Vliegveld Weeze in financiële problemen, toekomst onzeker
WEEZE - Vliegveld Weeze, populair bij veel inwoners in deze regio voor vakantievluchten, zit in de financiële problemen. Het aantal passagiers is drastisch teruggelopen en een flinke verhoging van de vliegtaks in Duitsland is aanstaande.
Sluiting van de luchthaven is nog niet aan de orde, maar dan moet de overheid wel met 1,9 miljoen over de brug komen.
De problemen stapelen zich op voor vliegveld Weeze, vlak over de grens bij Gennep. Een gedeeltelijke verhuizing van Ryanair, de belangrijkste vliegmaatschappij op de luchthaven, naar Düsseldorf Airport betekende fikse concurrentie van dat vliegveld.
Kwart minder reizigers
Dit jaar loopt het aantal reizigers dat gebruikmaakt van Weeze terug tot 1,3 miljoen, een kwart minder dan in 2018. Verder voert de Duitse overheid met ingang van april volgend jaar een nieuwe, hogere vliegtaks in. De belasting op een Europees ticket wordt verdubbeld, van 6,5 naar zo'n 13 euro. „Dat gaat ons hard raken”, verwacht luchthavendirecteur Ludger van Bebber.
„We hebben al acht jaar last van de eerste vliegtaks in Duitsland. Nu komt daar deze verhoging overheen. In Nederland is zo'n belasting er nog niet. Dus als vliegveld dat zo dicht bij de grens ligt, verwachten we dat dit verdere gevolgen gaat hebben voor ons passagiersaantal.”
Injectie
Van Bebber benadrukt dat Weeze op dit moment het hoofd nog boven water kan houden. Volgens de directeur kan het vliegveld het nog een jaar volhouden. „Maar als de hogere vliegtaks doorgaat en het aantal reizigers blijft teruglopen, dan gaat dat over twaalf maanden zeker onze financiële gezondheid raken.”
De luchthaven heeft daarom bij het gemeenteverband Kreis Kleve aangeklopt voor een financiële injectie: van de regionale overheid wordt 1,9 miljoen euro gevraagd.
„De afgelopen jaren hebben we flink wat uitdagingen gehad”, licht Van Bebber toe. „We hebben om steun gevraagd omdat we er rekening mee houden dat de veranderingen volgend jaar gevolgen gaan hebben. Het is nu aan de politiek om een besluit te nemen.”
„Als we ook de komende jaren met tegenslagen te maken krijgen, dan zul je opnieuw moeten kijken hoe je verder gaat.”
Optimistisch
De directeur verwacht binnen enkele weken duidelijkheid te hebben. Sluiting van het vliegveld is vooralsnog niet aan de orde. „Over het algemeen zijn we optimistisch, maar als we ook de komende jaren met tegenslagen te maken krijgen, dan zul je opnieuw moeten kijken hoe je verder gaat.”
In Nederland staat een vliegtaks voor 2021 op de planning. Elke passagier met een Europese bestemming moet vanaf dan zo'n 7 euro ticketbelasting afrekenen.
Van Bebber zou het eerlijker vinden als de buurlanden een even hoge heffing zouden vragen. „Voor een gelijk speelveld zou dat beter zijn. Als mensen hier 13 euro moeten betalen, dan is dat bijna twee keer zo veel.”
(bron: De Gelderlander)
WEEZE - Vliegveld Weeze, populair bij veel inwoners in deze regio voor vakantievluchten, zit in de financiële problemen. Het aantal passagiers is drastisch teruggelopen en een flinke verhoging van de vliegtaks in Duitsland is aanstaande.
Sluiting van de luchthaven is nog niet aan de orde, maar dan moet de overheid wel met 1,9 miljoen over de brug komen.
De problemen stapelen zich op voor vliegveld Weeze, vlak over de grens bij Gennep. Een gedeeltelijke verhuizing van Ryanair, de belangrijkste vliegmaatschappij op de luchthaven, naar Düsseldorf Airport betekende fikse concurrentie van dat vliegveld.
Kwart minder reizigers
Dit jaar loopt het aantal reizigers dat gebruikmaakt van Weeze terug tot 1,3 miljoen, een kwart minder dan in 2018. Verder voert de Duitse overheid met ingang van april volgend jaar een nieuwe, hogere vliegtaks in. De belasting op een Europees ticket wordt verdubbeld, van 6,5 naar zo'n 13 euro. „Dat gaat ons hard raken”, verwacht luchthavendirecteur Ludger van Bebber.
„We hebben al acht jaar last van de eerste vliegtaks in Duitsland. Nu komt daar deze verhoging overheen. In Nederland is zo'n belasting er nog niet. Dus als vliegveld dat zo dicht bij de grens ligt, verwachten we dat dit verdere gevolgen gaat hebben voor ons passagiersaantal.”
Injectie
Van Bebber benadrukt dat Weeze op dit moment het hoofd nog boven water kan houden. Volgens de directeur kan het vliegveld het nog een jaar volhouden. „Maar als de hogere vliegtaks doorgaat en het aantal reizigers blijft teruglopen, dan gaat dat over twaalf maanden zeker onze financiële gezondheid raken.”
De luchthaven heeft daarom bij het gemeenteverband Kreis Kleve aangeklopt voor een financiële injectie: van de regionale overheid wordt 1,9 miljoen euro gevraagd.
„De afgelopen jaren hebben we flink wat uitdagingen gehad”, licht Van Bebber toe. „We hebben om steun gevraagd omdat we er rekening mee houden dat de veranderingen volgend jaar gevolgen gaan hebben. Het is nu aan de politiek om een besluit te nemen.”
„Als we ook de komende jaren met tegenslagen te maken krijgen, dan zul je opnieuw moeten kijken hoe je verder gaat.”
Optimistisch
De directeur verwacht binnen enkele weken duidelijkheid te hebben. Sluiting van het vliegveld is vooralsnog niet aan de orde. „Over het algemeen zijn we optimistisch, maar als we ook de komende jaren met tegenslagen te maken krijgen, dan zul je opnieuw moeten kijken hoe je verder gaat.”
In Nederland staat een vliegtaks voor 2021 op de planning. Elke passagier met een Europese bestemming moet vanaf dan zo'n 7 euro ticketbelasting afrekenen.
Van Bebber zou het eerlijker vinden als de buurlanden een even hoge heffing zouden vragen. „Voor een gelijk speelveld zou dat beter zijn. Als mensen hier 13 euro moeten betalen, dan is dat bijna twee keer zo veel.”
(bron: De Gelderlander)