In 2012 maakte ik een nieuwe wikipagina aan voor het kopen van een vakantiefiets. Ik dacht aan een lijstje van eisen waar een fiets aan moest voldoen. Een kwartiertje had ik een lijstje ingetikt. Ik heb er daarna maar een paar dingen aan veranderd maar de essentie staat volgens mij nog als een paal boven water. Helaas is de fietsvakantiewiki er niet meer, dus daarom kopieer ik deze lijst even hiernaartoe. Handig om naar te linken.
1. Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage.
2. Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
3. Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
4. Goede remmen voor afdalingen.
5. Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
6. Een sterke achterdrager.
7. Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden.
8. Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
9. Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
10. Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
1. Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage.
2. Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
3. Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
4. Goede remmen voor afdalingen.
5. Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
6. Een sterke achterdrager.
7. Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden.
8. Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
9. Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
10. Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.