ik vraag me af of het werkt om in de doelen van deze vereniging het groene/milieuvriendelijke op te nemen.
prachtig als je heel integrale/brede doelen na wilt streven, maar het kan je ook heel erg beperken als het én over de huidige doelen moet gaan én binnen het groene/milieuvriendelijke moet passen. anders gezegd: het kan een soort benauwend keurslijf worden (nog los van wat dan groen of milieuvriendelijk is).
ik ben opgeleid/gevormd in het milieu-gebeuren en vermijd hier bewust het woord 'duurzaam'. dat was een echt milieubegrip (Club van Rom en daar op volgende zaken als Rachel Carson en zo), maar is al enkele jaren (vind ik) een economisch of door economische motieven ingehaald begrip, helaas... mensen noemen iets al duurzaam als het iets minder energie verbruikt (los van nut en noodzaak en het nog steeds veel energie verbruikt, bijv. een hot tub in de tuin) of als het van een (bouw)kwaliteit is waarbij het redelijk lang mee gaat (daar hebben we al lang het woord 'degelijk' voor, toch?!). ik denk dat de echte wil richting duurzaamheid daardoor is uitgehold, vanuit economische motieven van bedrijven en zo. ook de overheid doet nog steeds weinig aan echte duurzaamheid: er worden geen echte keuzes gemaakt, vind ik. lange termijn is ongeveer 3 à 4 jaar (want dan zijn er weer verkiezingen).
dit ook gezien/vanuit ons economische model van groei en een centrale rol van 'geld' als waarde en het niet waarderen van andere waarden.
qua fietsen en daarbuiten is het ook heel lastig om elkaar aan te spreken op gedrag en wel/niet groen/milieuvriendelijk (wel/niet vliegen). het wordt tegenwoordig niet gepikt. mensen moeten worden 'verleid' of we doen iets met geld (want de portemonnee is een gevoelig lichaamsdeel). en vaak werkt dat niet klasse-neutraal, maar komt dat bij de mensen die de Tesla (of vooral via hun bedrijf) toch al konden betalen.
men (politici, overheid) durft niet te zeggen dat je ook een keer iets niet kunt doen (zie ook het onderschrift van Leon, waar ik het mee eens ben). (ik zie het woord besparing niet vaak meer. men denkt het met zogenaamd nieuwe technieken te kunnen oplossen (klimaatverandering), maar o.a. meer electronica vind ik geen oplossing. verbruikt weer meer energie en is vervuilend)
en er is / we hebben ook een grote individuele vrijheid. een belangrijk verworven en groot goed. bijvoorbeeld: ik zou na al die jaren best weer een keer 'mogen' vliegen, vind ik, en er is ook qua vorming een flinke waarde als de kids een stuk buitenland qua cultuur en zo opsnuiven. maar ik ga net zo lief met de trein, maar ja, schoonbroer woont in Zuid-Spanje en da's ruim twee dagen met de trein (of zo iets). keuzes, keuzes...
voor deze vereniging kun je wel aangeven dat je het fietsreizen en zo wilt koppelen aan groene doelen, maar ja... lastig.
ik voel nu meer voor smalle/specifieke doelen i.p.v. brede geïntergreerde doelen.
ik probeer zelf door veel hergebruik redelijk milieuvriendelijk met fietsen om te gaan, maar ja...
dit is waar ik nu aan denk, beetje onsamenhangend misschien want mijn hoofd is er (over)vol van
, als bijdrage aan de discussie.