Nu komen eindelijk wat antwoorden, sorry dat ik weer zo laat reageer!
Fedor schreef: ↑za 06 jun, 2020 11:28
Hafar schreef: ↑do 28 mei, 2020 18:33
Wat voor shifters zijn dat? Wel ideaal dat ze bovenop (kunnen) liggen vanwege alle bepakking.
Het zijn idd zoals Jurr al eerder zei, Microshift thumbies, geloof SL T10. Fijne shifters, ze werken perfect in koude winters, passen ook in pogies (bar mitts, winterhandschoenen aan het stuur), zijn met maar één duim makkelijk en supersnel te bedienen, schakelt ook met dikke lobster handschoenen (andere shifters kunnen daarin weleens lastig zijn) en ze zijn fijn met veel zooi op het stuur want ze nemen zeer weinig plaats in beslag. Dus perfecte bikepacking en fatbike shifters
Lars van Gendringen schreef: ↑vr 05 jun, 2020 21:58
Dag Yonna,
Tijd geleden.
Misschien weet je dat ik ook niet zo groot ben. Nog kleiner dan jij feitelijk. Ik heb destijds een setje 29 x 3.0 overgenomen van Pat (en door Jelle het voorwiel offset laten spaken), en een setje 26 x 4.3. Is een 2019 Pugs. Trapashoogte is bij deze wielen+banden hetzelfde, net als de diameter van de wielen. Ik kan er prima op fietsen. Ook behoorlijk offroad over mountainbikeroutes. Sterker nog: de afdaling van het wereldbeker-parcours in Houffalize (Wallonië) is daarmee veel makkelijker dan met de fietsen waar al die laaglanders normaliter op rijden. Ik had een grijns op m’n gezicht terwijl mijn compagnon me vriendelijk verzocht of we toch niet beter andere routes konden opzoeken. Wel zonder bagage, maar om aan te geven dat de grotere wiel+bandenmaat voor mij prima is.
Nu weet ik dat jouw Pugs nog 3.8” is op 26” (tenzij je intussen een nieuwere hebt). Wellicht is bij jou 27,5 x 3.0 voldoende om de trapashoogte niet te laten veranderen, en dezelfde diameter van de wielen te hebben. Het zal ook zeker niet te groot zijn voor je.
Hej Lars, leuk je te lezen en mooi dat je tevreden bent met de 29"!
Mijn Pugsley komt idd uit 2014 maar ik rij vaak met 4.3" (spijkerbanden dus nog breder) en er kunnen zeker nog dikkere banden in, iig in de voorvork, maar heb het zelf niet nodig met m'n 60kg. En daarbij wil ik het ook niet, 4.3 is me al vet genoeg.
Verschil in hoogte merk ik eigenlijk weinig van, alleen dat het zwaarder is met 4.3 maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ze alleen in diepe wintersneeuw rijden, terwijl de 4.0 mooiweerbandjes zijn. De 3.8 Nate heb ik meestal in de bergen, in zomersneeuw en op echte zware tochten, en ook dan is het moeilijk inschatten of ze lager zijn. Tis ook altijd een beetje spelen met de bandendruk waardoor je ook weer hoogteverschil krijgt. Ik rijd bv vaak met maar 0.2bar, das echt niks. Zoals op deze foto te zien, ik knijp hier bijna de band op de velg:
Dacht zelf een tijdje aan een setje Rabbit Hole 29+ maar geloof dat ik het toch niet wil (twijfeltwijfel). Tis natuurlijk wel erg leuk een fiets waar ook 29+ in past en tis erg verleidelijk maar kost ook weer een smak geld. En eigenlijk ben ik erg tevreden met de bandenmaten die ik al heb. Maar, als ik ooit een goedkoop setje tegenkom .. grote kans dat ik dan toch bezwijk.
In 27.5" heb ik geen zin, dat is mij veel te mager, wil nog wel het fatgevoel houden.
Jurr schreef: ↑ma 01 jun, 2020 11:50
Jurr schreef: ↑ma 01 jun, 2020 11:18
Let dan wel op dat je ze met de juiste offset laat spaken, anders staat je wiel wel erg ver naar rechts
Plaatjes erbij zijn misschien wel leuk, 27.5x3.0 in een Pugsley frame zonder de juiste offset:
Screenshot_20200601-114449_Gallery.jpg
Screenshot_20200601-114815_Gallery.jpg
Hafar schreef: ↑ma 01 jun, 2020 11:47
Zit ook soms aan 29" te denken maar mss is dat teveel voor m'n 171cm lengte, Ik ben ook al geen zwaargewicht (ben maar een tutje van 60kg) dus mss wordt het dan wat teveel op moeilijke offroadpaadjes. Waarschijnlijk is 29" dan meer geschikt voor gravel?
Kijk vooral naar de totale diameter van band plus velg op de juiste spanning.
Dan zie je dat een 26x4.0 op hoge spanning echt wel een flinke diameter geeft. Met een lagere spanning zakt zo'n fatbike band natuurlijk ook wel weer een stuk in, zeker fietsend en met belading.
Kijk hier maar eens:
viewtopic.php?f=8&t=34565&start=35
En dan kunnen de verschillende merken en types banden ook nog best verschillen van de daadwerkelijke maat. En ook de velgbreedte waarop je de band monteert doet nog best wat.
Bedankt Jurr
Vond een bandenmaat plaatje. Daar is 26" fat gelijk aan 29 x 2.25 maar de 29+ x 3.0 (die ik eigenlijk zou willen) is wel beduidend hoger dan de 26fat. Denk ook niet dat je met 29+ veel met bandendruk gaat spelen, iig niet zoals met fatbikebandjes dus ze zullen altijd hoger blijven.
Voor de fietsers die niet zo goed weten hoe dik een fatbikeband is, hier een vergelijk plaatje:
De fatbikeband is hier maar 3.8" maar er zijn ook 5" banden dus het kan nog wat dikker. M'n trekkingfiets had hier geloof ik Supreme bandjes, de MTB is wat dikker en de racer heeft 28mm.
Nog een vergelijkplaatje. 4" vs 28mm, groooot verschil