Ik heb een paar weken gelden nog op dit forum gemeld dat ik de voorbladen van mijn fiets vervangen heb. Het ging om Alivio bladen, pisbakkenstaal. Ik heb ze vervangen omdat het me tijd leek, niet uit noodzaak. Het fietst nu wel lekkerder.
Ik ben niet licht, heb veel gefietst in Frankrijk en Spanje met 30 kg bagage met die bladen, woon in een heuvelachtige omgeving en sta niet bekend als een subtiele fietser.
Toch hadden ze er al 16.000 km op zitten.
Daarmee wil ik niet zegen dat alle stalen bladen lang mee gaan, maar dat het feit dat een blad van staal is niet betekent dat het rommel is.
Nog iets: hardheid is geenszins een garantie op weinig slijtage. Als er iets van de slijtageleer in situaties als die van een fietsketting bekend is, is het dat je het naderhand weet. (Ik ben er in afgestudeerd)
Al mijn ervaringen met voorbladen bij elkaar slepend laat ik de keuze tussen aluminium en staal in het midden. Ik heb zowel stalen als aluminium bladen gehad die kort én die lang mee gingen. Dure en goedkope. Ik twijfel niet aan de kwaliteit van de TA-bladen, maar als ik niet heel zeker weet dat ik een fiets nog heel lang heb ga ik niet veel geld uitgeven.
Waar je ook voor moet oppassen is dat bladen qua schakelgedrag bij elkaar horen. Op de bladen, vooral op het middenblad, zitten schakelhulpen in de vorm van uitstulpingen, deuken en soms zelfs ontbrekende (!) tanden. Als het middenblad niet goed afgestemd zou zijn op het kleine of het grote dan kan dat betekenden dat het minder fijn of zelfs heel vervelend schakelen wordt. Ik neem dat risico niet.
Hoe je een pisbakkenstalen tand van een voorblad kunt afbreken is mij een volkomen raadsel. Daar zou ik we een foto van willen zien.