Fedor schreef: ↑wo 26 aug, 2020 08:24
De Nordisk 1-persoonstenten schijnen zeer slecht te ventileren. En de terra Nova's zijn behoorlijk kwetsbaar als ik de reviews zo leer/kijk.
Maar ja, sommige reviews zeggen ook dat de Hillberg tenten verschrikkelijk slecht ventileren (ook de Yellow Line) en andere zijn juist weer erg enthousiast over de ventilatie. Moeilijk....
Het probleem is dat "ventileren" twee betekenissen heeft.
a) ventileren = condensatie tegengaan;
b) ventileren = de boel leefbaar houden bij heet weer.
Ik kan me voorstellen dat tenten goed zijn in a) maar niet in b). Dat ze goed ventileren in Zweden in de herfst, maar niet in een hete, vochtige zomer.
Ik kan me ook voorstellen dat tenten met een binnentent die bijna helemaal uit gaas bestaat, goed zijn in a) en b). Maar toch wil ik zulke tenten niet. De wind waait er zo door, wat heel onaangenaam kan zijn.
EDIT:
Voor a) heb je luchtstromen nodig die langs het oppervlak van de buitentent lopen, want daar heb je doorgaans de meeste condensatie. Die luchtstromen kun je creëren met een winddichte binnentent, en zulke winddichte binnentent is een plus in koel, winderig weer.
Maar voor b) wil je net géén winddichte binnentent, want dan krijg je een sauna.
De oplossing is soms een compromis, een binnentent met strategisch geplaatste gaaspanelen. Mijn tenten van Eureka! deden dat erg goed. Een andere oplossing is gaaspanelen die je kunt dichtritsen met winddicht doek. De beste oplossing wellicht.
Maar je ziet ook dat tenten in de uitersten vervallen. Een binnentent die (bijna) volledig uit gaas bestaat of een binnentent die (bijna) volledig winddicht is, met eventueel een paar kleine gaaspanelen. Geen van de twee is geschikt voor a) en b) tegelijk.