Dag iedereen,
Dank zij jullie hulp weet ik hoe en wat met banden, ketting en tandwielen. Tijdens mijn weekend in de Ardennen heb ik 'problemen' gehad met de remmen, lichten en spatborden van met m'n Koga Traveller uit 1996:
- Remmen: Bij een afdaling in (Baelen denk ik) een dorpskern met vele in/-uitritten remde ik zowat continu (en ABS-achtig) en had hierbij een angstig gevoel van voldoende snelheidscontrole (het was droog en ik had mijn canitilevers secuur afgesteld). Na verschillende afdalingen en drizzle kreeg ik de middag erop een bizar tikkend geluid op de achterremmen (zou graag willen weten wat dit was) en bleken zowel voor als achter mijn Shimano blokjes al volledig doorgesleten (ik heb de afdalingen dan enkel nog te voet gedaan). De blokjes zijn zó hard dat als je er tegen tikt ze een helder geluid maken als van steen of metaal.
> Mijn vragen: In welke mate waren het mijn geest, mijn skills of de remmen die de afdaling zo angstig/onveilig deden voelen (tips op deze fronten zijn welkom!)? Ik begreep dat Shimanoblokjes al hard zijn en slecht voor de velgen. Kan het zijn dat deze blokjes bovendien ook te oud(verduurd) waren om nog voldoende controle te geven? Zijn Kool Stop Salmon blokjes nog de beste en in deze een voldoende oplossing?
Ik vind voor mijn LX 63mm achterremmen en XT 70mm voorremmen echter geen passende Kool Stop inserts. Heeft iemand een tip welke modellen passen van deze die courant te koop zijn? Hoe kan ik nagaan wanneer het nodig is mijn kabels te vervangen (is elk goedkoop merk ok?, RVS nodig?)? Is het misschien beter voor een groter gevoel van veiligheid om V-brakes te installeren? (Ik moet ook nog de velgen bekijken, hopend dat die nog ok zijn).
-Veilige Wegen: Ander element van onveiligheid was dat Naviki mij tweewegs regionale banen zonder fietspad inplande als bewijzerde fietswegen. Ook daar raasden echter de auto's op soms minder dan 10cm (sic!) van m'n ellebogen voorbij (Oostkantons, BE en Ruhrgebied, DE) ondanks dat ik recht en aan de volle witte lijn reed.
> Is dit courant rijgedrag van automobilisten en hoe houdt je het daarbij veilig voor jezelf? Welke batterijzuinige app kunnen jullie aanbevelen voor het selecteren van veilige wegen en inschatten van gradienten wanneer de remmen zijn doorgesleten.
-Verlichting: de lichtjes met soort elastiekjes gaven me geen veilig gevoel op die onverlichte afdalingen. Laat staan dat ze genoeg visibiliteit gaven toen ik noodgedwongen uitweek naar gravelwegen in het donker. Ik vergat dat ik een dynamo had aan m'n bottom bracket die bij afdalingen zeker voldoende verlichting kan geven.
> Deze trapt echter te zwaar vind ik, dus zoek ik nog een veilige vorm van verlichting voor de vlakke weg en klim (on-/offroad) die zo weinig mogelijk moet herladen worden. Wat zijn de aanraders?
-Spatborden: op aanraden van forumleden zou ik Almotions kopen. Na dit weekend denk ik nog meer dat ze een goede keuze zijn. Alleen, de Almotions zijn 40mm (in realiteit msschn 1.5" dus 38mm?) en m'n huidige bandjes met 30mm breedte hebben aan weerzijde slechts 1cm tussenruimte met de spatborden. Dit gaf al problemen toen ik per ongeluk de erf van een boer opreed: de omgetractorde mix van natte grond en bemesting blokkeerde de volledige tussenruimte van voorband en spatbord die ik dan met een takje er ongeveer tussenuit heb gepeuterd (wiel losmaken zag ik me op die plek niet doen). Zulke verstopping is die voormiddag nog eens voor gevallen (daarna niet meer).
> Moet ik gewoon de bluts met de buil nemen en gaat dit ook nog met de Almotions lukken of moet ik helaas daarbij best ook nog bredere spatborden kopen (welk model?)
Alvast heel erg bedankt voor jullie bijstand!
Simon
Dank zij jullie hulp weet ik hoe en wat met banden, ketting en tandwielen. Tijdens mijn weekend in de Ardennen heb ik 'problemen' gehad met de remmen, lichten en spatborden van met m'n Koga Traveller uit 1996:
- Remmen: Bij een afdaling in (Baelen denk ik) een dorpskern met vele in/-uitritten remde ik zowat continu (en ABS-achtig) en had hierbij een angstig gevoel van voldoende snelheidscontrole (het was droog en ik had mijn canitilevers secuur afgesteld). Na verschillende afdalingen en drizzle kreeg ik de middag erop een bizar tikkend geluid op de achterremmen (zou graag willen weten wat dit was) en bleken zowel voor als achter mijn Shimano blokjes al volledig doorgesleten (ik heb de afdalingen dan enkel nog te voet gedaan). De blokjes zijn zó hard dat als je er tegen tikt ze een helder geluid maken als van steen of metaal.
> Mijn vragen: In welke mate waren het mijn geest, mijn skills of de remmen die de afdaling zo angstig/onveilig deden voelen (tips op deze fronten zijn welkom!)? Ik begreep dat Shimanoblokjes al hard zijn en slecht voor de velgen. Kan het zijn dat deze blokjes bovendien ook te oud(verduurd) waren om nog voldoende controle te geven? Zijn Kool Stop Salmon blokjes nog de beste en in deze een voldoende oplossing?
Ik vind voor mijn LX 63mm achterremmen en XT 70mm voorremmen echter geen passende Kool Stop inserts. Heeft iemand een tip welke modellen passen van deze die courant te koop zijn? Hoe kan ik nagaan wanneer het nodig is mijn kabels te vervangen (is elk goedkoop merk ok?, RVS nodig?)? Is het misschien beter voor een groter gevoel van veiligheid om V-brakes te installeren? (Ik moet ook nog de velgen bekijken, hopend dat die nog ok zijn).
-Veilige Wegen: Ander element van onveiligheid was dat Naviki mij tweewegs regionale banen zonder fietspad inplande als bewijzerde fietswegen. Ook daar raasden echter de auto's op soms minder dan 10cm (sic!) van m'n ellebogen voorbij (Oostkantons, BE en Ruhrgebied, DE) ondanks dat ik recht en aan de volle witte lijn reed.
> Is dit courant rijgedrag van automobilisten en hoe houdt je het daarbij veilig voor jezelf? Welke batterijzuinige app kunnen jullie aanbevelen voor het selecteren van veilige wegen en inschatten van gradienten wanneer de remmen zijn doorgesleten.
-Verlichting: de lichtjes met soort elastiekjes gaven me geen veilig gevoel op die onverlichte afdalingen. Laat staan dat ze genoeg visibiliteit gaven toen ik noodgedwongen uitweek naar gravelwegen in het donker. Ik vergat dat ik een dynamo had aan m'n bottom bracket die bij afdalingen zeker voldoende verlichting kan geven.
> Deze trapt echter te zwaar vind ik, dus zoek ik nog een veilige vorm van verlichting voor de vlakke weg en klim (on-/offroad) die zo weinig mogelijk moet herladen worden. Wat zijn de aanraders?
-Spatborden: op aanraden van forumleden zou ik Almotions kopen. Na dit weekend denk ik nog meer dat ze een goede keuze zijn. Alleen, de Almotions zijn 40mm (in realiteit msschn 1.5" dus 38mm?) en m'n huidige bandjes met 30mm breedte hebben aan weerzijde slechts 1cm tussenruimte met de spatborden. Dit gaf al problemen toen ik per ongeluk de erf van een boer opreed: de omgetractorde mix van natte grond en bemesting blokkeerde de volledige tussenruimte van voorband en spatbord die ik dan met een takje er ongeveer tussenuit heb gepeuterd (wiel losmaken zag ik me op die plek niet doen). Zulke verstopping is die voormiddag nog eens voor gevallen (daarna niet meer).
> Moet ik gewoon de bluts met de buil nemen en gaat dit ook nog met de Almotions lukken of moet ik helaas daarbij best ook nog bredere spatborden kopen (welk model?)
Alvast heel erg bedankt voor jullie bijstand!
Simon