Voor de liefhebbers, twee timelapjes van mij aan het werk voor de Wegenwacht in Den-Haag.
Ik wil hier wel wat over kwijt, want het bied ook kansen.
Ik fiets regelmatig 8,5 uur op een elektrische Riese&Muller met een versmalde Surly Ted aanhanger met daarop een aluminium kist van Zarges door de straten van Den-Haag.
De aanhanger weegt +/-90kg en de Bosch motor die er onder hangt is een 400Watt motor.
Het is een speedpedelec met de tandwielverhouding van een normale E-bike begrenst op 25,7 km/ph.
Ik moet echt wel zelf trappen of kracht zetten om het spul in beweging te krijgen.
De ondersteuning is geen overbodige luxe en toch zit ik veel liever op de fiets dan in de auto.
Ik ben ook een stuk sneller in de stad en weet wel zeker dat fietsen op deze manier duurzamer is dan de auto gebruiken.
Wij gebruiken 500Watt accu pakketten van Bosch.
In de "Tour" stand fiets je hier ergens tussen de 40 en 50km mee.
In een dienst fiets ik ergens tussen de 40 en de 80km.
Soms red ik het met één accu en een andere dag moet ik de reserveaccu plaatsen.
Uitdagingen om te overwinnen hebben wij genoeg, zowel met de fiets als met de aanhanger.
- Bij 12.000km ging de versnellingsbak in de Bosch motor defect en deze werd onder garantie gereviseerd.
- De spaaknippels van de aanhanger wielen lopen los of de spaken breken geregeld. Surly zelf gaf aan een goedje te gebruiken wat "Spoke Freeze" heet en dat werkte. Hierna liepen de nippels niet meer los maar braken de spaken nog wel.
We hebben nu dus een reservewiel voor de aanhanger en laten momenteel
http://www.vlechtservice.nl de wielen anders spaken.
- De aanhanger is een aantal keren omgeslagen en hierdoor is het aluminium frame aan de achterzijde krom.
Er is niemand die deze nu 4 jaar oude fiets durft te richten. De vraag is of een stalen frame beter bestand is tegen deze mishandeling.
- Wij hadden eerst de Nuvinci Harmony 380 achternaaf en rijden nu met een Enviolo transport naaf omdat deze beter met het gewicht overweg kan en sterker is. Deze fiets is een vol automaat. Motor en naaf communiceren met elkaar en dat fietst fantastisch.
- De remmen van de fiets is een punt van aandacht.
Wij rijden met twee pots remklauwen en enkele remschijven en dat is eigenlijk afdoende voor deze combinatie.
Tussen de 500 en 900kilometer zijn de remblokken versleten. Dit betekend dat er gemiddeld 1 keer in de twee weken remblokken vervangen worden.
Voor onze volgende fiets zou ik dan ook graag een remsysteem van Hope Tech 3 V4 willen hebben zoals Santos kan monteren op de Travelmaster.
De Travelmaster met Pendix ondersteuning is niet geschikt voor ons gebruik.
De motor is met 250Watt simpelweg te licht.
De 400Watt die wij nu hebben hebben wij ook echt nodig om bijvoorbeeld parkeergarages in- en uit te kunnen fietsen.
Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een goede custom fietsenbouwer zoiets als Azor.