Als ik mijn e-bike zou opvoeren en continu 40 km/h zou rijden is dat regelmatig gevaarlijk. Maar als ik mijn conditie opvoer (en tien kilo afval) en op een vijftien kilo lichtere racefiets continu 40 km/h zou rijden, is het dan wel veilig?
Je dient snelheid met verstand te gebruiken, afhankelijk van de situatie
Met mijn verstand beschermd door een helm, haal ik af en toe 42 km/h op mijn 25 kg zware e-bike (plus bagage en rijder), die overigens bij 24,1 km/h stopt met ondersteunen.
Die snelheid haal ik natuurlijk alleen voor de wind of op die afdaling waar aan het einde een scherpe bocht zit die absoluut niet met die snelheid kan nemen zonder op de verkeerde baan of naast het fietspad te komen. Vandaar dat ik met verstand moet omgaan met die snelheid.
Vraag is natuurlijk, is 42 km/h veilig omdat ik die op eigen kracht weet te bereiken (vanaf 24.1 km/h) of is het van iets anders afhankelijk.
Dezelfde afdeling genomen met een racefiets kan misschien nog net iets sneller worden genomen, maar veel zal het niet zijn voordat ook dat gevaarlijk wordt.
Zou dezelfde afdaling gedaan op dezelfde snelheid met een speedpedelec waarbij de motor tot 45 km/h wel veilig zijn?
Geldt er voor een racefiets een gelijksoortige keuring als voor een speedpedelec? Want 45 km/h op die dunne bandjes..... behoorlijk gevaarlijk lijkt me dat, afhankelijk van de situatie.
Gelukkig dragen praktisch alle wielrenners een helm en wil ik alle fietsers aanraden dat ook te doen. Moet toegeven dat ik dat pas ben gaan doen toen ik op een gewone fiets bij het uitkomen van een bocht plots een appende puber voor me neus kreeg en mijn voorhoofd tegen iets hards bij hem aan knalde en vervolgens op het asfalt landde, eerste op mijn heup en daarna net niet met mijn hoofd omdat ik die met veel kracht weg hield van het asfalt, wel lang nog pijn gehad in de nek. Nog een week was het breipatroon van mijn muts te herkennen als bloeduitstorting, nog een half jaar was mijn concentratie niet optimaal.
Hoe zit dat trouwens met ligfietsen die soms boven de 45 km/h gaan?
Het merkwaardige is dat er voor een fiets geen maximale snelheid geldt. Ik zou pleiten voor een maximale snelheid op fietspaden, aangevuld met borden op de plekken waar langzamer moet worden gereden.
Binnen de bebouwde kom 25 km/h en soms lager aangegeven door borden, buiten de bebouwde kom 45 km/h en soms lager.
Het zou wel mooi zijn als de ondersteuning van alle e-bikes automatisch terug zou worden gezet naar 25/20 km/h bij binnentreden van de bebouwde kom......