De aangegeven effectieve bovenbuislengtes van de diverse maten verschillen ook behoorlijk weinig.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:De aangegeven effectieve bovenbuislengtes van de diverse maten verschillen ook behoorlijk weinig.
De geometrie van die Decathlon is inderdaad nogal sportief, maar misschien was mijn eerste reactie wat overdreven, want ik hield toen geen rekening met de stack.
Met een recht stuur wel, maar merk op dat de geometrie-tabel een lengte van 1m55 tot 1m65 voor die kleinste maat aangeeft, en recht stuur of niet, 1m55 krijg je daar niet op.
Meestal wordt dat voor kleine maten gecorrigeerd door een steilere zitbuis en een voorvork die meer onderuit staat, zie bv. de Trek Checkpoint of Project Compact van Standert. Ikzelf heb geen problemen met de Tripster maat 51, 43mm banden en spatborden (74º en 70,5º). Maar aangezien de achterdriehoek van de Decathlonfiets over alle maten hetzelfde is kan er niet aan de zitbuishoek getornd worden.Ivo Miesen schreef: ↑di 09 jun, 2020 21:13Ultrakorte frames zijn natuurlijk erg onhandig als je met dikke banden + spatborden rijdt en ook nog eens groter voeten hebt.
Ik vind dat ze de bal misslaan, dit zijn betaalbare fietsen voor beginnende vakantiefietsers en die zitten helemaal niet te wachten op een sportieve zithouding. Zie ook de spacertorens op fietsen die hier passeren... (Ik zocht nog naar een koppel extreme Koga Signatures die bij de Vakantiefietser te koop stonden maar dat bericht is verwijderd)
Dat ik met mijn 1,85 m dan exact uit zou komen bij een small lijkt mij dat toch een vreemd bij-effect. Mijn T-400 heeft namelijk een bovenbuislengte van 585. Ik ben bang dat we over een jaar of twee advertenties zien van deze fietsen in uitstekende staat die toch iets te groot bleken.Ivo Miesen schreef: ↑di 09 jun, 2020 21:13Ultrakorte frames zijn natuurlijk erg onhandig als je met dikke banden + spatborden rijdt en ook nog eens groter voeten hebt. Dus ik kan de keuze wel begrijpen.
Offtopic:
Of ... Decathlon heeft een marktstudie gedaan en is tot de conclusie gekomen dat op de thuismarkt - maar misschien ook in andere landen? - deze geometrie het meeste kans maakt om aan te slaan.
Ik heb de geometrietabel van Decathlon nog eens doorgerekend met bovenstaande definitie van bovenbuislengte, die ook in overeenstemming is met hoe Decathlon de racefietsen specificeert.Leon schreef: ↑di 09 jun, 2020 19:25De in het plaatje van Decathlon aangegeven bovenbuislengte is ook een andere dan de gebruikelijke. Ik kom veel vaker deze tegen:
Ik mag hopen dat de opgegeven getallen van de bovenbuislengtes wel bij de gebruikelijke maatvoering horen, anders zijn de fietsen nóg langer.
Iemand moet eens een meetlat naar Duitsland sturen.
Deze discussie bevestigt voor mij nog maar eens dat je best stack en reach gebruikt om frames te vergelijken. En daaruit kunnen we m.i. afleiden dat Decathon met deze fietsen niet mikt op de comfortfietser die graag rechtop zit (tenzij deze fietser graag naar een spacertorentje kijkt).
Reach en stack worden gemeten tot de bovenkant van het balhoofd. Bij een racefiets hoort een flink lange stuurpen (100mm is standaard) en het racestuur heeft zelf ook nog een reach tussen 70 en 100mm (de reach van een racestuur geeft aan hoever het stuur naar voor komt). Daarbij komen nog eens de remhendels. Je zit met je handen ver voorbij je balhoofd, dus is het logisch dat de reach van raceframes korter is dan frames met een recht stuur. Vandaar dat ik mij ernstige vragen stel bij de geschiktheid van de Decathlonfiets als drop-bar gravelracer.