Flix schreef: ↑wo 29 jul, 2020 17:17
En dan nu nog even een –voor sommigen van jullie – dystopische toekomstbeeld:
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen. Als je het niet/nauwelijks meer ziet, en je bv dagen met één acculading (dwz, bv vele honderden km’s met bepakking en tegenwind, dan gaat iedereen om.
En zeg niet: bestaat niet. In 1995 dachten we ook niet dat ruim 15 jaar later elk kind van 12+ een telefoon zou hebben, en wat we überhaupt allemaal met een telefoon zouden gaan doen.
Ik geloof zeker in het feit dat meer en meer ebikes zullen verkocht worden, hun aandeel stijgt en zal blijven stijgen.
Dat elke fiets een motortje krijgt, dat geloof ik niet. Er zal altijd een belangrijk prijs verschil zijn (ca x2), en er zijn genoeg situaties te vinden waar een ebike geen meerwaarde heeft. Als ik woon-werk zou kunnen doen met de fiets, en de afstand is amper 5 km, dan heeft een ebike echt geen meerwaarde.
Voor afstanden daarboven, en zeker en vast om niet in het zweet ergens toe te komen heeft een ebike zeker zijn nut.
Dat fietsen een batterij gaan krijgen die dagen mee kan verwacht ik niet, tenzij er echt technologie komt die aan de huidige prijs en gewicht van de batterij bv een capaciteit krijgen van 2000 Wh. Maar laat ons eerlijk zijn, met dubbele batterij op een goede ebike (cap 1000-1125 Wh), geraak je makkelijk 150km-200km ver, en voor vakantiefietsers is dat zowat de range die je wil kunnen overbruggen. Wat wil je met meer range doen? Dagelijks laden is normaal geen probleem.
Als er meer capaciteit komt, dan zie ik het eerder stranden op een lichtere/kleinere batterij van ca 750 Wh.
Mijn redenen om voor een ebike te kiezen is gewoon het feit dat ik een lichte allergie heb aan zweet. Dus als ik in het weekend een rondje wil rijden van 30-80km, dan wil ik er niet als een rode tomaat uit zien als ik ergens ga zitten, geplaagd door continue jeuk.
Daar kan ik me over zetten, maar ik heb er geen zin in. Ik wil gewoon lekker fietsen, en geloof me, af en toe rij ik me in het zweet, maar dan vooral om naar huis te rijden. Daarna direct douchen en mijn probleem is weg.
Wel vind ik dat er te veel mensen een mening hebben over ebikes, maar nog geen 200km gereden hebben met zo'n fiets.
Dan pas begin je het te kennen met de voor en nadelen, en dan pas kan je een gefundeerde mening neer zetten.
Ik heb geen ambitie om klassieke fietsers te overtuigen, maar ben het neerbuigend taaltje meer dan beu.
Als ik dan bijdragen lees dat ebikers alleen fietstassen aan hun fiets hangen om de batterij te verbergen, dan klasseer ik dat onder kinderachtig superioriteitsgevoel.