door
Piet55 » zo 26 jul, 2020 03:24
dik5 schreef: ↑za 25 jul, 2020 10:17
Ik vind dit een slechte ontwikkeling.
Nu al gaan die dingen veel te hard in aanmerking genomen dat de meeste berijders”ouderen” zijn die de meeste eenzijdige ongelukken krijgen.
In de jaren 60 werden zo de brommers opgevoerd , met alle gevolgen, en ik spreek uit ervaring.
Dirk
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Als je niet meer zo vlot bent kun je ervoor kiezen om rustiger aan te doen. Net zoals veel oudere automobilisten dat doen, het is niet alsof een auto met een bejaarde erin is begrenst op max 80 km/u.
Het gaat vooral om gedrag, ook het opvoeren van een brommer tot de snelheden van een motor is doorgaans technisch niet zo gevaarlijk – MITS – je een helm draagt, motorkleding draagt en je rijgedrag in de bochten aanpast aan de snelheid. Wapens veroorzaken ook geen schade, de gebruiker die de trekker overhaalt veroorzaakt schade. Zo is het precies met voertuigen (uitgezonderd uiteraard onveilige rommel gemaakt van pisbakkenstaal)
Bert van Sprang schreef: ↑za 25 jul, 2020 16:34
Ongeval met opgevoerde E-bike: Alle kosten (inclusief ziektekosten) voor E-biker, dan is het snel afgelopen.
Ik denk niet dat het financieel ruïneren van mensen helpt. Ten eerste zien mensen het risico niet, ver van hun bed, kleine pakkans enzovoorts. Ook is het niet proportioneel, hoe ga je uitleggen dat een winkeldief een boete krijg van 200 euro maar iemand die op een elektrische fiets 27 km/u gaat tienduizenden of honderdduizenden euro’s schade moet betalen? Ten derde zullen deze mensen sneller in het illegale circuit komen doordat ze financieel geen uitweg zien. Veel nuttiger zou zijn om de oorzaak van opvoeren weg te nemen door alternatieven te bieden.
daulagari schreef: ↑za 25 jul, 2020 22:55
Ja, die drempel van 25 km/uur is een probleem, de oplossing is simpel, neem een gewone fiets.
Bosch is aardig bezig om opvoeren onmogelijk te maken. Ik zou het niet gek vinden als de overheid eisen stelt aan fietsen zodat het opvoeren niet (makkelijk) mogelijk is.
Ik zou het niet gek vinden als de overheid het opvoeren van fietsen juist makkelijker zou maken, maar dan wel legaal. In het e-bike fietshelm topic had ik deze link al gepost;
https://nieuwsfiets.nu/2020/02/19/eu-ty ... -pedelecs/ hieruit blijkt dat de overheid een zooitje maakt van de typegoedkeuring van elektrische fietsen. Ook ikzelf heb het gewaagd na te vragen bij de RDW of het mogelijk was om mijn 25 km/u e-bike om te keuren naar een 45 km/u e-bike - de reactie was belachelijk. Zowel fabrikanten als particulieren lopen hierbij tegen een muur aan van onwelwillendheid, stomme regeltjes en absurde kosten. Voorbeelden uit het artikel;
‘Als gevolg daarvan moeten alle voertuigen in L1e-A en L1e-B een energieverbruikstest ondergaan die technisch onmogelijk kan worden uitgevoerd op voertuigen met pedaalassistentie.’
‘Zo moet je de remhendels omgekeerd monteren aan wat bij fietsen gebruikelijk is. Echter, in de Duitse wegcode is dat niet toegelaten’
‘Zoals die in de Verordening over functionele veiligheid staat beschreven, is de test voor speed-pedelecs fysiek onmogelijk tenzij je de pedalen zo hoog positioneert dat de rijpositie bijzonder oncomfortabel wordt.’
Vind je het gek dat speedpedelecs dan onbetaalbaar zijn? Ik snap in ieder geval wel waarom mensen e-bikes opvoeren, er zijn amper legale alternatieven. Een gewone fiets is geen fatsoenlijk alternatief als je sneller of grotere afstanden wilt afleggen. De e-bike heeft een ontzettend groot potentieel, vooral omdat er al geschikte infrastructuur is. En ik snap dat de ‘gewone’ fietser hier misschien denkt, ik wil al dat extra volk niet op het fietspad.
Maar je moet e.e.a. in het grotere plaatje zien; het gaat absoluut niet goed met het milieu en we moeten gewoon minder autorijden, dat dat deels ten koste gaat van de recreatieve fietser is spijtig, maar wel noodzakelijk. Het is jammer dat op dit forum alles met een hoofdletter E gelijk een negatief sentiment krijgt.