fijn. Absoluut niet minder comfortabel dan de Continental die er eerst zat. Jammer dat ik 'm voor niet kan gaan gebruiken.

Nu ik meer km's maak moet ik ook een ander thema gaan aanpakken. Zadelpijn! Vooral als ik na een km of 15 afstap is het alsof de prostaat een eigen leven is gaan leiden. Leven is slecht woord, het is alsof ie afstervende is. Dat duurt een minuutje en dan is het weer aardig. Heb hier op het forum begrepen dat de Brooks B17 een topzadel is. Denk dat het huidige zachte Selle Royal Free Time gel totaal verkeerd is voor langere ritjes. Anderzijds, dit zadel is in ieder geval al beter dan mijn huidige antieke zadel op de Batavus. Ook zou ik de raad van PietV kunnen opvolgen door macro biologisch alternatief vegenatistisch de fietserij te kunnen gaan benaderen. Liefst zoek ik het in een ander zadel :D

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij moet het voorspatbord wel wat omhoog kunnen.
Ik zou beginnen met een simpel zadel met minder gel. Een leren zadel vind ik perfect, maar daar is niet iedereen het mee eens.
Ik heb zelf Marathon Almotion 40-622 (niet-tubeless) en bevalt uitstekend. Comfortabel, lekbestendig en erg lichtlopend. Standaard Marathon 37-622 ook goede ervaring mee, weliswaar iets stugger en langzamer, maar ook flink goedkoper en nog steeds prima acceptabel.

Ik herken totaal niet de verhalen dat de bandenfabrikanten 'de weg kwijt zijn geraakt'. Naar mijn ervaring is de kwaliteit van de banden anno 2021 al zoveel beter dan zeg anno 2010, toen je nog veel meer te maken had met of heel zwaar lopende of behoorlijk lekgevoelige banden. De nieuwe Marathon is ook echt veel beter dan de oude Marathon zowel in lekbestendigheid als rolweerstand (gesteund door vele ervaringen alsook uitrolproeven).
De keuze is nu ook ruimer waardoor de kans groter is dat je iets goed passends vindt voor je wensen.

Hielke schreef: maar Schwalbe zelf geeft met de Franse diameter van de buitenkant van de band bij zowel de 37-622 als 40-622 een maat van 700 mm aan. Ik heb met een schuifmaat eerst de gecombineerde hoogte van velg en band opgemeten. Die was en is bij de Continental op de vooras 52,5 mm. Bij de Marathon is die 60,5 mm. Gecombineerd 16 mm meer dan de Continentals! Een beduidend verschil. De Continentals hebben nog 75% profiel. Ook bij opmeten van de gemonteerde banddiameter kom ik op ongeveer 715 mm uit. Reken je dit naar de radius door dan kom ik op 2490 mm. Schwalbe zelf geeft voor de 40-622 een radius van 2220 aan. Voor de 37-622 een radius van 2200.
Zoals genoemd, zowel die Franse als de Inch-maten zijn compleet onzinnig en verwarrend (en zouden gewoon afgeschaft moeten worden), kijk altijd naar de ETRTO milimeter-maten. Die vertelt namelijk altijd de maat van het velgbed waar die op past (622mm diameter in jouw geval) als de breedte en hoogte van de band (40mm) dat ie boven het velgbed uitsteekt.. Meer informatie heb je niet nodig.
En ja, de Marathon lijkt soms wat hoger te zijn dan de breedtemaat vermeldt, al lijkt me 715mm wat veel. alsnog komt 2220mm omtrek uit op 706,5mm diameter, trek daar 622mm velgmaat vanaf en deel het door twee (bovenkant/onderkant) en de hoogte komt uit op 42mm. Let op dat hier ook nog variatie in zit nagelang de druk waarmee je 'm oppompt, en het feit dat de band een stukje wordt ingedrukt tijdens het fietsen onder belasting.
Hielke schreef:
wo 13 jan, 2021 12:19
...
Nu ik meer km's maak moet ik ook een ander thema gaan aanpakken. Zadelpijn!
...
My 50 cents:
- Kies een harder zadel.
- Zorg dat je in actieve zit fietst.
- Vermijd eentonige etappes.

P.S.
Ik heb soms ook zadelpijn. Bijna altijd kan ik dit terugvoeren op onvoldoende fit zijn, maar vooral te eentonige etappes, waardoor ik te lang in dezelfde houding op het zadel blijf zitten. Een gevarieerde etappe dwingt je om actiever te fietsen. Een lange dag door Zuid-Limburg toeren is afmattend, maar ik zal er niet snel zadelpijn van krijgen. Idem dito met mountainbiken.
Velen hier kiezen inderdaad voor een hard (leren) zadel in combinatie met een goede fietsbroek met zeem. Verder is het natuurlijk ook een kwestie van trainen. Ik fiets elke dag, naar het werk, om boodschappen te doen en zo meer. Dat zijn bij mij geen grote afstanden, maar het helpt. Toen ik na de halve lockdown in het voorjaar weer wat ging fietsen had ik dus voor het eerst van mijn leven ook zadelpijn. Het beste advies is denk ik dus om de fiets een grotere plaats in je dagelijkse leven te geven, een leren zadel en een fietsbroek te kopen, en het rustig op te bouwen. En ja, als je erg rechtop zit krijg je natuurlijk meer druk op je zitvlak dan wanneer je wat meer voorover zit (ik heb op al mijn sportieve fietsen een racestuur). Bij zo'n sportievere zit kun je wel weer last van je handen en polsen krijgen. Ik draag op die fietsen dus ook altijd fietshandschoenen.
Als je van een rondje van 40 km elke keer zadelpijn hebt lijkt me het toch ook raadzaam om te onderzoeken of je wel het juiste zadel voor je kont hebt.