door
PietV » di 17 sep, 2019 12:20
martin schreef: ↑di 17 sep, 2019 07:39
In bijna elke discussie waarin het woord 'sport' voorkomt, geef je je standaardmening over sport. Op zich kan ik dat wel waarderen, hoewel het soms wat betweterig op me overkomt. Ik heb je links waarin je verwijst naar een docu die je belangrijk vind niet uitgebreid gelezen, maar in de eerste regels gaat het steeds over topsport en atleten... daar ben je toch geen voorstander van? Ik zie een tegenstelling, maar mogelijk zie ik het niet goed
Je leest het goed en wat uitleg is op z’n plaats.
Sport is lichamelijke bezigheid waarbij conditie en vaardigheid zijn vereist, met als doel het lichaam of de hersenen te stimuleren naar meer, hetzij d.m.v. lichamelijke bewegingen en/of denkoefeningen. Sport heeft bijna altijd een competitieaspect, met als doel het prestatieniveau te verhogen. Daar streef ik al jaren niet meer naar. Ik ben ook een minimalist. Een hoger niveau van (sport)prestatie wil ik niet onderhouden.
Bewegen en gezonde leefwijze (o.a. veganist) behoren tot mijn levensbeschouwing. Actief bewegen doe ik alleen als ik daar zin in heb, zonder prestatiedrang of stress. 10 uur netto in het zadel of 200 km fietsen is voor mij actief bewegen. En daarna voldaan, zonder pijntjes, afstappen en de volgende dag bijvoorbeels weer op de fiets of wandelen, roeien, ijszwemmen of het onderhoud van 2,5 km Natuurpad als IVN-er, met schop, handzaag, snoeischaar.
De term 'Use it or lose it' is al gevallen in dit item. Binnenkort 72 jaar en voel mij een 55 jarige. Alleen mijn herstel (rust) duurt nu wat langer.
Dat ik voorbeelden aanhaal van vegan topsporters komt enerzijds omdat mijn leefwijze voor velen niet interessant genoeg is. Maar wat voor topsporters gezond is en voordeel oplevert, is zeker interessant en gezond voor mensen die bewegen. Je lijf is geen “allesbrander” en een gezond micro-darmbioom is essentieel voor je gezondheid ter voorkoming van welvaartsziektes.