Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd mbt kettingbladen Deore 3-10 nieuwste model - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd mbt kettingbladen Deore 3-10 nieuwste model

Ik ben het helemaal met Sjefke eens. Voor mij alleen TA.Het kleinste blad kan eventueel van staal maar ik weet niet wat er te koop is.
sjefke schreef:
do 16 apr, 2020 01:42
Het shimano staal is pisbakkenstaal. Het Shimano alu is veel minder dan dat van TA. Tanden breken af enz. Zoals gezegd: is gefreesd en gehard. alu 7075 T6. 7075 = sterkste aluminium legering en T6 is het hardingsprocedé.
Ik heb een paar weken gelden nog op dit forum gemeld dat ik de voorbladen van mijn fiets vervangen heb. Het ging om Alivio bladen, pisbakkenstaal. Ik heb ze vervangen omdat het me tijd leek, niet uit noodzaak. Het fietst nu wel lekkerder.
Ik ben niet licht, heb veel gefietst in Frankrijk en Spanje met 30 kg bagage met die bladen, woon in een heuvelachtige omgeving en sta niet bekend als een subtiele fietser.
Toch hadden ze er al 16.000 km op zitten.
Daarmee wil ik niet zegen dat alle stalen bladen lang mee gaan, maar dat het feit dat een blad van staal is niet betekent dat het rommel is.
Nog iets: hardheid is geenszins een garantie op weinig slijtage. Als er iets van de slijtageleer in situaties als die van een fietsketting bekend is, is het dat je het naderhand weet. (Ik ben er in afgestudeerd)

Al mijn ervaringen met voorbladen bij elkaar slepend laat ik de keuze tussen aluminium en staal in het midden. Ik heb zowel stalen als aluminium bladen gehad die kort én die lang mee gingen. Dure en goedkope. Ik twijfel niet aan de kwaliteit van de TA-bladen, maar als ik niet heel zeker weet dat ik een fiets nog heel lang heb ga ik niet veel geld uitgeven.
Waar je ook voor moet oppassen is dat bladen qua schakelgedrag bij elkaar horen. Op de bladen, vooral op het middenblad, zitten schakelhulpen in de vorm van uitstulpingen, deuken en soms zelfs ontbrekende (!) tanden. Als het middenblad niet goed afgestemd zou zijn op het kleine of het grote dan kan dat betekenden dat het minder fijn of zelfs heel vervelend schakelen wordt. Ik neem dat risico niet.

Hoe je een pisbakkenstalen tand van een voorblad kunt afbreken is mij een volkomen raadsel. Daar zou ik we een foto van willen zien.
Ik heb hier in de stalling-ende-werkplaats

  • Shimano Deore 3x9, 13.000km: buitenblad (aluminium) bijna versleten, binnenbladen (staal) ok.
  • Spécialités TA 38T, 12.000km: versleten, lang met versleten kettingen rondgereden omdat ik toch naar 42T wou overstappen maar eerst kettingen volledig wou oprijden.
  • Spa Cycles 42T, 26T, 10.000km: OK
  • Spécialités TA 46T, 5500km: OK
Ik merk eigenlijk geen verschillen in levensduur tussen de verschillende merken.

Shimano is veel goedkoper en schakelt het beste. Spa Cycles is goedkoper dan Spécialités TA en schakelt ook beter.

Als het kon, gebruikte ik Shimano bladen op mijn gravelbike en mijn woon-werk-reisfiets maar Shimano heeft ervoor gekozen om in het road-segment zijn eigen gang te gaan en geen 5-armige 110BCD bladen meer te produceren.
sjefke schreef:
do 16 apr, 2020 01:42
Stalen bladen, sorry maar daar doe ik niks mee.

TA: Al meer dan 20 jaar in verschillende afmetingen zeer goede ervaring mee. Anders zou ik niet die kilometrages durven noemen.
Overigens is Stronglight net zo goed, maar door een niet coöperatieve importeur in de Benelux (Codagex) minder goed verkrijgbaar. Duitse aanbieders hebben daar geen last van.
Er is staal en pisbakkenstaal, soms ijzer genoemd. Het shimano staal is pisbakkenstaal. Het Shimano alu is veel minder dan dat van TA. Tanden breken af enz. Zoals gezegd: is gefreesd en gehard. alu 7075 T6. 7075 = sterkste aluminium legering en T6 is het hardingsprocedé.
klasse! thx voor de heads up !
hoop info :)

ik ga nu denk alsnog voor Shimano, juist om geen mismatch te willen. als ik er 10k mee kan fietsen ben ik ruim tevreden :)

Zal zo je stuk ff lezen Leon! Mijn vriendin zoekt naast haar racefiets nog een toer fiets . Keuze is nu gevallen tussen 2 ( eentje met deore of eentje met Alivio )
Als je de keuze hebt tussen buitenboord trapas / of vierkante trapas zou ik de vierkante nemen.
By the way (and someone correct me if I'm wrong) je kan ook kettingbladen gebruiken voor 9 speed
M276 schreef:
do 16 apr, 2020 14:55
By the way (and someone correct me if I'm wrong) je kan ook kettingbladen gebruiken voor 9 speed
Helemaal correct. :)
M276 schreef:
do 16 apr, 2020 14:55
Als je de keuze hebt tussen buitenboord trapas / of vierkante trapas zou ik de vierkante nemen.
By the way (and someone correct me if I'm wrong) je kan ook kettingbladen gebruiken voor 9 speed

zo eentje bedoel je ?
bb.jpg
zo een bottom bracket zit al op de Kona. Weet nog niet wat er op die van mijn vriendin gaat komen maar zal ook geen pressfit worden :P

de vierkante trapassen zie je wel steeds minder.. op mijn oude gravel kilometer vreter bouwpakket zat er wel zo een ouderwetse 4 kante.. deed best wel goed :)
ridley.jpeg
ridley.jpeg (178.34 KiB) 3327 keer bekeken
Idd die.
Ze doen het op zich prima. Maar zijn sneller stuk (komt sneller vuil in). En je moet ze met wat meer precisie werk monteren (frame moet vlak zijn anders gaan de nieuwe ook weer snel stuk).
Die vierkante zijn niet zo moeilijk. En doen het bijna altijd :)

Maar idd je ziet steeds meer de buitenboord lagers op nieuwe fietsen
M276 schreef:
do 16 apr, 2020 15:56
Idd die.
Ze doen het op zich prima. Maar zijn sneller stuk (komt sneller vuil in). En je moet ze met wat meer precisie werk monteren (frame moet vlak zijn anders gaan de nieuwe ook weer snel stuk).
Die vierkante zijn niet zo moeilijk. En doen het bijna altijd :)

Maar idd je ziet steeds meer de buitenboord lagers op nieuwe fietsen
vind ze al 10 x beter dan die press fit wat ik op de Koga gravelbike hebt... ze zien er wel gelikt uit en netjes weggewerkt maar verder zie ik niet echt veel voordeel....misschien dat ze het langer volhouden omdat ze zo weggewerkt zijn ?
Valentino Dailybiker schreef:
do 16 apr, 2020 16:25
vind ze al 10 x beter dan die press fit wat ik op de Koga gravelbike hebt... ze zien er wel gelikt uit en netjes weggewerkt maar verder zie ik niet echt veel voordeel....misschien dat ze het langer volhouden omdat ze zo weggewerkt zijn ?
Oh jee, hoe slecht moeten die press-fits dan wel niet zijn :shock:
Ik trapte op mijn vorige gravelbike ieder jaar al een buitenboordlager kapot; steevast speling op het lager aan de tandwielzijde. Pas nadat ik zelf een dubbel afgedicht Ali-lager in de Shimano cup heb geperst werd de levensduur beter. Shimano gebruikt hier enkelzijdig afgedichte lagers; voor mij een onverklaarbare ontwerpfout.

In mijn huidige frame draait weer een "ouderwets" binnenboordlager. Daarheb ik het meeste vertrouwen in. :D
Ruud-H schreef:
ma 20 apr, 2020 14:27
Valentino Dailybiker schreef:
do 16 apr, 2020 16:25
vind ze al 10 x beter dan die press fit wat ik op de Koga gravelbike hebt... ze zien er wel gelikt uit en netjes weggewerkt maar verder zie ik niet echt veel voordeel....misschien dat ze het langer volhouden omdat ze zo weggewerkt zijn ?
Oh jee, hoe slecht moeten die press-fits dan wel niet zijn :shock:
Ik trapte op mijn vorige gravelbike ieder jaar al een buitenboordlager kapot; steevast speling op het lager aan de tandwielzijde. Pas nadat ik zelf een dubbel afgedicht Ali-lager in de Shimano cup heb geperst werd de levensduur beter. Shimano gebruikt hier enkelzijdig afgedichte lagers; voor mij een onverklaarbare ontwerpfout.

In mijn huidige frame draait weer een "ouderwets" binnenboordlager. Daarheb ik het meeste vertrouwen in. :D

Misschien heb ik een beetje pech gehad, maar de eerste press fit lager(sram)set kraakte al binnen 2 maanden. ik ben nu circa 1000km verder en doet nog steeds zonder piepen of kraken
Valentino Dailybiker schreef:
ma 20 apr, 2020 14:52
Misschien heb ik een beetje pech gehad, maar de eerste press fit lager(sram)set kraakte al binnen 2 maanden. ik ben nu circa 1000km verder en doet nog steeds zonder piepen of kraken
De levensduur van mijn Shimano Hollowtech II lagersets variëerde van 1500 tot 4000 km. Met mijn huidige cartridge lager ben ik ruin 3000 km onderweg zonder problemen. Ik ga er van uit dat het nog duizenden kilometers zo blijft. :)
Ruud-H schreef:
di 21 apr, 2020 11:04
Valentino Dailybiker schreef:
ma 20 apr, 2020 14:52
Misschien heb ik een beetje pech gehad, maar de eerste press fit lager(sram)set kraakte al binnen 2 maanden. ik ben nu circa 1000km verder en doet nog steeds zonder piepen of kraken
De levensduur van mijn Shimano Hollowtech II lagersets variëerde van 1500 tot 4000 km. Met mijn huidige cartridge lager ben ik ruin 3000 km onderweg zonder problemen. Ik ga er van uit dat het nog duizenden kilometers zo blijft. :)
zit nu rond de 1000km zowel bij de Shimano BB op de toerfiets als op de gravelbike met zijn Sram BB.( pressfit) . even kijken welk eerst de geest geeft, meteen een goede test :) de Sram BB krijgt wel wat zwaarder te verduren qua krachten
voor de 10 speed kom ik alleen een 40T middenblad vn Chinook, er is wel een 36 t middenblad te vinden voor de 9speed .. iemand hiermee al ge experimeteerd ( 9s blad op een 10 s ? )
Heb je al eens de dikte van die tanden gemeten? Die zijn al meer dan 20 jaar 2,0mm. Die kun je gewoon mixen!
Bij Salden.nl hebben ze heel veel varianten in voorraad.
Daarnaast heb je kennelijk nog niet bij bikecomponents.de gekeken:
https://www.bike-components.de/en/TA/Ch ... BCD-p2969/
Plus 1 voor Sjefke, het kost mischien iets meer, maar bij TA hebben ze bijna alles, ook de minder gangbare maten. Misschien iets duurder maar ze gaan echt langer mee. Kijk ook eens bij andere aanbieders, Rose is nu niet vaak goedkoop te noemen.
Top! Thx voor de info!