willem.m schreef: ↑di 22 dec, 2020 16:58
Fiets-avontuur schreef: ↑di 22 dec, 2020 16:40
...
Een Rohloff naaf is natuurlijk onderhoudsvrij, maar als die toch kapot gaat in afrika, kun je hem niet repareren.
Dat is een kwestie van een risicomatrix voor derailleur versus R-naaf maken, met aan de ene zijde de kans dat er iets kapot gaat* en de andere zijde de impact** als er iets kapot gaat. En dan zelf de afweging maken***. Overigens gaan de meesten van de bezoekers van dit WF-forum niet op wereldreis in Afrika.
Een Rohloff naaf is niet onderhoudsvrij. Als het weinige onderhoud wordt gedaan is hij wel zeer betrouwbaar.
De risicomatrix van Willem.m toegepast op de derailleur:
* De kans dat er iets kapot gaat is wat groter.
** De impact is meestal niet zo groot, afhankelijk van wat het probleem is, de beschikbaarheid van passende onderdelen, en de handigheid van de fietser en van de eventuele helpers om het betreffende probleem op te lossen. Echter, er kunnen zich (zelden) toch problemen voordoen die niet ter plekke kunnen worden opgelost, of pas na wachten op de juiste onderdelen.
*** Het valt op dat Rohloffmijders vaak noemen dat als er in een ver land een probleem is, ze niet verder zouden kunnen. Dit klopt natuurlijk in zoverre dat het inderdaad klote is om in overleg met de dealer en/of de mensen van Rohloff te wachten op van alles. Maar.. mijns inziens is dus óók het hebben van derailleurversnellingen op de fiets geen verzekering tegen langdurig oponthoud en bijbehorende rompslomp, door pech.
Bij Rohloff is er zeer zelden grote pech op reis, en bij derailleur hoeft er (afhankelijk van oa handigheid) ook maar zelden grote pech op te treden waardoor je dagenlang niet verder kan. In beide gevallen is die grote pech met veel moeite (en rompslomp) wel degelijk op te lossen.
Ik heb ooit voor Rohloff gekozen omdat ik verwacht dat de kans op een weggegooide vakantie mij groter lijkt met een derailleurfiets.
Hans