Ik heb dit nu ook gelezen en vind het gewoon schokkend dat de ANWB hiermee CO2-compensatie aanprijst. CO2-compensatie van vliegreizen is namelijk gewoon je reinste fluawekul: het kan niet.Bridgestone SM schreef: ↑di 04 feb, 2020 23:02Ik zie vandaag de ANWB-Kampioen (toch even doorbladeren voordat ie bij het oud papier gaat).
Zie ik: De Stelling: CO2 compensatie van vliegreizen is niet genoeg: we moeten minder vliegen.
Voorlopige uitslag onder 542 deelnemers:
57,2% voor, 22,9% neutraal, 17 % tegen, 3 % weet niet
Boze tongen zeggen dan misschien dat de ANWB-er tegen vliegen is omdat hij/zij vóór zijn auto is, een eigen auto eerst.
Ik denk evenwel dat vliegen gewoon - ook onder het "gewone publiek" - aan draagvlak begint in te boeten.
Vrijwel alle gezaghebbende bladen hebben de afgelopen jaren daarover bericht met een verhaal van onderstaande strekking. Een lijstje van links hiervan moet ik nog eens maken.
Ten eerste geldt dat als je een boom plant ter compensatie van verbrande olie (of gas of kolen) je die plek op aarde reserveert voor het uitsluitende doel van die compensatie totdat er weer opnieuw olie in de grond zit over miljoenen jaren. Op die plek kun je dan nooit meer iets anders doen en je moet er voor zorgen dat er altijd een boom zal blijven staan. Je kunt die boom ook niet meetellen voor andere aarde-reddende projecten omdat je CO2 maar één keer kunt compenseren.
Als tweede kun je ook geen boom platen op een plek waar toch al herbebossing zou moeten plaatsvinden zoals in het Amazone-gebied of ander gekapt bos of in een CO2-besparend project dat toch al hoognodig moet plaatsvinden . Dan zou je ook een dubbele boekhouding gaan bijhouden waar misschien de VN of de WHO of zo intrappen, maar moeder natuur niet. Als je bijvoorbeeld zou investeren in een project waarbij mensen in verre landen energiezuinige kooktoestellen gaan gebruiken in plaats van een onzuinig open houtvuur lijkt dit mooi, maar je moet je realiseren dat je dat hele project dan benut om zelf te gaan vliegen en nergens anders voor. Op het zelf vliegen na kunt je het dan verder niet bestempelen als nuttig project. Let wel: ik zeg niet dat die projecten niet moeten gebeuren, maar benut het effect ervan niet bij voorbaat om nu al zelf olie te verbranden. Nogmaals: moeder natuur houdt geen dubbele boekhouding bij.
Als derde zou je ter compensatie van de vliegbewegingen van Nederlanders van de komende 35 jaar de helft van Nederland vandaag vol moeten zetten met jonge bomen om over 35 jaar pas neutraal te raken. Je mag bestaand bos hiervoor uiteraad niet gebruiken. Na die 35 jaar moet je die bossen ook weer miljoenen jaren laten staan. De helft van Nederland is ongeveer alle landbouwgrond. Die raak je dus kwijt, voor altijd, alleen aan Nederlands vliegverkeer van 2020-2055.