Weeze ligt circa 55 km van zowel Düsseldorf als Eindhoven, wat vergelijkbaar is met de afstand tussen Schiphol en Lelystad. Het ligt dus in een gebied waar het redelijk stil zou kunnen zijn zonder dat vliegveld. Alleen al daarom zou ik het toejuichen als Weeze dichtgaat.
De klimaatimpact van kleine vliegvelden als Weeze is overigens bescheiden t.o.v. grote vliegvelden met intercontinentale vluchten. Stoppen met vliegen binnen Europa heeft weinig zin als het aantal intercontinentale vluchten niet vermindert.
Overal om mij heen zie ik mensen die verre vakanties als een verworven recht beschouwen en verder nergens over na lijken te denken. Zoals een kennis van ons, die vertelde dat haar leven 'voor 25% verpest wordt door de geluidshinder van Schiphol' en vervolgens met haar gezin op vakantie naar Zuid-Afrika gaat...
Ik vraag me af wat scholieren vandaag de dag opsteken over de klimaatcrisis, die hun leven zal gaan bepalen. Een nichtje van ons ging op haar 17e met een aantal klasgenootjes twee weken naar Zuid-Afrika en Lesotho. (Datzelfde nichtje groeide op in een dorp bij Nijmegen - hemelsbreed nog geen 8 km van de Duitse grens, maar is nog nooit in Duitsland geweest. In de afgelopen herfstvakantie ging ze een paar dagen naar IJsland.) Een ander meisje uit onze kennissenkring logeerde al op haar 16e enkele weken bij een gezin in Japan. Interculturele uitwisseling heet dat, gestimuleerd door haar school. Van een uitwisseling met scholieren uit de Haagse Schilderswijk of desnoods Duindorp had ze ook heel wat op kunnen steken (al had ze dan ook haar moeder in Noordwijk luid gillend op kunnen bellen dat ze terug naar huis wilde).
Reizen wordt verheerlijkt en al op jonge leeftijd gestimuleerd, waardoor mensen die vroeger nooit verder dan de Veluwe kwamen en dat prima vonden, nu op z'n minst naar Turkije moeten vliegen. Mede dankzij Ryanair, om het daar toch maar weer even over te hebben.
Daar is een club als de Wereldfietser ook debet aan. ‘Hoe ga je op fietsvakantie’ of ‘Hoe fiets je naar Verweggistan’ is verworden tot ‘Hoe krijg ik mijn fiets in het vliegtuig naar Verweggistan’ of zelfs ‘Hoe kom ik aan een accu voor mijn e-bike in Verweggistan’.
En dan ga ik nu weer aan het werk. Heel saai een eindeloze lijst met campings, hotels, B&B’s (en zelfs jeugdherbergen!) updaten voor een herdruk van een van mijn fietsgidsen (die langs de Engelse Kanaalkust). Ze bestaan namelijk nog steeds: mensen die kunnen genieten van een pittige fietstocht door het oubollige Engeland, maar geen zin hebben in veel te drukke wegen, of fietspaden die hermetisch zijn afgesloten zodat de conservatieve dorpelingen er ongestoord hun honden uit kunnen laten, campings waar je geen tent op mag zetten of je eigen toilet bij je moet hebben, etc. etc.