hoogframe schreef: ↑wo 05 feb, 2020 12:17
.... en geloof niet zo in de maakbaarheid van natuur door ergens iets aan te leggen (in het IJsselmeer of zo). dat vind ik 'culltuur' (zoals in ' land in cultuur brengen ') en geen natuur. dat er van alles gebeurd 'van nature', zoals plantjes die weer opkomen en vogels de langskomen, prima, maar dat is voor mij niet hetzelfde als 'natuur'. die kun je beter behouden dan elders aanleggen.
....
Dit wordt snel een OffTopic discussie.
Enerzijds ben ik het enorm eens met de uitspraak van naar ik meen Midas Dekkers (of was het Ivo de Wijs):
" Nieuwe natuur ?? ... wat was er mis met de oude ?? "
Anderzijds kunnen we er niet omheen dat onze "natuur" eentje is inclusief "cultuur".
Je kan de natuur op allerlei manieren bekijken maar de kijk dat natuur alleen natuur is als de mens er niks doet is een fundamentalistische uitwas. (Een beetje "Natuur is alleen Natuur als er Natuur op staat.")
Bedenk dat de laatste ijstijd ± 12.000 jaar geleden was, en dat ± 6.000 ons landschap er weer een beetje zoals nu begon uit te zien ... en dat sindsdien de mens in evenwicht met de natuur die natuur ging gebruiken, en vervolgens in cultuur bracht.
Het is eigenlijk pas sinds de industriële revolutie, en meer nog sinds de brede verspreiding van de explosie-motor dat we heel snel meer in de natuur kunnen veranderen als goed is voor die natuur.
Bedenk ook dat in ons deel van de wereld bijv. graslanden "interessantere" ecosystemen zijn als de Siberische oerbossen -- "interessanter" is dan wel definitie-afhankelijk, en verder ... doel ik dan niet op de moderne "Hollandse" graslanden met max. een handvol soorten.
Bedenk dat moerasgebieden zoals Nieuwkoop, of Wieden-Weerribben door een heel verstandige deskundige het label kregen van "Een dag-mijnbouw-ruïne". En ook de Biesbosch is het gevolg van een ooit door de mens ingezette ecologische en economische ramp.
Maar goed, laat ik niet verder gaan want voor je het weet zitten we tot de tanden gewapend in de loopgraven rond het probleem van de Oostvaardersplassen.
PS Voor dit stukje "groen" heb ik echt doorgeleerd, en zelfs zegt dat dan niks.