rooss schreef: ↑zo 16 sep, 2018 17:17
het artikel:
--
Kijk je echter naar de keiharde data, zoals ze aan de TU Delft deden, dan blijkt dat de overgrote meerderheid een e-bike koopt (uit pure luiheid) ter vervanging van de conventionele Gazelle of Batavus.
Zolang we er niet minder van gaan autorijden - en dat doen we nauwelijks - is het hele duurzaamheidsargument rond de e-bike kul.
Groener dan een fiets op spierkracht is er niet.
Afhankelijk van wat je precies eet zou een elektrische fiets wel eens efficiënter kunnen zijn dan spierkracht.
Het rendement van een mens als motor is maar
iets van 25% en de productie van voedsel kost ook energie. Wat dat betreft zijn een elektromotor en de opwekking van elektriciteit efficiënter, de productie van de batterij en de elektromotor kosten ook wat.
Ik heb studies gezien waarbij de normale fiets en de elektrische fiets ongeveer on par zijn, maar
deze studie zegt dat elektrische fietsen 2-4 keer minder primaire energie gebruiken dan gewone fietsen voornamelijk door het westerse eetpatroon.
Om @Leon te herhalen, het zijn niet de elektrische fietsen zelf die niet duurzaam zijn, dat zijn ze wel, het is hoe mensen er mee omgaan.