Ik heb mijn gereedschapsset weer een paar ons lichter gemaakt. Enkele jaren terug zag de inhoud van mijn tooltjes-etui er zo uit (in
dit draadje):
Nu zit dit erin:
Imbus- en torxsleutels zijn vervangen door bitjes en een L-vormige tweevoudige bithouder. Daarnaast een buisje (ook te gebruiken voor beschadigde tentstokken) dat precies op de uiteinden van deze bithouder past. Door de bithouder met dit buisje te verlengen, kan een grotere kracht met de bithouder uitgeoefend worden. Dat kan nodig zijn bij het losdraaien van bouten die erg vast zijn gaan zitten.
De leatherman heb ik vervangen door een minicombitang (Knipex, 86 gram), waarmee het knippen van kabels veel beter gaat. De andere functies van de leatherman zitten al op mijn zakmes (dat niet op deze foto staat) of zijn vervangen door bitjes (die hier in de uiteinden van de bithouder zitten).
Onder de bithouder is nog een kunststof tooltje te zien (Shimano TL-PD40) waarmee ik mijn fietspedalen kan demonteren.
De steeksleutels die ik nu nog meeneem, zijn voor:
- de lagers in mijn pedalen (7)
- spatbordbouten, Tubusdrager, achterlicht (8), koplampbevestiging en de standaard die op Corries fiets zit (10)
- het pitlocksysteem waarmee ik mijn Rohloffnaaf, stuur + voorvork en Son naaf beveiligd heb (14)
- het aandraaien van mijn pedalen (15); op het andere eind zit een haaksleutel voor de S&S-koppelingen in mijn frame
- de Rohloff Easy set (17)
Torxbitjes neem ik mee voor:
– Giles Berthoud Aspin zadeldek (T15)
– Rohloff (T20)
– Magura (op Corries fiets) (T25)
– stelbouten zadelrail (T30)
Daarnaast heb ik een zakje met de volgende spullen
– Rohloff Easy set
– 2 speciale Rohloff boutjes
– reservekabels voor V-brakes en Rohloff
– kabelbinders
– stuurlint
– enkele flachsteckhülsen voor Son + stukjes krimpkous
– 2 paar remblokjes
– missing link
– Magura handgreepklemmen voor Corries fiets
– strookje rubber
– veiligheidsclips voor Contec voorspatbord
Geen dingen de ik onderweg vaak nodig zal hebben, maar waarvan ik weet dat ze niet of lastig te krijgen zijn in het zeldzame geval dat ik ze nodig heb.
Niet afgebeeld, maar wel onmisbaar: poetsdoek, flesje met kettingzaagolie, stukje van een oude buitenband, reservebinnenband, velglint, fietspomp, plakkers en solutie, waarvan minstens één niet eerder geopend tubetje dat nog vers is.