derdekeer schreef: ↑zo 19 mei, 2019 21:35
Bridgestone SM schreef: ↑zo 19 mei, 2019 21:07
Laat ik dan toch een bescheiden pleidooi vóór de iets bredere band lanceren.
Ik vind zulke pleidooien niet bijzonder zinvol als je er niet bij zegt over welk merk en type band het gaat, en liefst ook welke wieldiameter. De band van merk X en type Y is comfortabel bij druk Z en loopt nog lekker. Goed, maar wat zegt dat over de even brede band van merk A en type B die op een wiel met een andere diameter ligt? Niet veel m.i.
"derdekeer",
Ik sluit één op één aan op je betoog waarin je zegt dat de bredere band bij gelijk comfort geen rolweerstandsverschil geeft en dat de bredere band bij gelijke druk oncomfortabeler zal zijn.
Alleen zet ik er een kanttekening bij, dwz ik vermoed een iets complexer samenspel van allerlei natuurkundige zaken.
derdekeer schreef: ↑zo 19 mei, 2019 20:54
..... de nieuwe Continental GP5000 in verschillende breedtes. Conclusie: bij gelijk comfort is er geen verschil in rolweerstand.
Bij gelijke druk rolt een bredere band lichter. Maar dan is hij ook oncomfortabeler dan een smallere band. Om dat te compenseren, moet je de druk verlagen. En dat doet de rolweerstand weer stijgen.
Ik ben daarbij eigenlijk ook nieuwsgierig naar de precieze natuurkundige achtergronden van het discomfort bij breder en gelijke druk. Mijns inziens hangt een en ander nogal af van de proefopzet.
Een bredere band zal bij dezelfde bandenspanning een kortere "voetafdruk" hebben. De luchtloze band draagt de fiets niet of nauwelijks, dus draagt de bandenspanning de fiets, de voetafdruk is dan dus ongeveer gelijk aan te dragen gewicht / bandenspanning = oppervlak voetafdruk (en gezien dat oppervlak voetafdruk weer lengte x breedte is en de breedte groter is is de lengte kleiner). Dus bij een dwarse ribbel ga je dit voelen, de band hobbelt "harder" over zo'n dwarse ribbel. Gaat het evenwel over een kleinere oneffenheid, eentje waar je niet te maken hebt met het indrukken van de hele band-breedte dan is die grotere luchtkamer juist weer een voordeel, en die situatie treedt dus eerder op bij een bredere band, die kleinere oneffenheid is voor de smallere band eerder een oneffenheid over "de volle" breedte.
Althans zover kom ik met mijn middelbare school natuurkunde
(ik was bij natuurkunde een slechte leerling, ik haalde hoge cijfers zonder er hard voor te werken).
Of te wel: Zelfs bij verder gelijke randvoorwaarden (zoals gelijke band-eigenschappen etc) speelt naast de bandbreedte ook de aard van de ondergrond bij de keuze wat het "beste" is. Iedere band is in de harde praktijk een compromis, en daarin is het bij fietsen niet anders als bij auto's.
Groeten BSM