CapoJan schreef: ↑zo 25 aug, 2019 09:04
Uit
onderzoek blijkt dan weer wat anders.
In het kort: de inspanning per kilometer is lager - dat is evident -, maar de totale inspanning blijft
gemiddeld dezelfde, aangezien er meer en frequenter kilometers afgelegd worden.
Klinkt als hartslagzone 2, vetverbranding.
Nou ben ik altijd erg kritisch als er staat "Uit onderzoek blijkt", komt omdat dat de titel was van een praktijkopdracht statistiek voor 3 VMBO leerlingen in de tijd dat ik nog wiskunde les gaf. De resultaten waren niet altijd even wetenschappelijk verantwoord.
Maar dit is toch wel een aardig opgezet onderzoek. Als je alleen al naar de aantallen kijkt : "In total 10,722 persons participated in the survey and 87,094 questionnaires (including baseline and follow-ups) were collected."
Natuurlijk is het gevaarlijk om alleen maar met enquetes te werken want die worden ingevuld door de mensen zelf en mensen hebben vaak een erg positief beeld van zichzelf, een soort mentaal overlevingsinstinct zeg maar.
Ook heb je iets als confirmation bias, alles wat het eigen beeld bevestigt wordt geloofd, alles wat afwijkt wordt als onzin of niet compleet of niet goed uitgevoerd weggezet.
Oftewel, iedereen ziet wat ie wil zien en ik zal daar geen uitzondering op zijn, onmachtig als we zijn om de waarheid vast te stellen betreffende veel dingen om ons heen. En nee, persoonlijke waarneming staat in de wetenschap niet hoog aangeschreven.
Het enige wat ik kan vast stellen is hoe ik zelf met een e-bike omga en per maand zo'n 5 a 600 km afleg zonder ondersteuning op die 25 kg zware e-bike.
Deel daarvan is training na werk, 3 a 4 keer per week lekker doorfietsen tot het niet meer gaat want de motor kan altijd aan om me thuis te brengen.
Maar ook voor alle bestemmingen binnen een straal van 40-50 km waar ik niet perse zoveel spullen mee moet nemen dat een auto echt nodig is.
Wat die auto betreft, die wordt tegenwoordig meer gebruikt door een gepensioneerde buurman met hartproblemen en een elektrische leasefiets. Zonder die leasefiets en leenauto zou ie waarschijnlijk een stuk minder actief functioneren in zijn leven. Dus top dat ie een leasefiets heeft genomen en met veel plezier dat ik hem mijn auto leen. Ook al verdringen alletwee de gewone fiets.