Wisseltje is best zelf te doen. Voorzichtigheid is geboden bij het schroeven, de inbussleutel moet er precies recht boven worden gehouden. Dit moet met beleid / geduld, want je moet je vingers handig tussen de spaken zien te krijgen om de inbussleutel vast te houden. Als daaraan is voldaan moet het draaien zelf heel soepel gaan. Er is slechts een minimum aan kracht voor nodig om deze schroef open en voldoende dicht te draaien. Als het draaien toch merkbaar kracht vergt, gaat er waarschijnlijk iets mis (bijv. te diep of scheefgedraaid). Ga je dan door met krachtig draaien, dan ben je verkeerd bezig.
Hiermee sluit ik niet uit dat er ook schroefdraden door botte pech, of door ongelukjes die iedereen hadden kunnen overkomen, kapot kunnen zijn gegaan.
Als ik voor een oliewissel bij de fietsenmaker 20 euro extra zou betalen en een nieuw naafhuis kost 200 euro, dan zou ik de fietsenmaker laten oliewissselen als ik de kans groter dan 10 % acht dat ik de schroefdraad beschadig. Maar die kans lijkt me bij normaal gebruik echt een heel stuk kleiner.
Hans