Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wandelen over fietspaden met een kinderfietskar - Forum Wereldfietser

Wandelen over fietspaden met een kinderfietskar

Hoi!

Ik wil graag als alleenstaande vrouw met twee kindjes, een baby en een kleuter - al lopende over fietspaden een vakantie hebben samen. Graag laat ik mij door jullie adviseren over de geschikte mogelijkheden om het weliswaar tot eerste stappen te maken al dan niet een succes.

Wat zijn mijn wensen/voorkeuren:
- Groot-Brittannië/ Schotland spreken mij aan echter dienen de wegen ook vlak/zo min mogelijk langs drukke autowegen te zijn
- Mogelijkheid tot inkopen van voedsel/supermarkten
- Mogelijkheid tot kamperen/herbergen/ b&b
- Niet al te nare stekende beestjes
- Mogelijkheid tot zo nu en dan wildkamperen
- 4/5 weken tijd er voor, afstand in kilometers is onbelangrijk
- Duidelijke routekaarten/bewegwijzering
- Kust kust kust (niet al te heet of toeristisch)

Hoe pak ik eigenlijk zo een reis aan? In feite is het dus een wandelvakantie, over fietspaden waar ik graag bij zee wil zijn, wil kunnen wildkamperen als er geen plek is bij een camping in de buurt en ééns proberen voor de ervaring. Dat het een grote verantwoordelijkheid is begrijp ik, ben mij er heel bewust van (veiligheid/ziekte/structuur/enige volwassene) echter is dit wat ik wil.

Groetjes,

Lopendefietser
Tja ... als je de "kust" wilt inruilen voor de oever van een rivier en/of kanaal dan is het denkelijk makkelijker aan veel van je eisen te voldoen.
De "echte" kust is gemiddeld toch drukker (tot soms echt heel druk), en vaak ook verre van vlak.
De Engelse kanaal-fiets-infrastructuur ken ik niet, de Franse wel, en daar wordt het steeds beter.
Een jaagpad is daarenboven makkelijk qua bewegwijzering etc.
Je kan eventueel ook nog een kanaal-beschrijving meenemen (zo'n boekwerkje voor de scheepvaart met kanaal- maar ook toeristische info).

Groeten BSM
Fietspaden heb je vooral in Nederland. In andere landen zijn die er nauwelijks. Ik zou dus maar in NL op vakantie gaan...
gios schreef:
za 08 jun, 2019 00:30
Fietspaden heb je vooral in Nederland. In andere landen zijn die er nauwelijks. Ik zou dus maar in NL op vakantie gaan...
Da's wel wat kort door de bocht.

De jaagpaden langs de (Franse en Belgische) kanalen (en rivieren) belopen inmiddels honderden zo nioet duizenden befiets en/of bewandelbare kilometers.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
za 08 jun, 2019 00:57
gios schreef:
za 08 jun, 2019 00:30
Da's wel wat kort door de bocht.

De jaagpaden langs de (Franse en Belgische) kanalen (en rivieren) belopen inmiddels honderden zo nioet duizenden befiets en/of bewandelbare kilometers.

Groeten BSM
Kan best kort door de bocht zijn, maar die jaagpaden zijn eeeeeeeeindelooooooooos saaaaaai :roll:
Niet al te nare stekende beestjes
Omdat te minimaliseren moet je het hogerop zoeken en zeker niet langs water gaan lopen.
gios schreef:
za 08 jun, 2019 01:20
BSM schreef: Da's wel wat kort door de bocht.

De jaagpaden langs de (Franse en Belgische) kanalen (en rivieren) belopen inmiddels honderden zo niet duizenden befiets en/of bewandelbare kilometers.

Kan best kort door de bocht zijn, maar die jaagpaden zijn eeeeeeeeindelooooooooos saaaaaai :roll:
Tja ... een kwestie van smaak.
Ik vind het strand eindeloos saai (nu ja, soms).

Er zijn saaiere kanalen dat is waar, maar zelfs in saaie landschappen is het kanaal zelf weer de uitzondering.

En qua saai (in mijn ogen juist het tegendeel):
Maak eens het rondje Canal du Nivernais, Canal lateral a la Loire, Canal du Centre, Canal de Bourgogne.

Groeten BSM

PS Mijn ervaring is dat loopsnelheid eigenlijk alles een beetje saai/langwijlig maakt, misschien ben ik een beetje ADHD, niet te snel fietsend zijn er in mijn ogen maar weinig saaie landschappen, er is altijd wat te zien, zelfs in de saaiste akkergebieden (bijv het bekken van Parijs) staan er dan ineens orchideeën in de berm.
Beste heren, de topic steller, post een aantal duidelijk vragen.
Een discussie over wat de heren zelf voor paden prefereren is off topic. Dus aub kappen :wink:
Lopendefietser schreef:
do 06 jun, 2019 19:16
Hoi!

Ik wil graag als alleenstaande vrouw met twee kindjes, een baby en een kleuter - al lopende over fietspaden een vakantie hebben samen. Graag laat ik mij door jullie adviseren over de geschikte mogelijkheden om het weliswaar tot eerste stappen te maken al dan niet een succes.

Wat zijn mijn wensen/voorkeuren:
- Groot-Brittannië/ Schotland spreken mij aan echter dienen de wegen ook vlak/zo min mogelijk langs drukke autowegen te zijn
- Niet al te nare stekende beestjes
- Mogelijkheid tot zo nu en dan wildkamperen
- 4/5 weken tijd er voor, afstand in kilometers is onbelangrijk
- Duidelijke routekaarten/bewegwijzering
- Kust kust kust (niet al te heet of toeristisch)

Hoe pak ik eigenlijk zo een reis aan? In feite is het dus een wandelvakantie, over fietspaden waar ik graag bij zee wil zijn, wil kunnen wildkamperen als er geen plek is bij een camping in de buurt en ééns proberen voor de ervaring. Dat het een grote verantwoordelijkheid is begrijp ik, ben mij er heel bewust van (veiligheid/ziekte/structuur/enige volwassene) echter is dit wat ik wil.

Groetjes,

Lopendefietser
Hi,

Wat een avontuur met de kids! Hierbij wat antwoorden van mij.

In GB en Schotland zal je vrijwel geen losse fietspaden tegenkomen. Wel autoluwe wegen. Maar vooral in Groot-Britannie zal het uitkijken zijn met verkeer met kinderen. Zie voor fietsroutes Sustrans. Ook kan je verder kijken in het menu van de WF, zie landeninformatie in het bovenste menu.

Dat hangt helemaal af van je route.

Dat hangt helemaal af van je route. In Schotland mag je wildkamperen. Campings zijn in zowel GB en Schotland soms te ver als je lopend gaat. Let ook op dat campings vaak enkel toegankelijk zijn voor caravans.

Niet al te nare stekende beestjes
Helaas in hoogseizoen altijd aanwezig en alleen niet aanwezig bij wind.

Kust kust kust (niet al te heet of toeristisch)
Outer Hebriden?

Maar heel eerlijk zou ik kijken bij lange afstandswandelpaden zonder autos of fietsers. Of over de jaagpaden van Bridgestone. :wink:
Lopendefietser schreef:
do 06 jun, 2019 19:16
Hoi!
Ik wil graag als alleenstaande vrouw met twee kindjes, een baby en een kleuter - al lopende over fietspaden een vakantie hebben samen.
Ik vraag mij echt af of je met een baby en kleuter over fietspaden wil lopen als je daarbij rekening houd met de racers op speed pedelecs en elektrische speed MTB’s die met 40 kilometer per uur het fietspad als hun domein beschouwen en er geen rekening mee houden dat ze er een moeder met baby en kind tegen kunnen komen die net achter die mooie curved bocht...wandelen.
Een fietspad is voor fietsers een wandelpad is voor wandelaars.
Eric op de Fiets schreef:
za 08 jun, 2019 10:59
Een fietspad is voor fietsers een wandelpad is voor wandelaars.
Bij het ontbreken van een wandelpad mogen voetgangers ook op een fietspad lopen. Of dat met een kar en twee kleine kinderen verstandig is, is een andere vraag.

Ik vind de suggestie van BSM nog helemaal niet zo raar. Die jaagpaden zijn vlak, rustig, en in de natuur. Het kán natuurlijk wel gaan vervelen; 4-5 weken lijkt mij persoonlijk erg lang (de avondvierdaagse is met sommige kinderen al hangen en wurgen). Wat korter en af en toe een stop op een camping met zwembad lijkt dan zo gek nog niet.
Als ik foto's van Sustrans en ander fietsinfrastuctuur in GB voorbij zie komen vraag ik me elke keer weer af waarom moet het wandelaars en fietsers zo lastig gemaakt worden om zonder hindernissen je weg te vervolgen. Met een fiets/kinder/wandelkar zijn die dingen echt een brug te ver, en daarnaast is het daar niet echt vlak, ik zou dan eerder aan Denemarken denken al wil het daar ook wel eens omhoog en omlaag gaan.
Haha, de reacties zijn wel vrolijkmakend - dank jullie wel.

Het klopt dat ik waar nodig een aantal dagen op campings wil verblijven, elke dag lopen is absoluut niet het geval. Tijdens mijn onderzoek is aangeraden om met een 80cm brede fietskar niet gebruik te maken van de beschikbare wandelpaden langs het kustgebied. Waar dit wel kon, vanuit een persoonlijke ervaring is Northumberland, Fife coast en Norfolk coast. Ik zou dan ook graag willen weten of dit in de praktijk/ervaringen klopt.

Verder is er veelal aangeraden om in Nederland te gaan lopen, de North Sea route al dan niet te volgen en natuurlijk is veelal het advies om te kiezen voor een andere vorm van vakantie.

Ik heb nu een paar boeken thuis, van Europafietsers waaronder (afkomstig allen uit de bieb) en ben mij aan het oriënteren. Echter hoe meer ik erover zie/lees/hoor des te meer ik beland in - waar (land/route) leg ik de focus op. Een alternatief was in eerste instantie interrailen echter is dat in het hoogseizoen een véél groter zaak aan regelen/risico/drukte. Bovendien wil ik graag wandelen, snelheid is niet belangrijk - 5 kilometer tot 15/20 kilometer per dag is helemaal prima. Of het saai is onderweg? Nee, kinderen maken het echt niet saai en onderweg heb ik mijn handen vol aan de zorg voor ons dus geen tijd voor saai.

Ik ga de opgenoemde routes/plekken eens opzoeken en laat jullie weten welke routes/vragen er weer opkomen. Helaas van de bultjes, daar moeten we dan maar doorheen stappen met hulpmiddeltjes.

Fijn pinksterweekend!
https://www.oppad.nl/?bestemming=fietse ... -schotland

Hele interessante en bruikbare informatie, wel heel naar die midges. Iemand ervaring?
Lopendefietser schreef:
za 08 jun, 2019 15:23
wel heel naar die midges. Iemand ervaring?
Ja :wink:
Je hebt geen last van midgies als het goed hard regent of lekker hard waait.
bdr schreef:
za 08 jun, 2019 18:31
Je hebt geen last van midgies* als het goed hard regent of lekker hard waait.
Midges komen zelfs op IJsland voor (of een verwante soort k%tvliegjes). Onderstaande foto is een sfeerimpressie in 2011, ergens langs de Sprengsisandur. Na enkele dagen keiharde tegenwind ging de wind opeens liggen. En toen stortten die krengen zich vol overgave op de twee enige mensen in de wijde omtrek. Horror!
Capture.JPG
*) https://www.urbandictionary.com/define.php?term=midgy: "A midgy is somebody who is not quite the size of a midget but far from the size of a normal human being. Also known as a dwarf or giant midget."
bdr schreef:
za 08 jun, 2019 18:31
Je hebt geen last van midges als het goed hard regent of lekker hard waait.
Of als het koud genoeg is, danwel de zon genoeg warmte geeft (dat laatste is in Schotland zelden het geval).

Ik blijf volharden: Die Franse kanalen scoren op veel van de eisen, alleen oever en geen kust en geen GB.
De Franse fiets-infrastructuur langs de kanalen wordt ook door inboorlingen gebruikt voor een wandelingetje met de hond, de kinderwagen, hardlopen, skeeleren etc etc, dus een fietskar is er geen vreemde eend in de bijt.
De winkeldichtheid blijft een zwak punt, maar niet druk en iedere 10 km een winkel past niet bij een commercieel houdbaar verdienmodel.

De Franse Atlantische kust van Les Landes (in brede zin) biedt wellicht ook mogelijkheden, maar de etappes zijn daar soms vrij groot voor de snelheid van een voetganger. Naast mooie brede fietspaden op oude spoor- en tramlijn trajecten kan je daar ook te maken hebben met harstappers-paden van ongeveer 30 cm breedte en mul zand ernaast.

Groeten BSM
Ja, valt het mee?
Edit: ik lees nu de reacties over midges.
Mooie foto, haast van terroristische kenmerken - ik geloof niet dat baby en kleuter dit als leuk ervaren haha.
Wandelpaden zijn in Engeland en Schotland vaak steil en afgezet met houten hekjes waar je met een fietskar waarschijnlijk moeilijk langs komt. Maar er zijn ook Trails-for-Rails die veel minder steil zijn omdat treinen zonder tandradspoor geen steile hellingen op kunnen rijden. Bovendien zijn dat soort trails vaak landschappelijk bijzonder mooi omdat de bebouwing zelden langs spoorlijnen is gegroeid.
Kijk eens of je op https://www.mountainwarehouse.com/commu ... ail-trails wat van je gading vindt.
Ik ken zelf nummer 11, omdat het onderdeel van de sea-to-sea (C2C) fietsroute is. Volgens mij mag en kun je er ook goed wandelen.
Van kampeermogelijkheden weet ik weinig. Informatie over wildkamperen op https://mpora.com/camping/wild-camping-uk-guide