door
Shrek » zo 14 jun, 2020 16:15
Shrek schreef: ↑za 13 jun, 2020 21:34
Ga je een jaar door Burundi fietsen?
Oké, dat was even een snelle flauwe reactie die ik typte op mijn mobiel, nu de uitgebreide aanvulling:
Zijn al die reservebuba's allemaal nodig? Ik snap dat je wat meer risicomijdend pakt als je met kinderen onderweg bent, maar de kans op een niet-repareerbare beschadiging van een buitenband is echt niet groot.
De banden van een kinder- of bagagekarretje worden relatief weinig belast (meer dan 20kg per band zal de belasting niet zijn) en zijn doorgaans ook niet van de aller teerste en dunste soort, dus een steen of glasscherf komt al minder hard aan, en in geval van nood kun je de boel met een stuk duct tape of speciale bubaplakker hoogstwaarschijnlijk wel zodanig fixen dat je de eerstvolgende fietsenwinkel haalt. (want vanwege de geringe belasting kun je ook wel even met 1,5 bar in de band rijden, dus wordt je provisorische reparatie ook weer minder belast dan bij een band op 5 bar)
Kransafnemer (en kettingzweep en bahco....) zelfde verhaal. Als je gewoon een degelijk gespaakt achterwiel hebt is de kans op een gebroken spaak klein, en mócht het gebeuren kun je de boel ook provisorisch repareren met een haakspaak. En mócht je toch die kansafnemer mee willen nemen: een bahco kun je bij ieder boer en iedere garage lenen, dus laat DIE dan tenminste thuis.
Conussleutels voor de naven idem: Als de boel thuis gewoon goed ingevet en afgesteld is kun je er zo 10.000 kilometer mee rijden zonder er iets aan te hoeven doen. Thuislaten, tenzij je een jaar gaat.
Reservekabels idem: als je gewoon met een goed onderhouden fiets vertrekt breek je niet zomaar een binnenkabel onderweg, en al helemaal geen 3 achter elkaar. Mocht je er per se eentje mee willen nemen: neem dan 1 versnellingskabel mee. Die kun je in geval van nood ook prima als remkabel gebruiken tot je bij een fietsenmaker bent.
Onderschat de gunfactor niet die je hebt als je met kinderen reist. Als je in de problemen komt zullen mensen ongetwijfeld snel(ler) bereid zijn om je even te helpen