Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Daarom controleer ik vaak of de belichtingsmeter het wel bij het juiste eind had. Met het onvoldoende belichten van de sensor kan je snel aan kwaliteit inleveren. Vooral de schaduwpartijen hebben daaronder te lijden en dat merk je als de foto achteraf wil corrigeren (wat bij JPG beperkter mogelijk is dan bij RAW).Martin E. van Doornik schreef: ↑di 12 mei, 2020 11:31De digitale camera reageert automatisch op de felle lucht boven het gebouw, waardoor het station donker uitkwam.
Behalve bij mensen, kerktorens of molens....
Ik maakte laatst een foto met een horizontaal gehouden smartphone en die foto stond in de Windows Photo Viewer op zijn kant. Volgens mij labelt de smartphone het EXIT attribute "Orientation" naar eigen inzicht. De smartphone raakt in de war als je hem bijna plat houdt (foto van de grond). Toen ik ging kijken stond dit attribute bij bovengenoemde foto op: Rotate 90 CW. Geen wonder dus dat hij in de Windows Photo Viewer op zijn kant stond. Toen ik de attribute aangepast had (exiftool.exe -Orientation#=1 IMG_1028.JPG) was het euvel verholpen.
Is het vloeken in de kerk als ik zou schrijven dat ik foto's die ik met de telefoon neem gewoon automatisch in de cloud laat gaan? Als ik bijvoorbeeld een foto vanuit die cloud op dit forum wil plaatsen, kan dat heel 'lean' met een paar klikken. Daar komt geen pc, laptop of Photoshop aan te pas. Het is natuurlijk iets anders met foto's die ik met een dedicated camera met goede lens maak, want dan gebruik ik Lightroom. Photoshop lijkt me voor de meeste hobbyfotografen best wel overkill.Martin E. van Doornik schreef: ↑do 09 feb, 2023 00:26Daarom eerst foto's van de telefoon uploaden naar de computer, opslaan op de externe harddisk, dan bewerken op Photoshop en vervolgens foto('s) in het forum plaatsen. Bijna geen foto gaat zonder Photoshop naar de opslag. Maar als je langer op de fiets weg bent, bij voorkeur horizontaal fotograferen. Wel lastig bij ene kerktoren o.i.d.
Dat is wel erg zwaar geschut voor het draaien van een foto . De Exiftool is wat goedkoper ...