keesswart schreef: ↑do 16 jan, 2020 10:02
Zorg er ook voor dat je met je fiets niet te dicht bij de zijkant van een roltrap staat en laat niet toe dat anderen je op de roltrap kunnen passeren. Ik heb wel eens met de rechterkant van mijn bepakte fiets de zijwand van een roltrap geraakt. Toen kon ik ternauwernood een valpartij voorkomen. Op het station van Amersfoort heb ik een andere bepakte fietser zo zien crashen op een roltrap. Hij kon zijn fiets niet meer overeind houden en viel met een flinke smak ettelijke treden naar beneden.
....
Het komt ook wel eens voor dat iemand moppert dat een roltrap verboden is voor fietsers. Dat negeer ik dan maar.
Precies, dat is een zinvol aanvullend advies ... je wilt op geen enkele wijze je evenwicht verliezen.
En tegen mensen die mopperen dat iets verboden is zeg ik dat het verboden is om te mopperen.
Als je nu alleen nog maar nog nerveuzer bent geworden mbt de roltrap ... neem dan eerst eens een lege fiets op de roltrap mee eventueel bepakt met lege fietstassen en eventueel neem je iemand mee die kijkt of het goed gaat en in geval van twijfel helpt.
Zo'n roltrap is helemaal niet moeilijk alleen moet je het wel in een keer goed doen, doe je het die ene keer met een volbepakte fiets niet goed dan gaat het ook direct goed fout.
Liften ... die zijn soms zo krap dat er nauwelijks één fiets in past, soms moet je zelfs het voorwiel optillen om genoeg "lengte" te hebben. Het mooiste is het als er een bagage-lift is, maar let dan wel op naar wel spoor je moet, in de bagage-tunnel staat zelden reizigers-info. En soms is er ook de mogelijkheid is om gewoon op spoor-niveau over te steken.
O ja die "leuke" gootjes langs de trap hebben ook zo hun ongemakken.
Vaak zit de leuning in de weg (je kan ook zeggen dat het gootje te krap tegen de muur zit), door die leuningen moet je de fiets er dan schuin doorheen duwen (zie mijn foto iets eerder), en het komt dan ook weer voor dat het gootje daardoor weer wat "ondiep" wordt.
Vaak is er ook niet aan gedacht dat een fiets bij het begin en eind van de trap over het "kantelpunt" moet, en dus lopen bijv. de cranks & pedalen bijna altijd aan, en bijna altijd is vergeten om de gootjes een vangmuil te geven, dus moet je heel erg opletten dat het achterwiel goed volgt (zeker als er halverwege ook nog een extra kink in de trap zit). Op een trap wil je ook je evenwicht niet verliezen.
O ja en dan als een tenslotte: De fietsgootjes zijn bijna altijd "eenzijdig" en dus moet je omhoog of omlaag met de fiets aan de "foute" kant lopen, er zijn maar weinig mensen die even makkelijk met de fiets links als rechts naast zich lopen ... ikzelf althans ben extreem links als het gaat om het af- en opstappen en het naast de fiets lopen, ik ken maar weinigen die even makkelijk ook rechts naast de fiets lopen.
En in het uiterste geval neem ik de fiets op mijn schouder: Voor mijn (te) zwaar bepakte fiets vraag ik dan wel wat hulp, de net iets lichtere fiets van mijn wederhelft is daarna een makkie.
Zie hier de verschillende aandachtspunten bij een fietsgootje naast de trap.
De rode pijlen wijzen op de verschillende plekken waar de leuning je in de weg zit.
wijs nu niet op de onhandigheid van de bagage, zonder bagage wordt het maar weinig beter
De oranje ovalen geven het gemis van vangmuilen en geleidelijke overgangen aan.
De blauwe pijlen wijzen op het ondiepe en smalle gootje waar je fiets makkelijk uit of zelfs achter wipt.