Uiteraard moet ik wel vertellen wat het uiteindelijk geworden is
Een Hilleberg Niak in groen.
Mijn vierde trekkerstent en waarschijnlijk relatief gezien niet eens de duurste
(dat was de Lowland Conquest die ik kocht voor 1300 gulden geloof ik. Heerlijke tent voor tot hoog in de bergen maar voor een solist (en toen wandelde ik nog vooral) behoorlijk zwaar) en wat complex om op te zetten (binnentent eerst).
Redenen om voor de Niak te kiezen:
- Degelijkheid. De tent moet lang mee kunnen gaan. Dat zou met Hilleberg wel snor moeten zijn (ook de Yellow tenten). Niet te dun doek en zeer goede specificaties.
- Gewicht: een kilo lichter dan mijn huidige tent.
- Kleur: Een mooie donkergroene kleur. Schijnt ook het minste door.
- Benodigde ruimte is erg compact. Bij een tunnel ga je al gauw naar de 3,2 - 3,6 meter.
- Eenvoud: Een irritatiepunt van mijn huidige tunneltent waren alle losse banden onder de tent door. Soms was ik minuten aan het uitdokteren hoe alles nu in elkaar zit voordat ik kon beginnen met opzetten (vooral na de tent in de zak gepropt te hebben).
- Semi-vrijstaand: met rustig en droog weer kan de vestibule open en hoef je geen enkele haring te gebruiken. Anders maar 2 haringen nodig.
- Betere ventilatie (en lager gewicht) dan de echte winter-tenten van Hilleberg.
- 1,5 persoons: alle spullen kunnen mee de binnentent in en naast mijn mat van 66 cm breed.
- Evt. footprint kan aan de tent worden vastgemaakt.
Waarom niet voor echt lichtgewicht gegaan als solist?
- Binnentent te smal en te laag. Vooral met 1 boog steeds met mijn kop in het doek. Ook opstaan is lastig.
- Tentdoek te dun (tot doorschijnend toe). Is kwetsbaarder en het doorschijnende bevalt me niet. En bij bijv. de Enan scheelt het "maar" 500 gram.
- Meer haringen nodig met een 1-boogstent.