sjefke schreef: ↑za 28 nov, 2020 23:47
De oude Shimano XT v-brakes (ca. 2000) waren een verschrikking. Ze "schreeuwden" zo hard, dat je van schrik de greep losliet.
Waren dat die met de beruchte parallellogramconstructie? Die constructie hield het blokje parallel aan de velgrand. Een leuk idee, maar door de speling waren de problemen groter dan de voordelen.
De werking van alle velgremmen is overigens, bij mijn fietsen dan, afhankelijk van de velgen (legering en toestand), de blokjes (samenstelling en toestand), de stijfheid van vooral de achtervork, de remkabels (soort/merk/type, de afstelling en toestand), de nattigheid, de vervuiling en de temperatuur. Maar eigenlijk nauwelijks van de remmen zelf. Canti's zijn namelijk nauwelijks meer dan driehoekige stukken metaal met op één hoek het remnokje, aan de andere de kabel en in het midden het blokje. Je hebt langere en je hebt kortere. V-brakes zijn niet heel erg anders.
Ik denk dat 'de remmen' vaak de schuld krijgen van iets dat ergens anders aan de hand is.
Dynamo
Ik heb eens zo'n Sanyo naafdynamo gehad. Wat me er vooral niet aan beviel was dat hij pas vanaf een hogere snelheid dan andere dynamo's stroom begon te geven. Dat betekende dat als ik in het donker ergens moest manoevreren, zoals in een tuinpaadje achterom, ik al snel niks zag.
daulagari schreef: ↑zo 29 nov, 2020 09:24
Vroeg me eigenlijk ook wel af wat het verschil was en denk dat wat ik hier
hier las het samen vat:
Staal is helemaal niet flexibeler dan RVS, maar precies andersom.
Staal is stijver, heeft een hogere treksterkte dan RVS en een korter rek/vloeitraject.
{knip}
Voor bouten die weinig marge hebben niet doen dus maar ik vraag me af voor welke bouten op een fiets dat geldt.
Die tekst bevat wel een gemiddelde van waarheid maar gooit alle staallegeringen en alle RVS-legeringen op een hoop. Dat vind ik wat al te ongenuanceerd.
Een lang vloeitraject heeft ook voordelen: dan merk je langzaam dat er iets mis gaat in plaats van dat je met een knal een probleem hebt; ook kunnen, afhankelijk van de toepassing, de spanning beter worden verdeeld. Lees de intro van:
https://wetenschap.infonu.nl/techniek/1 ... iheid.html
Bouten op de fiets waar ik graag een goede bout voor heb zijn er inderdaad niet heel veel. Wel: de bouten waar de remmen mee aan de fiets zitten, de zadelstropbout en de boutjes waar de achterdrager op steunt.
De eerste zitten standaard bij de remmen, de tweede standaard bij de zadelpen (reden om geen prulmerk te kopen) en met de derde heb ik gelukkig nog nooit problemen gehad.
Bouten die in aluminium schroefdraad zitten hoeven niet sterk te zijn; het aluminium is toch zwakker.